راهکارهایی برای حفظ عبارات پایانی آیات + صوت
کد خبر: 3908976
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
حجت‌الاسلام نجفی بیان کرد:

راهکارهایی برای حفظ عبارات پایانی آیات + صوت

مدرس و حافظ کل قرآن به بیان راهکارهایی برای جلوگیری از اشتباه در حفظ عبارات و جملات پایانی آیات پرداخت.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجفی، حافظ و مدرس قرآن کریم درباره جلوگیری از اشتباه در حفظ عبارات و جملات پایانی آیات، نکاتی را به حافظان قرآن متذکر شد و افزود: اگر حفظ همراه با برنامه‌ریزی باشد و از مصحفی یکسان استفاده کنیم، اشتباهات به صفر می‌رسد.

وی ادامه داد: بهره‌مندی از حافظه تصویری نیز کمک فراوانی به دوام یادگیری می‌کند. مورد دیگر اینکه حساس نشویم، تردید نکنیم و موج منفی به خودمان راه ندهیم. برخی به اندازه‌ای در عبارات و جملات حساس می‌شوند که ضرورتی ندارد.

این حافظ کل قرآن با تأکید بر اینکه غلط خواندن‌ها، فراموشی‌ها و تپق‌ها در ذات حفظ قرآن هست، تصریح کرد: قرآن را حفظ می‌کنیم به خاطر اینکه بیشتر با آن انس داشته باشیم و اگر چند اشتباه بین محفوظاتمان باشد، موج منفی و نگرانی بی‌موردی است.

نجفی اضافه کرد: راهکار دوم برای جلوگیری از اشتباه در حفظ عبارات پایانی آیات، مطالعه ترجمه، مفاهیم و تفسیر آیات است، چراکه این عبارات ارتباط تنگاتنگی با محتوا، مفهوم و تفسیر آیات و سوره دارند. اگر اندکی مطالعه تفسیری خود را بیشتر کنیم، می‌توانیم به راحتی اینها را از هم تفکیک کنیم تا دچار مشکل نشویم.

مدرس دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن بیان کرد: این عبارات را هر از گاهی به این صورت تمرین کنید که دستتان را بر روی کلمه ابتدایی آیه قرار دهید و با دیدن کلمه پایانی آیه، آن را حدس بزنید و بالعکس. این کار را با استفاده از قرآن مخصوص خودتان انجام دهید، چراکه به تقویت حافظه تصویری‌تان کمک می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه مدرسان نیز در کلاس‌های‌شان می‌توانند این رویه را دنبال کنند، بدون اینکه نمره منفی برای شاگردان در نظر بگیرند تا دچار وسواس و استرس نشوند، گفت: همچنین در آیاتی که شک بیشتری دارید، بیشتر تمرین کنید و آنها را در جایی یادداشت کنید (به مانند راهکار حفظ آیات مشابه) تا تفاوت آنها را از یکدیگر تشخیص دهید. البته این موضوع باید در حد کم انجام شود و نه زیاد، چرا که کار خراب می‌شود، هر چند برخی از تفاوت‌ها را می‌توان راحت‌تر تشخیص داد.

نجفی با اشاره به اینکه با برخی از رمزگذاری‌ها در پایان آیات می‌توان به خاطرسپاری خوبی را تجربه کرد، اظهار کرد: این کار هر کسی نیست و سختی‌های خود را دارد، مثلاً در سوره نساء دو بار «إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیماً حَکِیماً» و در سایر موارد «وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا» و در آیه 11 و 24 سوره مبارکه نساء عبارت «إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیماً حَکِیماً» بعد از «فَرِیضَة» آمده است. بنابراین چنین اتفاقاتی می‌تواند به خاطرسپاری خوبی منجر شود، اما همه جا کارایی ندارد و می‌توان با این روش کارهای ساده‌ای را انجام داد.

این حافظ کل قرآن تصریح کرد: داشتن برنامه خوب و انجام برنامه‌های منظم و به موقع و به شیوه اصولی در جلوگیری از اشتباه در حفظ عبارات پایانی آیات نقش‌آفرین است. در یک جمله «حفظ قرآن شربت ندارد» بلکه باید برنامه حفظتان را سر وقت و اصولی انجام دهید تا هیچ وقت دچار مشکل نشوید.

کد
انتهای پیام
captcha