تخلق به مکارم اخلاقی پیامبر(ص) جامعه اسلامی را می‌سازد
کد خبر: 3857093
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
حجت‌الاسلام حائری‌زاده:

تخلق به مکارم اخلاقی پیامبر(ص) جامعه اسلامی را می‌سازد

گروه جامعه ــ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سیره عملی پیامبر(ص) نشان می‌دهد که آنچه برای انسان کارساز است، عمل قلبی و مکارم اخلاقی است، گفت: تخلق به مکارم اخلاقی پیامبر(ص)، جامعه اسلامی را می‌سازد و الگو و سرمشق بشریت خواهد بود.

حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‎زاده، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‎وگو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه زندگی رسول مکرم اسلام حضرت محمد(ص) کتاب قطور و بزرگى است که عصاره همه خوبی‌هاى عالم در آن جمع شده، اظهار کرد: زندگى این اسوه بزرگ خلقت، عظمت و اعجازى است که در تاریخ بشریت نظیر ندارد. جاى جاى این زندگى نور، سرمایه عظیمى براى پرورش انسان‌هاى نمونه و ارائه آن‌ها به عنوان الگو و سرمشق به دیگران است.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم‌(ص) تجلی اعظم نظام هستی است و تنها یک بشر معمولی نیست، گفت: همه عالم تجلی الهی است و در میان این تجلیات، تنها تجلی پیامبر(ص) تجلی اعظم شده است و از حقیقت نورانی پیامبر اکرم(ص) حقیقت با عظمت‌تری نداریم تا خدا را به او قسم بدهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به خصوصایت رسول خـدا(ص) و جایگاه علاقه و محبت به ایشان گفت: روایتی از رسول مکرم اسلام(ص) نقل شده است که فرمودند: «مَنْ مـاتَ عَلی حُبِّ آلِ مُحَمَّد مَـاتَ شَهیداً.» هر کس با عشق و علاقه و مُحبت اهل بیت پیامبر اسلام (ص) از دنیا برود، در صف شهیدان است» . در روایت دیگری فرموده‌اند: «أَلا وَمَنْ مـاتَ عَلی حُبِّ آلِ مُحَمّد(ص) مَاتَ مَغْفُوراً لَهُ. یعنی ای مردم آگاه باشید کسی که با محبت و عشق آل محمد(ص) بدرود حیات بگوید آمرزیده و بخشوده خواهد بود»؛ لذا هرکس با محبت آل محمد بمیرد شهید از دنیا رفته است.

حجت‌الاسلام حائری‎زاده با تأکید بر اهمیت مکارم اخلاقی در سیره عملی پیامبر گرامی اسلام(ص)، تصریح کرد: یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های حضرت محمد(ص)، حُسن خلق بود. حسن خلق هم دو معنی دارد؛ یکی خوش برخورد بودن با دیگران و یکی مکارم اخلاقی؛ پیامبر اکرم(ص) به هر دو معنی دارای حسن خلق بود. اما حسن خلق به معنای دوم یعنی به معنای مکارم اخلاقی، فلسفه بعثت همه پیامبران است. اینکه وجود مبارک حضرت فرمودند من مبعوث شده‌ام برای تکمیل مکارم اخلاق و من متمم هستم، ناظر بر این مطلب است که انبیای قبل، در این راستا حرکت می‌کردند و یکی از اهداف رسالت انبیای قبل هم ایجاد مکارم اخلاق بوده است.

انسان برای ساخته شدن نیاز به جراحی دارد

وی به جایگاه اخلاق و ضرورت اصلاح آن اشاره کرد و ادامه داد: اخلاق اگر به معنای موعظه و نصیحت باشد به منزله قرص مسکن است و قرص مسکن درد را ساکت می‌کند نه درمان؛ انسان برای ساخته شدن نیاز به جراحی دارد و جراحی یعنی غده‌های سرطانی رذایل را باید از درون انسان وجین کرد. جراحی به این معنا فقط از راه درست شدن اعتقادات محقق می‌شود تا اعتقاد درست نشود، اخلاق درست نمی‌شود پس درست شدن اخلاق یعنی درست شدن توحید و انسان تا نفهمد سر سفره چه کسی نشسته است اخلاق او درست نمی‌شود.

این استاد حوزه اظهار کرد: نصیحت و موعظه فقط چند روزی انسان را نگه می‌دارد و اگر توحید انسان درست شد و دانست که سر سفره کیست همه چیز درست می‌شود اینکه قرآن فرمود: «أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَری؛ آیا نمی‌دانید خدا شما را می‌بیند»، درک این معنا با اعتقاد و توحید درست می‌شود. اگر توحید، فکر، اعتقاد و تمام وجود شئونی انسان را فراگرفت آنگاه اخلاق درست می‌شود؛ آنگاه که انسان فهمید در محضر خداست، نمکدان را نمی‌شکند لذا اگر توحید درست نشود، اخلاق هم درست نمی‌شود و اگر حضرت فرمود، من برای اتمام مکارم اخلاق، مبعوث شده‌ام او عالی‌ترین مراتب توحید را به ارمغان آورده است و رسالت او رسالت توحیدی است.

حجت‌الاسلام حائری‎زاده با اشاره به اینکه امروزه یکی از مواردی که به اشتباه گفته می‌شود این است که، بین مردم می‌گوییم گناه نکن، چون اگر گناه کردی خدا پس از مرگ عذابت می‌کند؛ یا می‌گوییم نماز بخوان تا هشتاد سال دیگر به بهشت بروی،‌ گفت: اما این تعابیر امروز دیگر در فرهنگ ما کارایی ندارد؛ زیرا جوان امروز می‌گوید من نقد الآن را رها کنم، به امید هشتاد سال دیگر؟ خوش‌بینانه‌ترین نظر این است که می‌گوید الآن گناه می‌کنم و بعد توبه می‌کنم؛ لذا قرآن پاسخ مناسبی به این امر داده است. در فرهنگ قرآن تعبیر «جَزاءً وِفاقاً» آمده است، در فرهنگ قرآن بین «جزا» و «عمل» فاصله‌ای نیست، بلکه بالاتر از آن، «جزاء» عین «عمل» است. سیره عملی پیامبر خدا(ص) نشان می‌دهد که آنچه برای انسان کارساز است، عمل قلبی و مکارم اخلاقی است. عمل جوارحی، خوب، لازم و واجب است ولی اگر به مکارم اخلاقی و به اعمال جوانحی منتهی نشود، معلوم می‌شود که مشکل دارد.

تخلق به مکارم اخلاقی پیامبر جامعه را اصلاح می‌کند

وی با ذکر مثالی ادامه داد: این تمثیل را برای شما عرض کنم اگر اینجا آتشی روشن است و بچه آتش را می‌بیند و به طرف آتش می‌رود شما به او می‌گویید دست به آتش نزن که هفته آینده دستت می‌سوزد‌! یا به او می‌گویید که «دست زدن، همان و سوختن همان». پس همه انبیا آمده‌اند بگویند این زرق و برق دنیا آتش است و «دست زدن همان و سوختن همان»، هدف این است که «گناه همان و جزا همان»، البته در قیامت این حقایق ظهور پیدا می‌کند چرا که قیامت یوم الظهور است و اثر گناه همین جاست و راهی برای درست شدن اخلاق نیست، مگر اینکه حقیقت اخلاق را در جان خود پیاده کنیم و اخلاق یعنی توحید؛ لذا در مرحله اول باید خودمان باور کنیم و بعد به دیگران بباورانیم. در آیات قرآن نمونه‌های بسیاری درباره مکارم اخلاقی پیامبر(ص) بیان شده است که می‌توان با آن‌ها سبک زندگی قرآنی و اسلامی را شناخت و خود را به آن متخلق کرد. تخلق به مکارم اخلاقی پیامبر(ص)، جامعه اسلامی را می‌سازد که الگو و سرمشق بشریت خواهد بود.

بهترین بندگان خدا

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به اهمیت بزرگداشت روز میلاد حضرت محمد(ص) در جامعه و شیوه شادی در این ایام اشاره کرد و گفت: باید همه مسلمین در سراسر جهان و دوستداران فضیلت، در چنین روزی در سراسر جهان جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) را به پا بدارند و این روز را بزرگ بشمارند. لذا پیشنهاد می‌کنیم در این روز مردم در مجامع عمومی حاضر شوند و یاد و نام رسول اکرم(ص) را بزرگ بدارند. از پیامبراکرم(ص) سؤال شد بهترین بندگان خدا چه کسانی هستند؟ فرمود: آن‌هایی هستند که وقتی نیکی می‌کنند، خوشحال می‌شوند و زمانی که بدی کردند، طلب استغفار می‌کنند.

انتهای پیام
captcha