آزادی روابط قبل از ازدواج؛ تفکر القاء شده ماهواره‌ای
کد خبر: 3894945
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
حجت‌الاسلام ماندگاری بیان کرد:

آزادی روابط قبل از ازدواج؛ تفکر القاء شده ماهواره‌ای

کارشناس دینی و مدرس حوزه و دانشگاه گفت:‌ یکی از تفکرات غلطی که امروزه در جامعه و فضای مجازی به‌ویژه ماهواره به جوانان القا می‌شود درباره آزادی دختران و پسران قبل از ازدواج است.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا؛ حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، کارشناس دینی و مدرس حوزه و دانشگاه در سخنرانی مجازی خود همزمان با سومین روز ماه مبارک رمضان از مسجد جامع غدیر خم با موضوع رسالت خانواده از نگاه قرآن و عترت در ادامه مباحث جلسات گذشته، گفت: قوانین خانواده را می‌توان در سه دسته تشکیل خانواده، تحکیم خانواده و تکثیر خانواده تعریف کرد.

وی با اشاره به قانون تشکیل خانواده و مبحث ازدواج، بیان کرد: قوانین تشکیل خانواده در سه مورد طهارت دوران جوانی، طهارت انتخاب و قانون مراسم خلاصه می‌شود. یکی از تفکرات غلطی که امروزه در جامعه و فضای مجازی به‌ویژه ماهواره به جوانان القا می‌شود درباره آزادی دختران و پسران قبل از ازدواج است.

مدرس دانشگاه و حوزه  با اشاره به طهارت دوران جوانی، ادامه داد: یکی از دلایلی که ازدواج به تأخیر افتاده، این است که این‌گونه به جوانان القا می‌شود تا زمانی که ازدواج نکردید، آزاد هستید و اختیارتان دست خودتان است و به راحتی می‌توانید به علایق خود بپردازید و لذت ببرید بدون اینکه پاسخگوی کسی باشید؛ در واقع ازدواج را به غل و زنجیر معنا می‌کنند.

وی گفت: با تأخیر ازدواج و نیاز جنسی و عاطفی در این مرحله، شاهد گسترش فساد و فحشا در جامعه خواهیم بود. خداوند در آیه 26 سوره مبارکه نور می‌فرماید «الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ أُولَئِكَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ؛ زنان پليد براى مردان پليدند و مردان پليد براى زنان پليد و زنان پاک براى مردان پاكند و مردان پاک براى زنان پاک اينان از آنچه درباره ايشان مى‌ گويند بر كنارند براى آنان آمرزش و روزى نيكو خواهد بود.»

بیشتر بخوانید:

این سخنران دینی ادامه داد: در ازدواج، دختر حکم زمین و پسر حکم بذر را دارد و برای داشتن یک محصول پاک، باید هم خاک و هم بذر پاک و بی‌آسیب باشد؛ حال اگر دختر و پسر در دوران جوانی آلوده شوند دیگر معلوم نیست نتیجه آن اولاد صالح، فضای خانواده صالح و خانواده مستحکم شود. زمانی که نیاز جوان از طریق گناه تأمین شود دیگر آن جمله امام(ره) که از دامن زن مرد به معراج می‌رود، محقق نمی‌شود.

ماندگاری اظهار کرد: این سؤال مطرح است که شاید برخی از ما در جوانی یک سری ناپاکی و یا گناهی مرتکب شده باشیم حال باید چه کرد؛ خداوند در پاسخ به این افراد تبصره‌ای به نام توبه و استغفار قرار داده است «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ» توبه و استغفار وسیله پاک شدن است.

وی با اشاره به اینکه دل باید پاک باشد تا عنایات خداوند و اهل بیت(ع) شامل انسان شود، بیان کرد: پاک زیستن به جز استدلال قرآنی، یک استدلال علمی هم دارد؛ بهداشت‌درمانی‌ می‌گوید پیشگیری خیلی ارزان، ساده‌تر و راحت‌تر از درمان است. امام باقر(ع) در همین رابطه فرمودند که گناه نکردن بهتر از توبه کردن است. خداوند دل‌های ما را به نور الهی پاک قرار داده است. اگر باور کردیم طهارت، در جوانی پاک بودن، نورانیت، برکت و توفیق است آن وقت طهارت یعنی تمام توفیقات.

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: دوم طهارت انتخاب است یعنی باید انتخاب دقیقی داشته باشیم. وقتی می‌خواهیم دختر یا پسر‌ی را برای همسری فرزندان‌مان انتخاب بکنیم فقط به ظاهر نگاه نکنیم چراکه آنچه برای زندگی لازم است، باطن پاک و زیباست. پیامبر(ص) فرمودند «ایّاکُم و خَضْراءُ الدَّمَنْ؛ از سبزه‏اى که در لجن‌زار روییده، بپرهیزید» یعنی زیبارویانی که در دامن بی‌حیا تربیت شدند؛ ظاهر زیبا اما باطن ناپاک است.

وی اضافه کرد: طهارت در انتخاب یعنی کسی را انتخاب نکنیم که لقمه ناپاک خورده باشد؛ باید توجه داشته باشیم که بر سر چه سفره‌ای لقمه خورده، بر دامن چه کسی تربیت شده، آیا چشم و زبانش پاک است، مسیرش پاک است، فکرش پاک است. فکر و احساس ناپاک برخی از آدم‌ها را منحرف کرده و سقوط داده است.

ماندگاری بیان کرد: طهارت انتخاب هم یک تبصره دارد؛ شاید این سؤال مطرح شود که ما باطن افراد را نمی‌توانیم پیدا کنیم و هر چه پیدا بکنیم ظاهر است، شاید مشورت‌ها به ما درست مشورت ندهند، نتیجه تحقیق ما درست نباشد، که اینجا توکل و توسل خیلی لازم است. در انتخاب همسر باید دقت در نگاه، در گفت‌و‌گو، در مشورت و تحقیق را انجام داد و بقیه آن را به خداوند و اهل بیت(ع) سپرد.

این سخنران دینی گفت: قانون سوم قانون مراسم است. امروز قانون ازدواج با این شعار یک شب که هزار شب نمی‌شود، خراب شده است یعنی همه در مراسم ازدواج به خود اجازه می‌دهند گناه بکنند. اگر در تمام مواردی که به عنوان مراسم عروسی است به این بهانه گناه را برای خود جایز کردیم، تیشه به ریشه خانواده زده‌ایم. وقتی در روایات آمده است گناه تا هفتاد نسل شما اثر منفی می‌گذارد یعنی برکت و نورانیت را از زندگی می‌برد و توفیقات را کم می‌کند و در نهایت پلیدی و ظلمت می‌آورد.

مهسا اسفندیاری
انتهای پیام
captcha