طب اسلامی مورد قبول وزارت بهداشت نیست
کد خبر: 3867492
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت:

طب اسلامی مورد قبول وزارت بهداشت نیست

گروه سلامت ــ انتشار سخنان فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، یک‌بار دیگر پدیده طب موسوم به اسلامی را به عنوان متهم مرگ بسیاری از بیماران صعب‌العلاج مطرح کرد. در همین حال مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت نیز می‌گوید:‌ طب اسلامی مورد قبول وزارت بهداشت نیست.

خطای پزشکی یا طب اسلامی؛ سرانجام پرونده فوت آیت‌الله هاشمی شاهرودیبه گزارش ایکنا؛ دو روز قبل سیدعلاء هاشمی، فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس پیشین قوه قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در یک گفت‌وگوی ویدئویی پدر خود را یکی از قربانیان طب اسلامی خواند.

آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، دی‌ماه ۹۷ بعد از طی کردن یک دوره بیماری، چشم از دنیا فروبست. در ویدیوی منتشر شده سیدعلاء هاشمی تصریح می‌کند که مرحوم پدر ایشان علی‌رغم تأکید رهبری برای عمل به توصیه‌های پزشکان، تحت تأثیر کارشناسان طب موسوم به اسلامی قرار گرفتند و به طب اسلامی اعتماد و فرایند درمان خود را قطع کردند.

پس از فوت آیت‌الله هاشمی شاهرودی، محمدرضا باهنر، نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، قصور و خطای پزشکی را علت فوت وی اعلام کرده بود. قصور پزشکی پیش از فوت و در زمان روند درمانی آیت‌الله هاشمی شاهرودی در سال ۹۶ نیز مطرح شده بود، اما همان زمان ایرج حریرچی، سخنگوی وقت وزارت بهداشت و قائم مقام وزیر، این موضوع را غیرمسئولانه و خلاف واقع بیان کرده بود.

حریرچی در آن زمان به تشریح وضعیت درمانی رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و اظهار کرد: از ابتدا در جریان جزئیات درمان این مقام سیاسی کشور بودیم و اقدامات و توصیه‌های کاملا علمی و مطابق آخرین پیشرفت‌های روز دنیا در داخل کشور برای ایشان انجام شده بود. تبعیت از توصیه‌های پزشکی جزء اختیارات بیماران است و در صورت عدم قبول توصیه‌های درمانی یا تعویق در انجام دستورات پزشکی توسط بیمار، قاعدتاً مسئولیتی را متوجه پزشک یا تیم پزشکی معالج نمی‌کند.

پس از اعلام فوت آیت‌الله هاشمی شاهرودی برخی مقامات وقت وزارت بهداشت به صورت غیر رسمی مرگ ایشان را ناشی از اعتماد به آنچه طب اسلامی گفته می‌شود، اعلام کردند، اما هیچ‌گاه به صورت رسمی موضعی اتخاذ نکردند.

پس از انتشار سخنان حجت‌الاسلام سیدعلاء هاشمی، مقامات وزارت بهداشت حاضر به اعلام رسمی دلیل درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی نیستند، در این رابطه محمدرضا شمس‌اردکانی، مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت به ایکنا می‌گوید: ایشان طب سنتی را متهم نکرده، بلکه از طب اسلامی نام می‌برد که اساساً مورد قبول وزارت بهداشت نیست، چه برسد به اینکه در این مورد اظهار نظر کنیم.

وی ادامه داد: البته نباید به شأن و جایگاه آیت‌الله شاهرودی خدشه‌ای وارد کرد و بگوییم ایشان به این طب اعتماد کرده‌اند، یا صرف اعتماد به این طب را هم به تنهایی دلیل مرگ آیت‌الله اعلام کنیم. بسیاری از افراد که سرطان دارند با وجود درمان از طریق طب رایج هم فوت می‌کنند بنابراین نباید تنها مقصر را اعتماد ایشان به این طب اعلام کرد. ایشان از همه شیوه‌هایی که می‌توانست برای مداوا بهره ببرند، استفاده کرد؛ حتی برای مداوا به خارج از کشور هم تشریف بردند.

در همین حال علیرضا عسگری، مدیرکل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت نیز در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: مواضع وزارت بهداشت در رابطه با طب ایرانی و آنچه که طب اسلامی گفته می‌شود کاملا شفاف است، بسیاری از علما نیز در این رابطه بسیار روشن موضع گرفته‌اند.

وی افزود: افرادی که خود را با عنوان طب اسلامی عرضه می‌کنند و مسیر درمان افراد را مختل می‌کنند از سوی علما رد شده‌اند. فردی همچون آیت‌‌الله جوادی‌آملی صریحا اعلام کرده‌اند با چند حدیثی که صحت و سقم آن معلوم نیست نمی‌توان مدعی طب اسلامی شد.

عسگری ادامه داد: دستورات بهداشتی اسلام در مورد سبک زندگی از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند و با این موارد نه تنها هیچ مشکلی نداریم بلکه تأکید داریم که این‌ تعالیم را کاربردی کنیم؛ اما اگر کسی بیاید و بگوید ایدز یا ام‌اس را با این روش‌ها می‌تواند درمان کند، کاملا شیادی است و هیچ‌کدام از علمای بزرگ حوزه هم این‌ موارد را قبول ندارند.

به گزارش ایکنا؛ فروردین‌ماه امسال آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار با وزیر بهداشت اعلام کرد: سابقاً در جمعی اعلام کردم که چیزی به نام طب اسلامی نداریم؛ در قرآن و روایات دستوراتی وجود دارد، اما طب اسلامی گفته نمی‌شود، این طبی که امروز وجود دارد طب سنتی نام دارد. اما این که هر کسی بدون علم و تجربه مطب راه‌اندازی کند قابل قبول نیست، گاهی شنیده می‌شود کسی دو سه ماه تدریس می‌کند، بعد می‌گویند شاگردان او طبیب هستند که این کار‌ها ضربه می‌زند و به نفع دین نیست؛ همچنین نباید طب را با خرافات همراه کنند.

از سوی دیگر مردادماه امسال نیز دادگاه ویژه روحانیت در حکمی فعالیت‌های یکی از افراد فعال در حوزه طب اسلامی را ممنوع اعلام کرد و خواستار تعطیلی مراکز مربوط به این فرد شد.
انتهای پیام
captcha