کاستی‌های دومین تجربه نمایشگاه شمیم وحی در عین حمایت
کد خبر: 3506371
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶

کاستی‌های دومین تجربه نمایشگاه شمیم وحی در عین حمایت

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: پرونده دومین نمایشگاه شمیم وحی در حالی شب گذشته بسته شد که در کنار نقاط قوتش دارای نقایص و کاستی‌هایی بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نمایشگاه قرآنی ـ فرهنگی شمیم وحی ویژه تجهیز مؤسسات، مراکز و دارالقرآن شهر تهران امسال برای دومین بار به همت شهرداری تهران و شورای عالی قرآن شهرداری در حالی برگزار شد که همراه با نقاط قوت و حمایتی آن، دارای نقایص و کاستی‌هایی بود که طی حضور در این نمایشگاه چه به‌عنوان حضور مخاطب و بازدیدکننده چند ساعته و چه به‌عنوان مسئولین تشکل‌های قرآنی و جلسه‌داران شاخص برای تهیه تجهیزات ضروری آمده بودند و چه غرفه‌دارانی که به عرضه محصولات و ارائه عملکردشان پرداخته بودند، نمود عینی داشت.
کاستی‌های دومین تجربه نمایشگاه شمیم وحی در عین حمایت
شاید گام نخستین هر نمایشگاه برای جذب مخاطبان بیشتر و علاقه‌مندان به این عرصه تهیه بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر و در کنار آن به‌دلیل حجم بالای کاربران فضای مجازی، اطلاع‌رسانی در این عرصه است، اگر‌چه اطلاع‌رسانی مسئولان نمایشگاه شمیم وحی در‌خصوص ارتباط با رسانه‌های مکتوب مطلوب و خوب بود به گونه‌ای که با وجود تناقض‌هایی برای حضور خبرنگاران در مراسم دیدار صمیمی نخبگان قرآنی با محمد‌باقر قالیباف، شهردار تهران مواجه شدیم اما پس از اندک زمانی و با رایزنی‌های خبرنگاران جواز حضور آنها در جلسه فراهم شد که جای بسی تشکر و قدردانی دارد.
اما باید اذعان کرد باز هم هستند افرادی که شاید با دنیای مجازی ارتباط آنچنانی نداشته باشند و لذا اطلاع‌رسانی و توزیع بنرهای برپایی این نمایشگاه می‌توانست حضور حداکثری علاقه‌مندان به امور قرآنی را فراهم کند به‌ویژه اینکه دو روز ابتدایی این نمایشگاه قبل از آغاز ماه مبارک رمضان بود و می‌توانست بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب کند. بنرهای خوبی در هنگام ورود به باغ موزه برای برپایی این نمایشگاه به چشم می‌خورد که شاید اگر اندکی از آنها در مراکز پر‌تردد شهر تهران نصب می‌شد زمینه حضور قرآنیان بسیاری را فراهم می‌کرد.
کاستی‌های دومین تجربه نمایشگاه شمیم وحی در عین حمایت
انتظار آن می‌رود که با وجود برپایی این نمایشگاه در باغ موزه دفاع مقدس با وجود طراحی متنوع و متفاوت و وجود سالن‌های مسقف از این امکانات استفاده شود تا با وجود گرمای هوا از وسایل سرمایشی و برودت هوا برای رفاه حال مراجعه‌کنندگان استفاده شود اما این انتظار جز حبابی چیزی نبود گویا مجموعه باغ موزه و یا مسئولان دست‌اندرکار برپایی این نمایشگاه غافل از حضور مردم و گرمای هوا و روزه‌داری میهمانان خداوند بی‌توجه به این امکانات، نمایشگاه را در دو سوله و در فضای باز استفاده کردند که علاوه بر بهره‌مندی از فضاسازی انجام شده در باغ موزه بتوانند از مجموعه نمایشگاه نیز استفاده کنند.
هرچند پنکه‌هایی برای هر غرفه و در مسیر تردد مراجعه‌کنندگان تعبیه شده بود اما گرمای هوا غالب بر سرما و خنکای بی‌جان این پنکه‌ها بود که موجب آزار و خروج هنگام و بازدید ناقص بازدیدکنندگان شد.
از دیگر عنایات این نمایشگاه دست و دلبازی غرفه‌داران در عرضه محصولاتشان با تخفیف‌های مدنظرشان بود که این تخفیفات از 10 تا 30 درصد متغیر بود. هنگام تردد در سوله‌های نمایشگاه صدای بلندگوی مسئول اطلاع‌رسانی نمایشگاه درخصوص هشدار و ممانعت و ممنوعیت خرید و فروش بن‌کارت‌ها نظر را جلب می‌کرد. برخی از مدیران تشکل‌های قرآنی شاید به‌دلیل گرانی بخش سخت‌افزار و تجهیزات نمایشگاه پس از اطلاع از قیمت‌ها ترجیح می‌دادند که این کمک هزینه را تبدیل به احسن و وجه نقد کنند تا در مکان‌ها و مراکزی که خود در خارج از نمایشگاه سراغ دارند خرید کنند و بتوانند با آن وجه اقلام بیشتری را خریداری کنند.
شاید اگر طمع غرفه‌داران بخش سخت‌افزاری و تجهیزات مؤسسات برای گران‌فروشی و عرضه کالاهایشان با قیمت‌های بالاتر نبود این امر که به نوعی تخلف است، نیز رخ نمی‌داد.
کاستی‌های دومین تجربه نمایشگاه شمیم وحی در عین حمایت
درخصوص این موارد با حجت‌الاسلام حسین کوششی، دبیر شواری عالی قرآن شهرداری به گفت‌وگو پرداختیم. او درخصوص دستگاه‌های سرمایشی نمایشگاه، اظهار می‌کند: ساعت برپایی نمایشگاه را در زمانی معین کردیم که مراجعه‌کنندگان با گرمای هوا مواجه نشوند.
وی با اشاره به تأکید بر اینکه زمان اوج گرما، زمان برپایی نمایشگاه در نظر گرفته نشد، بیان می‌کند: پنکه‌های آب‌پاچی در سوله‌ها و غرفه‌ها در‌نظر گرفته شد که باعث برودت هوا شود که تا حدودی از گرمای هوا کاسته شد.
کوششی با اشاره به اینکه استقبال خوب و چشمگیری نسبت به سال گذشته از نمایشگاه صورت گرفته است، می‌گوید: طی دومین نمایشگاه از هزار و 390 مجموعه قرآنی و 209 تشکل قرآنی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر تهران حمایت انجام گرفت.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در‌خصوص تخفیفات این نمایشگاه، بیان می‌کند: تخفیفات بخش محتوایی بعضاً تا 60 درصد بود به عبارت دیگر تخفیفات در بخش محتوایی و عرضه محصولات قرآنی، کتاب، هدایا از 20 درصد شروع می‌شد و تا 60 درصد نیز می‌انجامید.
وی با اشاره به اینکه در بخش سخت‌افزاری نیز تخفیفاتی در‌نظر گرفته شد، می‌افزاید: بن‌کارت‌های حمایت بین 300 هزار تومان تا یک میلیون و 300 هزار تومن بین‌ این مجموعه‌های قرآنی متفاوت است و این مبلغ حمایت بدون در نظر گرفتن سطح‌بندی مؤسسات انجام شده است.
یادآرو می‌شود، دومین نمایشگاه شمیم وحی از 16 خردادماه تا 23 همین ماه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
سمیرا انصاری
captcha