امامزاده اسماعیل شناط ابهر مرمت می‌شود
کد خبر: 3912214
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳

امامزاده اسماعیل شناط ابهر مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری زنجان گفت: بقعه امامزاده اسماعیل شناط ابهر با مشارکت هیئت امنای این امامزاده و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان مرمت می‌شود.

امامزاده اسماعیل(ع) شناط ابهر مرمت می‌شودامیر ارجمند، مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه برخی امامزاده‌ها دارای ارزش تاریخی و فرهنگی هستند، اظهار کرد: بقعه امامزاده اسماعیل(ع) شناط ابهر با مشارکت هیئت امنای امامزاده مرمت و بازسازی می‌شود.

وی با بیان این‌که امامزاده اسماعیل شناط ابهر یکی از مهم‌‏ترین بناهای تاریخی شهر ابهر محسوب می‌شود، ادامه داد: این بنا نیازمند مرمت است و تنها کاشی‎های فرسوده آن به صورت موضعی تعویض شده است.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که عملیات ساماندهی و مرمت در قالب پروژه مشارکتی انجام می‌شود، گفت: این طرح با همکاری هیئت امنای امامزاده و نظارت کارشناسان مرمت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان انجام می‌شود.

ارجمند افزود: هرگونه دخل و تصرف، مرمت و تعمیر در آثار ثبت شده استان با نظارت و هماهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت خواهد گرفت تا به هویت تاریخی و شکل کالبدی ینا صدمه‌ای وارد نشود.

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان ادامه داد: هر گونه تعمیر و بازسازی بناهای‌ تاریخی باید با مجوز میراث فرهنگی بر اساس ضوابط و قوانین مربوط به مرمت صورت گیرد تا به کالبد بافت تاریخی اطراف آن آسیبی وارد نشود.

به گزارش ایکنا، امام‌زاده اسماعیل در منطقه شناط ابهر واقع است. این بنای زیبا بر پایه یک هشت ضلعی استوار شده است که یک گنبد زیبا بر فراز آن به چشم می‌خورد امامزاده اسماعیل شناط ابهر با 10 واسطه به امیرالمؤمنین علی(ع) می‌رسد.

بنابر اقوال تذکره‌نویسان نسب وی به اسماعیل بن ابو محمد جعفربن اسماعیل بن ابو علی حسن بن ابو علی محمد بن عبدالله بن احمد بن عبدالله علی بن الحسین بن زیدبن الحسن بن علی بن ابی طالب(ع) می‌رسد.

بعضی از تذکره‌ها دفن امامزاده اسماعیل(ع) را در اوایل قرن ششم هجری ذکر کرده‌اند ولی آنچه مسلم است سبک معماری نشان‌دهنده احداث بنا در قرن نهم هجری بوده و تزئینات الحاقی آن در اواخر دوره صفویه انجام شده است مجموعه مذکور یکی از مراکز زیارتی مردم منطقه است و در ایام مخصوص مشتاقان آن حضرت به زیارت قبر وی روانه می‌شوند.

از ارزش‌های معنوی و روحانی این مجموعه که بگذریم معماری خاص این بنا و جنبه‌های هنری آن زیبایی خاصی را به بازدیدکنندگان عرضه می‌کند؛ پلان بنا از بیرون هشت ضلعی است که از درون به مربع تبدیل شده است. این بنا از آجر است و اضلاع هشتگانه آن، یک در میان به‌طور قرینه از چهار ایوان با در ورودی به شبستان بقعه به سبک قوس‌های جناغی ساخته شده است.

تزئینات ایوان‌ها مقرنس و کاربندی‌های گچی و گره‌سازی است و در قسمت بالای ورودی‌ها، در هر ضلع پنجره چوبی پر کار و زیبایی تعبیه شده که نقش‌های آن گره‌سازی است اضلاع چهارگانه دیگر بنا در نمای بیرونی به‌صورت طاق نما است و در وسط هر ضلع ذکر مقدس (الله اکبر) و در سه کتیبه دیگر کلمه مقدس (محمد) نوشته شده است.

داخل این بنا که به‌صورت چهارگوش است گچ‌کاری و آئینهکاری بسیار زیبایی متشکل از گل و بوته‌های اسلیمی و تصاویر پرندگان با استعمال رنگ و گره‌سازی در هم آمیخته و جلوه خاصی را به اندرون بقعه بخشیده است.

در داخل بنا سوره مبارکه جمعه به خط ثلث جلی و با به صورت گچ‌بری نوشته شده است بر فراز این شبستان نیز گنبد بسیار زیبایی به سبک دو جداره از نوع گنبد پنج و هفت با ساقه بلند نشسته است این گنبد از پائین به بالا کاشی‌کاری شده و زیبایی خاصی را به آن داده است.

گنبد از نظر تزئینات و نفش‌ها به چهار قسمت تقسیم می‌شود قسمت پایین گنبد با کاشی‌هایی سفید، مشکی، زرد و سبز اجرا شده و شکل چلیپا شکسته به سبک خفته و راسته دارد بالای این قسمت کتیبه‌ای است که با کاشی‌های رنگین محدود که کلمه مقدس علی(ع) به خط کوفی در آن‌ها تکرار شده، تزئین شده است، قسمت سوم گنبد با بن‌مایه‌های هندسی که از خط‌های متقاطع لوزی‌های متقارن پدید آمده است، قسمت پایانی گنبد با کاشی‌های رنگی در خطوط مورب و موازی تزئین شده است. این اثر در سال 1353 به شماره 1014 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

انتهای پیام
captcha