بقیع را در بستر تاریخ بشناسیم
کد خبر: 4211203
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵

بقیع را در بستر تاریخ بشناسیم

بقيع از ميراث مهم اسـلامی ماست. مسلمانان غيرتمند و آگاه بايد آن را بشناسند و به بازسازی‌اش همت گمارند. یکی از راه‌های شناخت این میراث مطالعه کتاب «بقیع در بستر تاریخ» است.

بقیع را در بستر تاریخ بشناسیمبه گزارش ایکنا، با توجه به اهمیت و جایگاه قبرستان بقیع در تاریخ اسلام و با هدف شناساندن هر چه بیشتر مدفونان در این قبرستان، گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت کتاب «بقیع در بستر تاریخ» را منتشر کرده است. «محمد امین پورامینی» مؤلف این کتاب و «حسن سجادی‌پور» نیز مترجم این کتاب است. 

در این کتاب به بیان جزئیات دقیق تاریخی در خصوص قبرستان بقیع از جمله موقعیت و مساحت این قبرستان، نخستین مدفون در بقیع، فضیلت بقیع، اهتمام مسلمانان به زیارت بقیع، فاجعه تخریب بقیع، احکام فقهی درباره بقیع و ... پرداخته شده است.

همچنین روایات مطرح شده از حضرت رسول(ص) در خصوص بقیع و حضور مکرر آن حضرت در این قبرستان و دلایل این حضور تشریح شده است. روایاتی در خصوص حضور حضرت فاطمه(س) و ائمه اطهار(ع) در این قبرستان نیز مطرح شده است.

حضور صحابه پیامبر(ص) در قبرستان بقیع و مشاهیر مدفون در بقیع از جمله دختران، همسران و عمه‌های رسول خدا(ص)، فاطمه بنت اسد، ابراهیم پسر پیامبر(ص)، گروهی از شهدای احد و واقعه حره و نیز امامان مدفون در بقیع و آداب و کیفیت زیارت این امامان معصوم(ع) از دیگر بخش‌های این کتاب است.

همچنین وقایعی که در بقیع به وقوع پیوسته است از جمله قتل حارث بن یزید، استقرار بادیه‌نشینان در سال قحطی در بقیع، درگیری در بقیع، سخنان زینب دختر عقیل در بقیع، فررا عبدالله بن ربیع به بقیع، جست‌وجوی قبر حضرت فاطمه(س) در بقیع، بقیع و جنایات یزید در کنار مکان‌هایی که در بقیع وجود داشته بخش‌های دیگر کتاب «بقیع در بستر تاریخ» را تشکیل می‌دهند.

بقیع در شعر عربی نیز آخرین بخش از این کتاب است که با مطالعه آن با جزئیات بسیار زیادی از تاریخ اسلام آشنا خواهید شد.

در مقدمه این کتاب آمده است: «بسیار طبیعی به نظر می‌رسد که هر ملتی به میراث تمدنی خـود ببالد و آن را ارج نهد و بکوشد تا بقایای شهرها و آثار مقدس خویش را از گزند حوادث در امان دارد؛ به ویژه اگر این میراث کهن، در پیوند با دین و عقاید آن ملت باشد.

«بقیع غرقد» از جمله آثاری است که تاریخ را با باورهای دینی و میراث گذشتگان را با هویت اسلامی پیوند داده است. مسلمانان در طول قرن‌ها همـواره بـه ایـن مکان مقدس توجه ویژه داشته، به زیارتش شتافته و بر قبور بزرگان مدفون در آن، گنبد و بارگاه‌هایی شکوهمند ساخته‌اند آنها کوشیده‌اند تا از این مکان شریف که نماد علم، جهاد و فداکاری گذشتگان است، به شایستگی محافظت نمایند چراکه قبـور برخی امامان معصوم، صحابه بزرگوار، اولیا و شهدای عالی مقام در آن قرار دارد.

از ديرباز، ساختن بارگاه بر قبور بزرگان، متداول بوده است و مسلمانان در تمامی شهرهايشان اين نمادهای دینی را با نکوداشتی کامل پذيرفته‌اند؛ چرا که منعی از کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) در این باره نرسیده است؛ چنان که خداوند متعال نيز در داستان اصحاب کهف، از تصميم مردان يکتاپرستی که قصد داشتند در غار اصحاب کهف پرستشگاهی بنا کنند، ايـن گونه ياد می‌کند: «ولی كسانی كه از راز آنان آگاهی يافتند، گفتند: ما عبادتگاهی كنار [مدفن] آنها می‌سازيم»(سوره كهف: آیه 21). 

بقيع از ميراث مهم اسـلامی ماست. مسلمانان غيرتمند و آگاه بايد آن را بشناسند و به بازسازی‌اش همت گمارند. بقيع، منار هدايت بشر و پناهگاه تربيت انسان است.  

بقیع را در بستر تاریخ بشناسیم

انتهای پیام
captcha