اصلاح فرهنگ عمومی؛ مهمترین اقدام فرهنگی تا اربعین سال آینده
کد خبر: 3852318
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
حجت‌الاسلام احمدی تصریح کرد:

اصلاح فرهنگ عمومی؛ مهمترین اقدام فرهنگی تا اربعین سال آینده

گروه جامعه ــ رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین با اشاره به برخی مسائل مانند پوشش نامناسب آقایان در اربعین، لزوم تغییر رفتار مردم در قبال میزبان و ...، گفت: باید طول سفر زائران ایرانی کوتاه‌تر و فرهنگ عمومی مردم نیز در اربعین اصلاح شود.

حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ در جمع‌بندی نحوه برگزاری اربعین سال جاری، گفت: در مجموع با وجود دو برابر شدن حجم زائران تمام بخش‌های ستاد مرکزی اربعین، فعالیت قابل قبولی ارائه کردند؛ اگر چه می‌شد کار‌ها به شکل بهتری نیز ارائه شود، اما خوشبختانه اربعین را بدون بحران تجربه کردیم.

وی ادامه داد: وقتی بزرگ‌ترین ترانسفر مسافر بین دو کشور در جهان رخ می‌دهد، بروز برخی از مشکلات مانند ازدحام، طبیعی است. البته برخی از امور نیز به تغییر راهبرد‌ها نیاز دارد و برخی از رفتار‌های مردم ما در عراق نیز باید اصلاح شود.

پوشش نامناسب برخی آقایان در اربعین
حجت‌الاسلام احمدی از بهبود وضعیت بهداشت و رعایت برخی اصول از سوی مردم سخن گفت و اظهار کرد: برخی از امور همچنان نیازمند تغییر و اصلاح است. باید طول سفر زائران ایرانی کوتاه‌تر و فرهنگ عمومی مردم نیز در اربعین اصلاح شود؛ برای مثال در اربعین برخی از پوشش‌ها را می‌دیدیم که مناسب زائر نیست، به خصوص در بین آقایان؛ امسال به دلیل گرما این مسئله بیشتر از گذشته مشاهده می‌شد.

وی با تأکید بر لزوم تغییر الگوی توزیع غذا در اربعین، گفت: با دوستان عراقی نیز در این زمینه گفت‌وگو خواهیم کرد تا الگوی توزیع غذا را تغییر دهند. موکب‌های عراقی از هشت صبح به ارائه غذای مناسب برای وعده غذایی ناهار می‌پردازند که این مسئله باعث می‌شود زائران از صبح تا بعد از ظهر چندین وعده غذا بخورند، از بعد از ظهر نیز شام در موکب‌ها عرضه می‌شود که این مسئله باید تغییر کند.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین یکی دیگر از مسائلی که نیاز به اصلاح فرهنگی و فرهنگ سازی دارد را لزوم مشارکت جدی‌تر زائران در برگزاری مراسم اربعین بیان کرد و گفت: نباید زائران همه بار خدمت‌رسانی را بر دوش موکب‌داران بگذارند، بلکه شایسته است در همه امور از جمله نظافت، جمع آوری اساسیه موکب‌ها و .... مشارکت داشته باشند. زائران وقتی از ایران حرکت می‌کنند، می‌توانند بطری آب با خود بردارند، به افراد ناتوان و کم‌توان کمک کنند و ....؛ ایثار و گذشت در اربعین باید تبلور بیشتری داشته باشد تا این حرکت بزرگ حفظ شود.

موکب‌داران عراقی میزبان هنرمندان روایتگر ایرانی
وی در خصوص برنامه‌های فرهنگی امسال، گفت: در اربعین سال جاری دو برابر اربعین سال گذشته برنامه فرهنگی اجرا شد. در بحث روایتگری، دو و نیم برابر سال گذشته برنامه اجرا کردیم که مورد استقبال مردم عراق قرار گرفت و این استقبال به حدی است که گروه‌های هنری و نمایشی ما را خود عراقی‌ها میزبانی می‌کنند و دیگر به دنبال اسکان یا محل برگزاری مراسم نیستیم، بلکه خود موکب‌داران هر سال از آن‌ها دعوت و پذیرایی می‌کنند.

حضور 2 اندیشکده در اربعین سال جاری
حجت‌الاسلام احمدی از وقوع تحولات بزرگ فرهنگی در فرهنگ زیارت مردم ایران و عراق و تأثیر فرهنگی دو ملت بر یکدیگر سخن گفت و افزود: بحث‌های پدیده‌شناسی و مردم‌شناسی از سوی اساتید و انجمن‌های علمی انجام شده است، دو اندیشکده در خصوص اربعین تأسیس شده که در اربعین سال جاری حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته، دانشگاه‌های کشور به صورت مستقل در مباحث علمی اربعین ورود پیدا می‌کردند، گفت: امسال شورای علمی تشکیل و دانشگاه‌ها به صورت تجمیع شده و با همکاری دانشگاه‌های عراق به انجام فعالیت‌های علمی پرداختند و بیش از ۵۰ درصد سال گذشته همایش‌های مختلف عملی برگزار شد. امسال ۳۰۰ استاد غیرایرانی از ۱۷ کشور در همایش‌ها شرکت کردند.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین از شکل‌گیری ارتباطات قوی علمی و مسئله‌شناسی اربعین خبر داد و گفت: هیچ یک از گروه‌های روحانیون، مبلغان، مداحان، قاریان، گروه‌های هنری و ... پولی دریافت نمی‌کنند و همه به صورت داوطلبانه در مراسم اربعین به فعالیت می‌پردازند و فقط در اموری مثل حمل و نقل به آن‌ها کمک می‌کنیم.

۴۰ بانوی شاعر ایرانی در مراسم اربعین
وی از حضور ۴۰ بانوی شاعر از ایران در مراسم اربعین و برگزاری مراسم‌ مشترک شعر با شاعران بانوی عراقی خبر داد و گفت: این جلسات در صحن عتبه برای اولین بار در قالب جلسات نو و جدیدی برگزار شد که مورد استقبال بسیار خوب اهالی شعر و ادب قرار گرفت.

حجت‌الاسلام احمدی در پاسخ به این سؤال که تا سال آینده چه اقداماتی باید انجام شود تا اربعین بهتری نسبت به امسال داشته باشیم؟ گفت: باید بر روی آموزش و توجیه مردم اقدامات جدی انجام دهیم. همچنین شورای راهبردی اربعین تشکیل و ورود جدی به مسائل داشته باشد. اندیشکده‌هایی که در دانشگاه امام صادق(ع) و پژوهشگاه فرهنگ و معارف تشکیل و با کمیته فرهنگی تفاهم نامه امضاء کرده اند، قوی‌تر فعالیت کرده و بازوی مطالعاتی خوبی برای تعیین خط مشی‌ها و تبیین الگو‌های جدید عملکردی در اربعین باشند.

تکریم میزبانان اربعین
وی افزود: امسال موکب‌های مشترک خوبی برپا شد و نیز در طرح تکریم، از ۶۰۰ موکب‌دار عراقی تجلیل به عمل آمد که باید این امور را گسترش دهیم و خود مردم تجلیل و تکریم میزبان را برعهده گیرند. ادب و فرهنگ میزبانی مردم ایران اقتضا می‌کند که به تکریم میزبانان اربعین بپردازیم.

حجت‌الاسلام احمدی تقویت کار‌های علمی و پژوهشی را متذکر شد و گفت: شناخت این پدیده بزرگ و ابعاد و زوایای مختلف آن مورد نیاز است. اگر می‌خواهیم اربعین زمینه‌ساز یک حرکت فرهنگی و تمدنی بزرگ باشد، باید مفاهمه بین نخبگان اتفاق بیفتد و ارتباطات بین نخبگان صورت گرفته و کار‌های مشترک علمی و پژوهشی انجام شود.

انتهای پیام
captcha