محرمی که در تاریخ ماندگار شد / توفیق ایرانیان در آزمون کرونایی عزای حسینی
کد خبر: 3920795
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
بر خط جامعه؛

محرمی که در تاریخ ماندگار شد / توفیق ایرانیان در آزمون کرونایی عزای حسینی

به رغم همه نگرانی‌های پیش از محرم، اینک می‌توانیم بگوییم امسال بیش از گذشته ابعاد الهی، معنوی، اخلاقی، انسانی، سیاسی و اجتماعی حرکت اصلاحی امام حسین(ع) مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش ایکنا، سالیان بسیاری است که از عاشورای خون‌بار و عبرت‌آموز سال ٦١ هجری سپری شده و در این میان چه بسیار حوادث و وقایعی که در این سال‌ها به فراموشی سپرده شده اما محرم هر سال که می‌آید گویی رستاخیزی عظیم سراسر جهان را فرامی‌گیرد؛ هنوز صدای هَل مِن ناصر یَنصُرُنی حسین(ع) و یارانش در گوش تاریخ به گوش می‌رسد که جهانیان را به عدالت‌طلبی، خدامحوری، ظلم‌ستیزی و عزت‌طلبی فرامی‌خواند. بی‌تردید آنچه موجب شده نور این چراغ فروزان هدایت، هیچ‌گاه به خاموشی و تاریکی نگراید، همانا تلاش عاشقانه و همت بی‌ریا و عارفانه شیعیان و پیروان اهل‌بیت(ع) است که در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و بقاع متبرکه، محرم هرسال را به صحنه شورآفرین ابراز عشق و محبت به سید و سالار شهیدان و یاران با وفایشان مبدل می‌کنند.

امسال هیئت‌های مذهبی با توجه به شیوع بیماری کرونا تجربه گران‌سنگ و ارزشمندی را در برپایی مجالس عزای حسینی در کمال سادگی و بدون تشریفات با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کوچه، خیابان‌ها، منازل، دانشگاه‌ها، مدارس، پادگان‌ها، امام‌زادگان، پارک‌ها و میادین شهرها به نمایش گذاشتند که بی‌شک می‌تواند الگویی ماندگار برای همه شیعیان و عاشقان اهل‌بیت(ع) در سراسر جهان باشد. علاوه بر این، مسئولیت اجتماعی هیئت‌های مذهبی در کمک‌های مؤمنانه و کمک به نیازمندان یاری‌گر چشمان منتظر شد و برگ زرینی بر پیروان مکتب سیدالشهدا(ع) افزود.

دهه نخست محرم امسال نیز با شور، شعور و حرارت در سراسر ایران اسلامی، این جغرافیای پرعشق، در کمال عظمت و در خور شأن اهل‌بیت(ع) برگزار شد؛ چراکه عشق به امام حسین(ع) و ‌اشتیاق ادامه راه او زمان و شرایط و موقعیت نمی‌شناسد و ایران اسلامی در دهه اول محرم امسال در شرایط ویژه کرونا نیز با رعایت محدودیت‌های مربوط به کرونا غرق در ماتم و عزا شد.

مردم انقلابی ایران اسلامی با درک ماهیت نهضت حسینی و سوگواری و عزاداری آن چراغ هدایت و سفینه نجات، پرتوهایی از فضائل سیدالشهدا(ع) را دریافت کردند و در مسیر حق‌طلبی و استکبارستیزی پیش رفتند. اینک در پایان عاشورا، می‌توانیم بگوییم امسال بیش از همیشه شاهد اعتلای کلمه حسین(ع) نه تنها در ایران که در سراسر جهان بودیم و بیش از گذشته ابعاد الهی، معنوی، اخلاقی، انسانی، سیاسی و اجتماعی حرکت اصلاحی امام حسین(ع) مورد توجه قرار گرفت.

لذا هفته‌ای که گذشت، بیشترین اخبار حوزه اجتماعی نیز بر حول موضوعات روز عاشورا و تاسوعای حسینی، شیوه برگزاری مراسم در دهه دوم محرم و لغو پیاده‌روی اربعین امسال و بازگشایی مدارس به صورت حضوری بود. آغاز این هفته، همزمان با تاسوعا و روز بعد نیز عاشورای حسینی را گذراندیم؛ اواسط هفته شهادت امام سجاد(ع) را داشتیم و در پایان خبر لغو اربعین امسال و برگزاری حضوری مدارس از شنبه مهمترین اخبار اجتماعی بودند؛ بر همین اساس مصاحبه‌ها، خبر‌ها و گزارش‌هایی حول این موضوعات در سرویس اجتماعی تهیه شد که در ادامه به مهترین آن‌ها اشاره می‌شود.
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/10/1820834_322.jpg

 

قدردانی وزیر بهداشت از برگزارکنندگان مراسم محرم

 

در حالی که مردم نگران محرم بودند و رسانه‌های دشمن در کمین؛ آن‌هایی که به هر بهانه‌ای سعی کرده بودند ایران را عامل شیوع کرونا در خاورمیانه و حتی جهان معرفی کنند، محرم بهترین فرصت را برای آن‌ها ایجاد کرد تا حملات خود را آغاز کنند و حتی آمارهای احتمالی افزایش کرونا در پاییز را به برگزاری مراسم محرم ربط دهند.

اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی نقشه‌های این رسانه‌ها را با شکست مواجه کرد. به طوری که حتی مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا، رعایت ۹۵ درصدی پروتکل‌ها توسط عزاداران حسینی در محرم امسال خبر دادند و شخص وزیر بهداشت هم از  اقامه‌کنندگان عزای سیدالشهدا تقدیر کرد.

نمکی در پیامی نوشت: «با آرزوی قبولی عزاداری‌های همه عزیزان در دهه اول محرم الحرام و پاسداشت رشادت، آزادگی و مظلومیت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش مراتب قدردانی خود و تمامی همکارانم را از بزرگوارانی که در هوای گرم تابستان و در آفتاب داغ ظهر عاشورا در فضای باز و تحمل سختی به خصوص در استان‌های گرمسیر کشور، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت فرمودند اعلام می‌دارم.

گرچه در نقاط محدودی گروه‌های اندکی به تمنای اینجانب و همکارانم وقعی ننهادند، مع‌الوصف جمعیت کثیرعاشقان حضرت سیدالشهدا(ع) با رعایت تمامی اصول شرمسارشان کردند و تاسوعا و عاشورائی متفاوت و باشکوه در تاریخ کشورمان رقم زدند.سلامتی، عزت و توفیق روزافزون همگان را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.
 
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/11/1821715_687.jpg
 

اهدای ۲۸ هزار واحد خون در ایام عزاداری امام حسین(ع)

 
یکی از خبر‌های خوب این هفته این بود که در محرم امسال بیش از ۲۸ هزار واحد خون در ایام عزاداری امام حسین(ع) اهدا شد. بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون کشور، با بیان اینکه در شب تاسوعا و روز‌های تاسوعا و عاشورای امسال ۳۴ هزار و ۵۴۱ داوطلب اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند، گفت: در این مدت ۲۸ هزار و ۳۷۸ واحد خون کامل به بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های آن اهدا شد.

وی افزود: با توجه به اجرای طرح نذر خون توزیع اهداکنندگان در بازه زمانی تاسوعا تا اربعین حسینی و اجتناب از تجمع در ایام خاص در دستور کار قرار گرفت و از این رو آمار اهدای خون در این دو روز ۱۶ درصد کمتر از مدت زمان مشابه در سال گذشته است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ۸۰ درصد هیئت‌های تهران

 
خبر دیگر این هفته را رئیس بسیج جامعه پزشکی استان تهران داد و با اشاره به تشکیل تیم‌های نظارت بر هیئت‌ها، گفت: بیش از ۸۰ درصد هیئت‌های عزاداری ماه محرم در تهران دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند.

عیسی مالمیر، رئیس بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه در راستای اجرای پروتکل‌های بهداشتی مطابق دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، بیش از ۱۰۰ تیم برای نظارت بر هیئت‌های مذهبی از سوی بسیج جامعه پزشکی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی تهران تشکیل شد، گفت: تا امروز بیش از ۸۰ درصد هیئت‌ها پروتکل‌های بهداشتی را در مراسم محرم استان تهران اجرا کردند.

وی افزود: برخی از هیئت‌ها نیز بهانه‌هایی مبنی بر مناسب نبودن فضای فیزیکی خود داشتند. در این رابطه تیم‌های نظارتی گزارشی را تهیه و به سازمان تبلیغات اسلامی ارسال کردند؛ با مدیران هیئت‌ها در رابطه با اجرای پروتکل‌ها صحبت شد و دستورات لازم را به آن‌ها ارائه کردند.
 
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/9/1818485_284.jpg

 


شاکله نهضت حسین(ع)؛ مبارزه با طاغوت‌های دوران

 
در این هفته بر آن شدیم تا همزمان با عاشورای حسینی، که نمایشی عظیم از تمامی اصول و فروع اسلام است، با اوصاف و ویژگی‌های آن بزرگوار آشنا شویم و خود را با او همرنگ کنیم. پس به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین خادمیان، استاد حوزه و دانشگاه و چهره برتر تبلیغ کشور، رفتیم و وی به بیان مهم‌ترین وقایع دوران امام حسین(ع) تا شکل‌گیری نهضت حسینی، قیام حضرت و واقعه عاشورا پرداخت. 
 
حجت‌الاسلام خادمیان در این گفت‌وگو با بیان اینکه به دلیل وجود طاغوت‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی حاکم در زمان امام حسین(ع) صدای موافق با حضرت فقط در کربلا شنیده شد، به حقیقت‌های پنهان زندگی سیدالشهدا(ع) اشاره کرد و گفت: بنیان، سیره و امامت امام حسین(ع) شاکله فرهنگ، اخلاق، دین، ایمان، اقتصاد، انسانیت و سیاست از مرداب انحرافاتی است که سربازان شیطان به وجود آورده بودند.
 
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/9/1818709_987.jpg

 

بازخوانی پیام‌های نهضت امام حسین(ع)

 
در این هفته نشست تخصصی «عاشورا در زمینه و زمانه‌ای متفاوت» به صورت مجازی و از طریق اینستاگرام، با سخنرانی هادی خانیکی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
 
خانیکی در این نشست ضمن تبیین پیام‌های نهضت عاشورا در زمینه و زمانه امروز، با بیان اینکه شرایط متأثر از تغییرات پر دامنه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در جامعه ما و الزاماتی که وضعیت کرونایی و پساکرونایی بر جامعه تحمیل کرده، وضعی را پیش آورده که باید پیام عاشورا و نهضت حسینی در ظرفی متفاوت با ظرف‌های دیگر و غالب‌های شناخته‌ شده دیگر مطرح شود، اظهار کرد: به بیان امام معصوم هر سرزمینی به کربلا و هر روزی به عاشورا تبدیل شده است. وقتی درباره پیام عاشورا سخن می‌گوییم در واقع از حماسه‌ای سخن به میان می‌آید که ترکیبی از عقلانیت، شور و عشق آن را می‌سازد. گرچه معمولاً از ابعاد عقلانی عاشورا غفلت می‌کنیم و در شور باقی می‌مانیم، اما اگر این دو وجه را با هم ببینیم آنجاست که پیام این حادثه شکل ماندگار و جاودانه به خود می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه عاشورا منشور بزرگی است که در هر زمانه و زمینه‌ای به تناسب فهم موجود، محدودیت‌ها و فرصت‌ها دیده می‌شود، گفت: شاید آن بخش‌های ناخوانده نهضت عاشورا و پیام‌های کمتر دیده شده آن در زمانه و زمینه امروز ما درک شود، مطابق آنچه که امروز می‌بینیم و مناسک غیررسمی رشد بیشتری یافته و ظرفیت‌های فضای جدید ارتباطاتی توانسته امکاناتی را فراهم کند که به یادآوری و بازخوانی این نهضت کمک کند.
 
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/8/1817717_674.png
 

هم‌نمکی خیرین داخل و خارج از ایران با محرومان

 
خبر دیگر سرویس اجتماعی در این هفته معرفی خدمات مؤسسه هم‌نمک بود که امسال به کمک ایرانیان داخل و خارج از کشور اطعام گسترده‌ای را از عید قربان تاکنون انجام داده و در کنار پخت غذا، به توزیع هزاران بسته اقلام غذایی، کتاب، اسباب‌بازی، کفش و ... اقدام کرده است.

مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) با اجرای طرح هم‌نمک از عید قربان تاکنون خیرات و اطعام گسترده‌ای را در مناطق محروم استان‌های تهران و البرز و منطقه محروم جازموریان در استان سیستان و بلوچستان انجام داده است. این مؤسسه که جزئیات اقدامات خیر خود را به صورت دقیق و مداوم از طریق اینستاگرام طرح هم‌نمک به مردم ارائه می‌کند، در جدیدترین فعالیت خود طی برنامه‌ریزی دو ماهه از عید قربان تاکنون به کمک دنبال‌کنندگان صفحه، خیرین و مردم علاقه‌مند نذورات زیادی را به دست نیازمندان رسانده است، نذوراتی که با توجه به اعتماد بالای مردم به این مؤسسه سال به سال در حال افزایش است.
 
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/13/1823418_414.jpg

 

یکی دیگر از خبرهای این هفته آئین رونمایی از نسخه جدید شبکه آموزشی دانش‌آموز(شاد) بود که روز پنجشنبه، ۱۳ شهریورماه با حضور وزیر آموزش و پرورش و جمعی از معاونان در محل اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با بیان اینکه شبکه شاد، عرصه ارائه خدمات آموزشی با حداکثر امکانات است، اظهار کرد: کرونا به سرعت و غافلگیرانه، دنیا را در برگرفت و همه نظامات جاری و شئونات زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داد و حداقل در قرن اخیر پدیده‌ای در این حد تأثیرگذار نداشته‌ایم. یکی از وجوه مهم تأثیرگذاری این ویروس، عرصه آموزش و تعلیم و تربیت بود. آموزش، زیربنای شکل‌گیری جامعه عادلانه و عدالت اجتماعی است. برای دستیابی به جامعه عادلانه باید نظام آموزشی عادلانه داشته باشیم.
 
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/13/1823338_483.jpg

 

بایسته‌های مدیریت امور خیر

 
یکی دیگر از خبرهای در خصوص سومین همایش خیر ماندگار است که در هفت محور، شامل «مباحث نظری»، «تجربه‌های جهانی»، «تجربه‌های ملی»، «نقش نهاد‌های بازیگر عرصه خیر»، «آسیب‌ها و چالش‌های حکمرانی امور خیر در ایران»، «حکمرانی مطلوب امور خیر و نیکوکاری در ایران» و «ایده‌های نو برای حکمرانی امور خیر در ایران» به همت بنیاد خیریه راهبری آلاء و همکاری دانشگاه اصفهان، سازمان اوقاف و امور خیریه و خبرگزاری ایکنا طی ۱۲ اسفند سال جاری برگزار می‌شود.

در این راستا، بنیاد آلاء، اقدام به برگزاری پیش‌همایش‌های ملی خیر ماندگار کرده است. اولین پیش‌همایش، شب گذشته ۱۲ شهریورماه با حضور مجتبی امیری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مورد «حکمرانی و مدیریت امور خیر، از نظر تا عمل، در دوران پساانقلاب» برگزار شد.
 
مجتبی امیری دراین نشست با اشاره به تاریخچه حکمرانی و مدیریت امور خیر، و بایسته‌های تحقق این موضوع در کشور از نظر عملی در دوران پساانقلاب، بر توجه به خیر جمعی تأکید و به نظارت بیشتر حاکمیت به فعالیت‌های مؤسسات خیریه اشاره کرد و گفت: بدون خیر عمومی جامعه معنا و مفهوم پیدا نخواهد کرد.
 

کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)

 
در این هفته مراسم افتتاح دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)، به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان و با همکاری ادارات و نهاد‌های استان هرمزگان و ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در بندرعباس برگزار شد.
 

 

اعلام آمادگی بهزیستی برای رفع دغدغه رهبر انقلاب

 
خبر دیگر این هفته را رئیس سازمان بهزیستی داد و با اشاره به نگرانی مقام معظم رهبری در خصوص مهد‌های کودک، اعلام کرد: آماده پذیرش تمامی مسئولیت‌های مربوط به مهد‌های کودک یا واگذاری وظایف خود به وزارت آموزش و پرورش هستیم.

وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور، در جمع خبرنگاران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که امروز در سی و چهارمین اجلاس مدیران و روسای وزارت آموزش و پرورش داشتند، گفت: ایشان به مسئله مهد‌های کودک و پیش‌دبستانی اشاره و از رها بودن مهد‌های کودک به دلیل اختلاف فی مابین برخی دستگاه‌ها ابراز تأسف کردند. ایشان همچنین فرمودند که وضعیت مهد‌های کودک خوب نیست و نباید نگاه ما به مهد‌های کودک نگاه به مرکزی خدماتی باشد، بلکه این‌ها مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند.
 
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/12/1822324_584.jpg

 

پیوند روضه‌های خانگی و انتظار

 
در این هفته ایکنا مصاحبه‌ای را با یکی از اساتید حوزه و خطیب کشوری در خصوص روضه‌های خانگی داشت که وی با اشاره به اینکه با پخش مداحی و روضه‎خوانی از تلفن همراهمان و حتی به تنهایی نیز می‌توانیم روضه برگزار کنیم، گفت: به همراهی با ائمه (ع) نیاز داریم و با روضه‌های خانگی این مصاحبت محقق می‌شود.

حجت‌الاسلام محسن تاج‌لنگرودی، از اساتید حوزه و خطیب کشوری، در ان گفت‌وگو به توصیف فضیلت برگزاری روضه امام حسین(ع) در خانه‌ها پرداخت و گفت: از زمان امام صادق(ع) و حتی پیش از آن روضه خانگی برای سیدالشهدا(ع) تا قرون اخیر برگزار می‌شد، اما برخی عوامل موجب کمرنگ شدن این مراسم شد. البته همه این عوامل بد نیستند مثلاً اینکه افراد در یک جا جمع شوند و دسته‌جمعی عزاداری کنند خیلی مطلوب‌تر است. در احوالات ائمه(ع) نیز روضه خانگی آن‌ها با حضور گسترده مردم برگزار می‌شد. مراسم ائمه(ع)، همانطور که در خصوص برگزاری مراسم از سوی امام رضا(ع) گفته شده، با اعلام و نصب پرچم و مشخص بودن اینکه اینجا محل اجتماع مردم برای برگزاری عزای امام حسین(ع) است، همراه بود.
 
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/11/1821955_154.jpg

 

فراخوان علمی اجلاس سراسری نماز اعلام شد

 
در این هفته نیز فراخوان علمی بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز با عنوان «پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد» از سوی ستاد اقامه نماز اعلام شد که متن این فراخوان بدین شرح است: «نهاد‌های معتبر مسجد، خانه و مدرسه در عصر انقلاب اسلامی خاستگاه نسل جوان و متدین و در تعلیم و تربیت اسلامی و رشد شخصیت آینده‌­سازان نقش با شکوهی ایفا کرده‌­اند. تعامل مستمر و مؤثر این سه کانون فرهنگی و تربیتی در پرورش کودکان و نوجوانان و جوانان نمازخوان و موحد دستاورد‌های ارزشمندی به بار می­‌آورد و بر استحکام و مقاومت جامعه در برابر تهاجم فرهنگی می‌­افزاید. عنایت ویژه امام خمینی (رضوان الله علیه) و امام خامنه‌ای (مدظله العالی) به ضرورت حمایت از خانه و مدرسه و مسجد و بهره‌وری از جایگاه رفیع آن‌ها در نیم قرن اخیر نشان می‌دهد که در برنامه ریزی فرهنگی باید همواره به پیوند فعال و همگرایی رو به تکامل این مراکز توجه اساسی کرد و از ایجاد فاصله بین آن‌ها ممانعت به عمل آورد. بر‌همین اساس ستاد اقامه نماز، موضوع پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد را برای برگزاری بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز برگزیده است تا به حول وقوه الهی گام‌هایی در تعمیق پیوند این سه عنصر اساسی با یگدیگر برداشته شود.»
 
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/11/1821791_482.jpg
 

۱۰ هزار کولبر صاحب شغل می‌شوند

 
در این هفته نیز نشست خبری تشریح سه رویداد ملی بنیاد برکت در سال ۹۹ با حضور امیرحسین مدنی، مدیر بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و جمعی از معاونان بنیاد روز سه‌شنبه، ۱۱ شهریورماه برگزار شد.

امیرحسین مدنی، مدیر بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، در این نشست با بیان اینکه بیش از ۱۳ سال از فعالیت‌ها و اقدامات بنیاد برکت می‌گذرد، اظهار کرد: این بنیاد ایجاد شد تا از محل درآمد‌های ستاد اجرایی فرمان امام فعالیت‌هایی را برای رفع محرومیت و اشتغال‌زایی در مناطق محروم انجام دهد؛ امروز مجموعه بنیاد احسان و مجموعه دانش‌بنیان برکت نیز به آن اضافه شده است.

وی با بیان اینکه بنای تأسیس بنیاد برکت، دستور مقام معظم رهبری خطاب به رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بود که فرمودند: «در ذهنم حل مشکلات محرومین بوده است. مثلاً مشکلات هزار روستا را کاملاً حل کنید. چه‌قدر خوب است هزار نقطه آباد شود یا هزار مدرسه در کشور ساخته شود، این دستگاه را برای این کار آماده کنید»، گفت: بنیاد برکت در راستای همین رهنمود، در ۲۰ آذرماه سال ۱۳۸۶ از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تأسیس شد تا به عنوان مجموعه‌ای برای محرومیت‌زدایی، توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی و انجام امور عام‌المنفعه، فعالیت کند. این نهاد با تفأل بر قرآن کریم، «برکت» نامیده شد تا از همان ابتدا پیام‌آور برکت و توسعه در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته کشور باشد.
 
مدیرعامل بنیاد برکت، ضمن تأکید بر دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه اشتغال و حمایت از مناطق محروم در عرصه پوشاک و آبزی‌پروری از ایجاد شغل و درآمد برای ۱۰ هزار کولبر در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به سه طرح ملی بنیاد برکت به دنبال جذب ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه و ایجاد ۱۶ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم با این طرح‌ها هستیم.
 
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/11/1821789_383.jpg

 

پیاده‌روی اربعین بدون حضور زائران ایرانی برگزار می‌شود

 
حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین، سه‌شنبه ۱۱ شهریورماه، طی نشستی خبری با اشاره به اینکه ۸۵ هزار بازدید از سوی ۲۷ هزار و ۷۳۲ همیار سلامت از ۹۲ هزار هیئت مذهبی ثبت‌نام‌شده در کشور صورت گرفته است، گفت: نتایج این بازدید‌ها نشان‌دهنده بیشترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هیئت‌های مذهبی در ایام محرم است و بیشترین توجه به مسائل بهداشتی از سوی تولیت‌های آستان مقدسه، شورای هماهنگی ائمه جمعه، مسئولان هیئت‌ها و عزاداران بوده است. البته در چند مورد هم عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود داشت و به حدی کم است که قابل ذکر نیست.

وی در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری مراسم اربعین گفت: سال گذشته تعداد زائران ایرانی به سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسید که با احتساب اتباع خارجی این رقم به سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده بود. سال گذشته بیشترین رضایت‌مندی را در مراسم اربعین داشتیم و با فرض اینکه امسال نیز مراسم اربعین برگزار می‌شود اقدامات زیرساختی در حال انجام است.

ذوالفقاری ادامه داد: در آخرین تماس با سفیرمان در عراق مطلع شدیم که مقامات عراقی به صراحت گفته‌اند که قصد دارند امسال از خارج از عراق زائر نداشته باشند و این موضوع تا این لحظه قطعی است. بر همین اساس درصددیم از ظرفیت موکب‌ها برای کمک به مردم استفاده کنیم.
 
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/2/1810196_427.jpg

 

نقش روضه‌های خانگی در تربیت اصولی فرزندان

 
در ادامه مصاحبه‌های ایکنا در خصوص روضه‌های خانگی و با توجه به اینکه امروزه به واسطه شیوع کرونا و نیاز همیشگی بشر به تقویت روحی و روانی، محتاج توسل و توکل به امامان معصوم (ع) هستیم. این ایام فرصت مناسبی برای ترویج و احیای روضه‌های خانگی است. برگزاری سوگواری برای سرور و سالار شهیدان آثار وضعی فراوانی را در سطح جامعه به دنبال دارد ایکنا به سراغ احمد نیکبختیان، مداح اهل‌بیت (ع)، رفت.
 
وی در این گفت‌وگو، درباره جایگاه روضه‌های خانگی در اشاعه فرهنگ عاشورایی در میان خانواده‌ها با خواندن این بیت «من غم و مهر حسین(ع) با شیر از مادر گرفتم / روز اول کامدم دستور تا آخر گرفتم»، اظهار کرد: آنچه در موضوع روضه‌های خانگی در کشور ما حائز اهمیت بوده این است که نباید فراموش کنیم تمام کسانی که از آغاز تحرک برای قیام و شکل‌گیری انقلاب و نظام جمهوری اسلامی (تقریباً از سال ۴۲ تاکنون) همکاری کردند، با روضه‌های خانگی در ارتباط بودند.
 
این مداح اهل‌بیت(ع) با بیان اینکه برپایی روضه‌های خانگی یکی از روش‌های آشنا کردن فرزندان با اهل‌بیت(ع) و راهکار تربیت اصولی آنان است، گفت: امروز نیز این نوع روضه‌ها وجود دارد، اما نوع و شکل آن به تبع سبک زندگی و معماری خانه‌های امروزی تغییر کرده است.
 
انتهای پیام
captcha