چرا مقاومت بهترین گزینه برای ملت فلسطین است
کد خبر: 3899693
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
جواد منصوری پاسخ می‌دهد:

چرا مقاومت بهترین گزینه برای ملت فلسطین است

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه صهیونیست‌ها به هیچ قانون، قرارداد و اصول اخلاقی و انسانی پایبند نیستند، گفت: تجربه عینی و روشن هشتاد سال گذشته این مسئله را ثابت می‌کند، چراکه هیچ یک از قراردادهای اسلو، نیویورک و کمپ‌دیوید به سرانجام نرسید و طرف صهیونیستی مفاد آن‌ها را زیر پا گذاشت و مجموعه این مسائل بیانگر آن است که مقاومت بهترین و تنهاترین گزینه برای ملت فلسطین در مقابل صهیونیست‌هاست.

جواد منصوری

جواد منصوری، کارشناس مسائل سیاسی و سفیر پیشین ایران در چین و پاکستان، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت تاریخی مسئله فلسطین و نقش روز جهانی قدس در فراموش نشدن آرمان فلسطین و اشغالگری صهیونیست‌ها گفت: تشکیل دولتی توسط اروپایی‌ها به سردمداری انگلیسی‌ها در قلب جهان اسلام با پوشش بازگشت یهودیان به سرزمین آبا و اجدادی و ایجاد یک حکومت یهودی، در واقع توطئه مشترک اروپایی‌ها برای مقابله با جهان اسلام و پیشبرد اهداف استعماری آن‌ها در دنیای اسلام بود.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: این اتفاقی بود که از اواسط قرن 19 به تدریج شکل گرفت و در نهایت در 1897 در پیام معروف «هرتزل» تأسیس دولت یهود تصویب ‌شد و از آن زمان دولت‌های اروپایی استعمارگر برای تشکیل چنین دولتی برنامه‌ریزی کردند و سرانجام در 1917 آرتور جیمز بالفور، وزیر خارجه وقت بریتانیا، در بیانیه‌ای فلسطین را سرزمین اصلی یهودیان اعلام کرد.

اهداف واقعی تأسیس رژیم جعلی صهیونیستی

منصوری اظهار کرد: این نکته را نباید فراموش کرد که تأسیس یک رژیم جعلی از همان ابتدا جنبه ملی یا منطقه‌ای نداشت، بلکه هدف کلان‌تری را دنبال می‌کرد که همان مقابله با مسلمانان و جهان اسلام بود و این موضوع مهمی است که باید در تحلیل اهمیت مسئله فلسطین مورد توجه قرار داد.

سفیر اسبق کشورمان در چین و پاکستان تأکید کرد: اگر این موضوع به خوبی برای مردم جهان از جمله مسلمانان منطقه تبیین شود آن‌گاه بسیاری از اقدامات علیه رژیم صهیونیستی کاملاً منطقی، واقع‌بینانه و ضروری خواهد بود و همه جهان متوجه ساختگی و جعلی بودن این رژیم خواهند شد و این توجیه که زمانی یهودیان در این سرزمین ساکن بودند رنگ خواهد باخت و به لحاظ قانونی، انسانی و حقوق بین‌المللی به منزله دلیلی بر آواره کردن ملتی که قرن‌ها در این سرزمین زندگی می‌کردند مورد توجه افکار عمومی قرار نمی‌گیرد.

وی یادآور شد: اگر فلسفه تأسیس اسرائیل براساس آنچه خودشان می‌گویند تعمیم داده ‌شود، عملاً بسیاری از مرزهای جغرافیایی جهان به هم می‌ریزد. لذا این ادعا و توجیه برای داشتن یک سرزمین و دولت در حقیقت هدفی جز تضعیف جهان اسلام و ایجاد یک بحران دائمی و تاریخی در این منطقه برای گرفتار کردن همیشگی جهان اسلام  نداشت.

نقش انقلاب اسلامی در جهانی شدن مسئله فلسطین

منصوری با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در پررنگ کردن موضوع فلسطین در سطح جهان اسلام و فضای بین‌الملل، گفت: نهضت اسلامی که از ایران در سال 1341 آغاز شد و یکی از اهداف اصلی خود را مقابله با تهدید کل جهان اسلام، که همان اسرائیل بود، اعلام کرد و امام خمینی(ره) این مسئله را به صراحت در سال‌های 1341 و 1342 مطرح کردند و این موضع‌گیری خود را در فرایند انقلاب اسلامی نشان دادند و پس از پیروزی انقلاب نیز امام خمینی (ره) با اعلام روز جهانی قدس، تداوم و ریشه‌دار شدن این حرکت و اهمیت فوق‌العاده آن را نشان دادند.

اولین فرمانده سپاه پاسداران ابراز کرد: متن پیام ایشان در سال 1358 به مناسبت اعلام روز جهانی قدس بیانیه جامعی است که هم بر نامشروع بودن رژیم غاصب صهیونیستی تأکید کرده و هم ضرورت تداوم مبارزه تا رسیدن ملت فلسطین به سرزمین اصلی خودشان را متذکر شده است. لذا این حرکت امام خمینی(ره) باعث شد که مسئله فلسطین همواره در متن بماند و انواع و اقسام اقدامات و شیطنت‌های مختلف نتواند آن را به حاشیه ببرد و از اولویت‌های جهان اسلام خارج کند.

چرا مقاومت؟

منصوری درباره دلایل منطقی بودن انتخاب گزینه مقاومت و بی‌فایده بودن گزینه مذاکره و سازش با صهیونیست‌ها گفت: در کتاب‌هایی که به عنوان دستورالعمل و فریضه در میان صهیونیست‌ها وجود دارد به صراحت بیان شده که ما حق فریب دادن دیگر را داریم، ما به هیچ عهد و پیمانی عمل نمی‌کنیم و دیگران حقی در مقابل ما ندارند و اینها مسائلی است که باید برای مردم جهان تبیین شود تا بدانند صهیونیست‌ها به هیچ قانون، قرارداد و اصول اخلاقی و انسانی پایبند نیستند و این براساس نص صریح آموزه‌های آنهاست.

وی تصریح کرد: از طرفی تجربه عینی و روشن هشتاد سال گذشته این امر را ثابت می‌کند، چراکه هیچ یک از قراردادهای اسلو، نیویورک و کمپ‌دیوید به سرانجام نرسید و طرف صهیونیستی بود که مفاد آنها را زیر پا گذاشت. در همین روزهای اخیر همه شاهد بودند که اسرائیل علی‌رغم قطعنامه‌های سازمان ملل، به دنبال اشغال بخشی از کرانه باختری است و براساس طرح معامله قرن می‌خواهد قدس را پایتخت خود اعلام کند و با توسعه شهرک‌سازی‌ها عملاً فلسطینی‌های بیشتری را آواره کند و با وجود مخالفت جهانی با این اقدامات، صهیونیست‌ها هیچ اهمیتی به قانون و مخالفت‌های جهانی نمی‌دهند. لذا مجموعه این مسائل بیانگر آن است که مقاومت بهترین و تنهاترین گزینه برای ملت فلسطین در مقابل صهیونیست‌هاست.  

ظرفیت‌های بزرگ فضای مجازی برای تبیین مسئله قدس

منصوری درباره اهمیت حضور فعالانه در فضای مجازی در روز قدس امسال با توجه به تداوم ویروس کرونا گفت: حضور فیزیکی و میدانی همه مسئله قدس نیست و راهپیمایی روز جهانی قدس جزیی از پازل مقاومت در برابر صهیونیست‌هاست. از سال 1358 مسئله قدس در رسانه‌ها و مجامع و محافل علمی و مذهبی پررنگ‌تر از قبل شد و مقاومت را به فرهنگ و جریان مستمری تبدیل کرد و ابعاد آن جهانی شد. امروز هم همه جهان به خوبی می‌داند که برگزار نشدن راهپیمایی روز جهانی قدس به واسطه شرایط استثنایی شیوع ویروس کروناست. در کشورمان مراسم بسیار مهم شب‌های احیا تقریباً نیمه‌تعطیل بود و حتی حرم‌های مطهر همچنان تعطیل هستند و برگزار نشدن راهپیمایی روز جهانی قدس به صورت میدانی، نباید موجب شود که فعالیت رسانه‌ای و تبلیغی به ویژه در فضای مجازی با قابلیت‌های جهانی بزرگ این فضا کاهش یابد. لذا امسال فرصت خوبی است که رسانه‌ها و همه مردم از این فضا به صورت گسترده در راستای آرمان فلسطین و آزادی قدس و افشای ماهیت اشغالگر صهیونیست‌ها استفاده کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha