«طلوع برکت»؛ نمونه موفق از یک رویداد استارتاپی دینی
کد خبر: 3674908
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳
کارشناسان حوزه کارآفرینی در گفت و گو با ایکنا تأکید کردند؛

«طلوع برکت»؛ نمونه موفق از یک رویداد استارتاپی دینی

گروه جامعه: سه تن از کارشناسان حوزه کارآفرینی، رویداد استارتاپی اسلامی ـ قرآنی «طلوع برکت» را نمونه‌ای از یک رویداد استارتاپی موفق دینی دانستند که در کشور کم سابقه بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، رویداد استارتاپی اسلامی ـ قرآنی «طلوع برکت» از روز گذشته، 28 آذرماه، به همت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی آغاز و تا پنج شنبه بعد از ظهر ادامه می‌یابد.
در این رویداد سه روزه، بیش از هشتاد نفر از ایده پردازان و علاقه‌مندان به فضای کسب و کار اسلامی، ایده‌های خود را در قالب فعالیت گروهی و تحت نظارت اساتید مشاور پردازش می‌کنند؛ در روز سوم و پایانی رویداد، ضمن اعطای گواهینامه معتبر جهاد دانشگاهی به ایده پردازان، هیئت داوران، ایده‌ها و گروه‌های برتر را معرفی می‌کنند و با رویکردی حمایتی، زمینه اجرایی شدن ایده‌های خلاق را فراهم می‌آورند.
با توجه به استقبال مخاطبان از این رویداد استارتاپی اسلامی ـ قرآنی خبرگزاری ایکنا در گفت و گو با کارشناسان و متخصصان استارتاپی و کارآفرینی، درباره ماهیت یک «استارتاپ»، اهداف استارتاپ «طلوع برکت» و روند پردازش ایده‌ها در این رویداد سوال کرد.

قابلیت تسرّی یافتن؛ ویژگی مهم یک استارتاپ

حمید زادمهر، کارآفرین موفق کشور که سابقه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را هم در کارنامه دارد، در گفت و گو با ایکنا گفت: تب و تاب رویدادهای استارتاپی در کشور چندسالی است که داغ شده، اما این استارتاپ‌ها چقدر با این سوال که «چه اتفاقی باید در اکوسیستم کارآفرینی کشور بیفتد» منطبق‌اند؟. ستارتاپ‌ها خیلی تعریف مشخصی ندارند، شاید هر فعال این حوزه یک تعریف خاصی از استارتاپ ارائه دهد اما کارشناسان یکسری ویژگی‌های خاص را برای آن درنظر می‌گیرند از جمله این که باید شناسایی نیازها دقیق باشد.
وی افزود: یک استارتاپ باید در وهله اول، مسئله درستی را در بازار هدف شناسایی کند؛ یعنی نیازسنجی به خوبی انجام شود، سپس مطلوبیت سازی و بعد تولید محصول صورت بگیرد، بدون طی کردن این روند هرگز یک استارتاپ موفق تشکیل نمی‌شود.
زادمهر در ادامه گفت: به غیر از ایده‌ای که باید درآمدزا هم باشد، استارتاپ باید گونه ای از کسب و کار را راه بیندازد که قابلیت مقیاس پذیری داشته باشد؛ یعنی از اول که می‌آییم در این فضا کار می‌کنیم به این فکر باشیم که اگر کسب و کار ما قرار شد تصاعدی رشد کند، مقیاس پذیر باشد و ایده و محصول ما به راحتی به دست جامعه زیادی از مشتریان برساند.
وی افزود: پس اصل این است که بدانیم چگونه می توانیم این محصول را تسرّی بدهیم، استفاده از بستر آی تی در مقیاس پذیری بسیار کمک می‌کند اما کافی نیست و باید با استانداردسازی و برندسازی خارج از فضای مجازی به شکل جدی پیگیری شود.
زادمهر همچنین رویداد استارتاپی «طلوع برکت» را تجربه‌ای موفق از استارتاپ‌های دینی دانست که ایده پردازان شرکت‌کننده در آن با سطح خوبی از دانش و بینش اولیه وارد شده‌اند.

استارتاپ؛ یعنی کار فرهنگی مستمر و پایدار

امین صمیمی، مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده فرهنگی و قرآنی شفق که در برگزاری رویداد «طلوع برکت» مشارکت دارد، در گفت و گو با ایکنا گفت: شتاب دهنده شفق از ابتدا با مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی همکاری خوبی داشته است، چون حوزه فعالیت ما مشترک است لذا سعی کرده‌ایم برنامه هایمان تا حد امکان مشترک باشد.
وی افزود: شتاب‌دهنده فرهنگی شفق در این رویداد سه روزه، با مشاوران و مربیان شتاب‌دهنده خود فعالیت می‌کند؛ هم در بحث آموزش و هم در بحث هدایت گروه‌ها برای اینکه به هدف مطلوب خود برسند.
صمیمی در ادامه گفت: این چندمین تجربه رویدادهای استارتاپی اسلامی در کشور است و موقعیت خوبی برای فعالان فرهنگی و قرآنی محسوب می‌شود که در زمینه کارآفرینی وارد شوند، این موضوع باید برای فعالان فرهنگی ما جا بیفتد که کارآفرینی راه مستمرتری برای پیگیری فعالیت فرهنگی است.
وی خاطرنشان کرد: شیوه‌های سنتی کارهای فرهنگی معمولا این گونه بوده است که بودجه‌ای را از جایی بگیریم، شش ماه یا یک سال روی آن وقت بگذاریم و هنگامی هم که بودجه تمام شد، بار دیگر به دنبال گرفتن بودجه بیفتیم، این روش، روش موثر و مستمری برای کار فرهنگی نیست، به همین دلیل است که بسیاری از گروه های فرهنگی بعد از مدتی کار خود را ناتمام می گذارند.
صمیمی افزود: یکی از اهداف اصلی ما این است که بتوانیم فعالان فرهنگی را در فعالیت‌هایشان خودکفا کنیم.
وی درباره سطح کیفی برگزاری رویداد استارتاپی «طلوع برکت» گفت: وضعیت گروه‌های ایده پرداز در حال حاضر تا حد خوبی با انتظارات ما تطابق دارد، ما یک روند را در کشور می‌بینیم، در رویدادهای اولیه استارتاپی، شرکت کنندگان خیلی از واقعیات دور بودند و ایده هایی که مطرح می کردند از جنس برنامه‌های فرهنگی بود که معمولاً در مساجد، مدارس و هیئات به شکل سنتی انجام می‌شوند.
وی افزود: از طرف دیگر جریان استارتاپی در کشور در حال توسعه است و جریان مذهبی هم تحت تاثیر این پیشرفت‌ها قرار دارد و در این رویداد هم ایده‌های بهتر و دقیق‌تری مطرح شده است.

«طلوع برکت»؛ گامی در حل نیازهای جامعه اسلامی

پریسا رسولیان، دانشجوی دکترای کارآفرینی دانشگاه تهران و مشاور رویداد استارتاپی «طلوع برکت» نیز در گفت وگو با ایکنا گفت: هدف ما بر این بوده است تا در این رویداد، فرآیندهای استارتاپی را با موضوعات قرآنی داشته باشیم و سعی کنیم ایده پردازان با محوریت اخلاق اسلامی و دینی کسب وکار خود را شروع کنند و در یک نگاه کلی بتوانند نیازهای جامعه اسلامی را رفع کنند.
وی افزود: از دیروز که کار شروع شد، یک گروه در بحث گردشگری اسلامی خوب پیش رفته است، ایده دیگر شادی مادر و کودک با رعایت موازین دینی است که ایده پردازان آن بسیار فعال و همگی خانم هستند.
رسولیان در ادامه گفت: این باعث خوشحالی است که نیمی از شرکت کنندگان رویداد «طلوع برکت» خانم‌های جوان هستند، این نشان می‌دهد جامعه ما به این بلوغ رسیده است که خانم‌های ما با رعایت موازین دینی برای کار و کارآفرینی وارد میدان شده‌اند.
وی با بیان اینکه 90 ایده پرداز در این رویداد سه روزه، شرکت دارند، گفت: 20ایده خام مطرح شده است و10 گروه بر آن‌ها کار می‌کنند. اعضای گروه‌ها بین 5 تا 10 نفر است، چهار گروه ما تماماً خانم هستند، چهارگروه تماماً آقایان هستند و دو گروه هم مختلط است.
رسولیان افزود: هر گروه با یک ایده محوری شکل گرفته است و بر اساس این ایده افراد علاقه‌مند جذب شده‌اند، در هر گروه یک نفر به عنوان سرگروه مشخص شده است و تقسیم کار به گونه‌ای است که یکسری اعضای تیم باید توانایی فنی و یکسری هم توانایی مذاکره داشته باشند.

یادآور می‌شود رویداد استارتاپی «طلوع برکت»، ۲۸ تا ۳۰ آذرماه در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان واقع در میدان ونک، خیابان ملاصدرا، تقاطع بزرگراه کردستان به سمت شمال، کوچه زاینده رود شرقی، ساختمان شماره ۲۴ برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت evand.com مراجعه یا با شماره ۶۶۴۱۰۱۸۰ تماس حاصل کنند.

captcha