نخبگان قرآنی در انتظار حمایت/ توقف شناسایی نخبگان به دلیل اصلاح شیوه‌نامه‌ها
کد خبر: 3861304
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸

نخبگان قرآنی در انتظار حمایت/ توقف شناسایی نخبگان به دلیل اصلاح شیوه‌نامه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در حالیکه یکی از مأموریت‌های بنیاد نخبگان، شناسایی و حمایت از نخبگان قرآنی است، اما برگزیدگان مسابقات، از عدم حمایت‌های مسئولان گلایه‌مند هستند و رئیس بنیاد نخبگان از تغییر شیوه‌‌نامه‌ها برای شناسایی و حمایت این قشر خبر داده است.

نخبگان قرآنی در انتظار حمایت/ توقف شناسایی نخبگان به دلیل اصلاح شیوه‌نامه‌هایکی از اهداف و وظایف بنیاد ملی نخبگان شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان قرآنی است که در واقع بنیاد ملی نخبگان به منظور توسعه فرهنگ قرآن و معارف عترت(ع) و همچنین با هدف ارتقای فعالیت‌های نخبگانی در حوزه قرآن، تسهیلات ویژه‌ای را به برگزیدگان قرآنی کشور در حوزه‎های حفظ و قرائت و همچنین در دو رده سرآمد قرآنی و مستعد برتر قرآنی اعطا می‌کند.

در این تعریف برگزیدگان قرآنی باید دارای اشتهار قرآنی و کسب موفقیت در رویدادهای قرآنی شامل: مسابقه‌های ملّی و بین‌المللی حفظ، قرائت و تفسیر قرآن و معارف عترت باشند یا پیشینه تحصیلی ‌و تخصص علمی در زمینه‌های مرتبط با قرآن و معارف عترت (ع) را ارئه دهند.

همچنین آفرینش آثار اصیل‌ در حوزه‌ فعالیت‌هایی در زمینه‌های حفظ، قرائت، تفسیر، تربیت منابع انسانی، آموزش، پژوهش، تبلیغ، فرهنگ‌سازی و ترویج قرآن و معارف اهل‌بیت (ع) ‌که به منظور شناخت و شناساندن قرآن و معارف عترت، تقویت ایمان و انس به قرآن درآحاد جامعه صورت می‌پذیرد و داشتن فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی، ترویجی، تبلیغی و شاگردپروری درحوزه گفتمان قرآنی از دیگر مولفه‌های شناسایی برگزیدگان قرآنی است.

بنیاد ملی نخبگان پس از شناسایی برای پشتیبانی از مستعدان برتر قرآنی به منظور هدایت و تسهیل مسیر رشد و ارتقای آنان، تسهیلات زیر را به آنان اعطا می‌‌کند:

الف. تسهیلات مادّی برای بهره‌مندی از محضر استادان علوم قرآنی، سفرهای تبلیغی و ترویجی و موارد مشابه

ب. درنظرگرفتن امتیاز در جدول جایزه‌های تحصیلی دانشجویان صاحب استعداد برتر

ج. درنظرگرفتن امتیاز در جدول تسهیلات دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی

د. تسهیلات فرهنگی ـ رفاهی: شامل کمک هزینۀ سفرهای زیارتی، گردش‌گری ملّی، تسهیلات بیمه و مشابه آن

پشتیبانی از سرآمدان قرآنی به‌منظور تکریم سرآمدان قرآنی، تسهیل مسیر اثرگذاری آن‌ها و الگوسازی از آنان نیز به شرح زیر است:

الف. اعتبار فعالیت‌های قرآنی: به‌منظور ارتقای فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و پژوهشی، انتشار آثار، سفرهای پژوهشی، سفرهای تبلیغی و ترویجی و موارد مشابه

ب. جایزۀ نقدی: برای پشتیبانی از تربیت قرآن‌آموزان و قرآن‌پژوهان

ج. تسهیلات فرهنگی ـ رفاهی: شامل کمک هزینۀ سفرهای زیارتی، گردشگری ملّی، تسهیلات مسکن و بیمه و مشابه آن

د. اعطای کارت اعتباری (پاسداشت قرآنی) برای استفاده از امکانات قرآنی، فرهنگی و هنری در سطح کشور

هـ . تجلیل از طریق شناساندن شخصیت و فعالیت‌های سرآمد قرآنی در مجامع عمومی (از طریق انتشار کتاب یادمان، تهیه فیلم، مصاحبه و ...)

بیناد نخبگان حلقه واسط مستعدان و اساتید

این در حالی است که برگزیدگان چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف که یکی از معتبرین مسابقات ملی است از غریب بودن نخبگان قرآنی و عدم حمایت مسئولان از آن‌ها گلایه دارند و در همین رابطه عباس ربیعی، رئیس بنیاد نخبگان استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، توضیحاتی را در مورد نحوه حمایت از این قشر ارائه داد.

رئیس بنیاد نخبگان استان زنجان با اشاره به اینکه شناسایی نخبگان قرآنی به طرق مختلف انجام می‌شود، اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی متولی این کار هستند و افراد باید در جشنواره‌های معتبر در رشته‌های قرائت و حفظ و سایر فعالیت‌های تعیین شده در شیوه‌نامه حائز مقام‌های برتر باشند.

ربیعی با اشاره به اینکه بنیاد نخبگان خود برگزارکننده جشنواره‌ها برای فعالیت‌های قرانی نیست، بیان کرد: از دیگر جشنواره‌ها که در اساسنامه تعیین شده حمایت می‌کنیم که بخشی از حمایت‌ها با اعطای جوایز به شکل مادی بوده و حمایت‌های دیگری از قبیل فراهم کردن بستر برای بهره‌مندی مستعدان از محضر اساتید آن رشته است.

این مسئول ادامه داد: یکی از سیاست‌های بنیاد نخبگان توانمندسازی مستعدان است که افراد بتوانند از اساتید متخصص حوزه خودشان بهره‌مند شوند و در واقع بنیاد نخبگان حلقه واسط بین مستعدان و استاتید است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل اصلاح شیوه‌نامه‌ها، شناسایی نخبگان قرآنی یکی دو سالی متوقف بود، تصریح کرد: شیو‌های جدید پس از اصلاح در حال اجرایی شدن است و به احتمال زیاد از اواخر امسال یا اوایل سال آینده به اجرا دربیاد.

رئیس بنیاد نخبگان استان زنجان خاطرنشان کرد: در بیناد نخبگان اداره‌کلی تاسیس شده که وظیفه طراحی فرآنیدها و ساز و کارها برای حمایت افراد را برعهده دارد. البته شناسایی نخبگان و برگزاری جشنواره‌ها برعهده دستگاه‌های دیگر است که برخی از دستگاه‌ها وظیفه ذاتی خود را به طور کامل انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: فرآیندهای برگزاری جشنواره‌ها یا رویدادها به عهده دستگاه‌های دیگر است و با معرفی آن‌ها از طرف متولیان، بنیاد نخبگان این آمادگی را دارد که از آن‌ها حمایت کند.

انتهای پیام
captcha