چالش بیمه فعالان قرآنی/ پایش بیمه‌شدگان؛ راه حل مُسَکنی ارشاد
کد خبر: 3866938
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰

چالش بیمه فعالان قرآنی/ پایش بیمه‌شدگان؛ راه حل مُسَکنی ارشاد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مؤسسات قرآنی بیمه فعالان قرآنی را یکی از چالش‌های مهم فعالیت در این عرصه می‌دانند و در حالی که امکان اضافه شدن افراد جدید به فهرست بیمه‌شدگان وجود ندارد، ارشاد پایش بیمه‌شدگان را راه‌حلی برای نظارت وضعیت فعلی می‌داند.

چالش بیمه فعالان قرآنی / پایش بیمه شدگان راه حل مُسَکنی ارشادمؤسسات قرآنی که روزهایی صدها قرآن‌آموز تربیت می‌کردند حالا هر روز باید حساب دخل و خرجی که خرجش بیشتر از دخلش است را بررسی کنند تا چاره‌ای برای سرپا ماندن بیابند. فعالان قرآنی هم تضمینی برای آینده کاری نمی‌بینند و این سبب دلسردی آن‌ها شده است.

کبری نظری، مدیر مؤسسه قرآنی مبین، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، یکی از فعالان قرآنی است که ۲۰ حافظ کل قرآن تربیت کرده اما اکنون از اینکه تعداد ثبت‌نام کنندگان برای دایر کردن کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی بزرگسالان به حد نصاب نمی‌رسد، گلایه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کم شدن استقبال قرآن‌آموزان از کلاس‌ها از یک سو و هزینه‌های دستمزد مربیان و فراهم کردن امکانات از دیگر سو، حساب دخل و خرج مؤسسات را به چالش کشیده است، می‌گوید: حالا اگر مکان این مؤسسات نیز استیجاری باشد مشکلات را بیشتر می‌کند.

نظری تصریح می‌کند: بیمه فعالان قرآنی مشکل دیگری است که سال‌ها این قشر را درگیر کرده است؛ در حالی که بیمه آینده افراد را تضمین می‌کند و اگر مشکلات این قشر برطرف شود، امکان جذب مربیان نیز تسهیل می‌شود.

این فعال قرآنی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مشکلات این است که بازرسان بیمه انتظار دارند برای کسی که چند ساعت در هفته کار می‌کند حق بیمه کامل را پرداخت کنیم و بیمه ۱۵ روزه را نمی‌پذیرند در حالی که مؤسسه از عهده این کار برنمی‌آید.

مدیر مؤسسه قرآنی مبین اظهار می‌کند: نبود بیمه باعث می‌شود که مربیان در یک مؤسسه ثابت نمانند و این موضوع کارایی سیستم را پایین می‌آورد و درآمد مؤسسه نیز کفاف پرداخت هزینه‌های بیمه را نمی‌دهد.

بیمه، ورودی جدید نمی‌پذیرد

حجت‌الاسلام علیرضا بهبودی، مسئول امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان زنجان اظهار می‌کند: متأسفانه شاهد مظلومیت قرآن هستیم؛ چراکه بیمه اختصاصی ندارد؛ البته در سال ۹۰ مقرر شد از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به ثبت‌نام فعالان قرآنی از طریق صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان اقدام شود که افراد محدودی در این طرح نام‌نویسی کردند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ثبت‌نام جدیدی برای اختصاص بیمه به فعالان قرآنی انجام نمی‌شود، بیان می‌کند: فقط بیمه افرادی که قبلاً تحت پوشش قرار گرفتند پرداخت می‌شود که آن هم کارایی لازم را ندارد و بازرسان بیمه سخت‌گیری‌های خاصی نسبت به مؤسسات دارند.

این مسئول ادامه می‌دهد: افرادی هستند که زیر پوشش بیمه قرار دارند اما بازرسان معتقدند که آن‌ها حتماً باید از طریق مؤسسه بیمه شوند و تعاریف دقیق و روشن از این موضوع وجود ندارد که سبب سردرگمی و نارضایتی مؤسسات و فعالان قرآنی شده است.

بهبودی می‌گوید: حتی برخی از مربیان قرآن اذعان می‌کنند که ما انتظار بیمه نداریم اما بازرسان بیمه جریمه‌ای سنگین برای مؤسساتی که مربیان را بیمه نکرده باشند، در نظر می‌گیرند. از طرف دیگر بیمه پاره‌وقت نیز در نظر گرفتند که ثبت این نوع بیمه نیز سبب سردرگمی فعالان قرآنی شده است.

وی تصریح می‌کند: برای حل مشکل بیمه، طرحی از طرف مدیرکل تبلیغات اسلامی پیشنهاد شده که از ظرفیت خیران برای بیمه مربیان استفاده شود تا از نگرانی مؤسسات در این زمینه بکاهد که این طرح در حال بررسی و آسیب‌شناسی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه چند مؤسسه در زنجان به دلیل مشکلات بیمه تعطیل شدند، تصریح می‌کند: ادامه این روند، تعطیلی دیگر مؤسسات را نیز به‌دنبال خواهد داشت و در شرایطی که ادارات با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند باید به فکر راه‌حل‌های جایگزین باشیم.

پایش بیمه‌ فعالان قرآنی

نورالله صفی‌لو، مسئول واحد قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان اظهار می‌کند: در سطح کشور ۶۷۰۰ نفر زیر پوشش بیمه هستند که قشر قابل توجهی از فعالان قرآنی را شامل می شود و این افراد در سال‌های قبل با استفاده از تسهیلات صندوق هنرمندان بیمه شدند.

وی می‌افزاید: با توجه به آمار بالای افرادی که از خدمات صندوق هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران استفاده می‌کنند، امکان اختصاص سهمیه جدید از این صندوق برای متقاضیان وجود ندارد؛ چراکه منابع اعتباری محدود است.

صفی‌لو با اشاره به اینکه احتمال دارد افرادی که در گذشته بیمه شدند، اکنون فعالیت نداشته باشند، تأکید می‌کند: بر این اساس لازم است به‌منظور رعایت عدالت، پایشی در خصوص بیمه‌شدگان انجام شود تا کسانی که فعال هستند، تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

این مسئول با بیان اینکه افراد باید فعالیت مستمر داشته باشند تا بیمه به آن‌ها تعلق گیرد، ادامه می‌دهد:  مربیان قرآن باید در هفته ۱۲ ساعت آموزش‌های عمومی انجام دهند و افرادی که زیر پوشش بیمه قرار دارند، تعهد اخلاقی داشته باشند که موارد لازم را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه بیمه فعالان قرآنی ۱۸ درصد بوده که ۱۰ درصد آن توسط دولت پرداخت می‌شود، بیان می‌کند: در سال ۹۴ و اوایل سال ۹۵ پایشی برای بیمه‌شدگان انجام شد تا در حق کسانی که در این عرصه فعالیت دارند اجحاف نشود و این کار باید دوباره انجام شود.

جبار عالمی، رئیس و کارشناس ارشد امور فنی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی استان زنجان نیز در این باره می‌گوید: در گذشته فعالان قرآنی از دو طریق بیمه شدند که برخی از آن‌ها از طریق سهمیه ارشاد که مشمول یارانه می‌شد، زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتند.

وی ادامه می‌دهد: پیش از این افراد با معرفی ارشاد از تسهیلات بیمه‌ای صندوق نویسندگان و هنرمندان و فعالان قرآنی استفاده می‌کردند.

عالمی تصریح می‌کند: سازمان هدفمندی یارانه‌ها از دی‌ماه سال ۹۷ اعلام کرد که امکان پرداخت هزینه‌ها برای بیمه افراد جدید از این محل وجود ندارد و بر این اساس افرادی که قصد دارند زیر پوشش بیمه قرار گیرند ارشاد باید از طریق دیگری حق بیمه آن‌ها را پرداخت کند.

انتهای پیام
captcha