نظر مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی درباره حفظ قرآن
کد خبر: 3946588
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
حجت‌الاسلام حکیمی اظهار کرد:

نظر مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی درباره حفظ قرآن

حافظ کل قرآن و مدیر مؤسسه کریمه آل‌رسول(س) از خشوع، ولایتمداری و بصیرت مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی گفت و افزود: ایشان در برخورد با قاریان، حافظان و استادان قرآن در کمال تواضع و فروتنی اقدام می‌کردند، چنانکه در آیه 63 سوره مبارکه فرقان آمده است «وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا ...» که بندگان خاص خدا، اهل فروتنی و تواضع هستند و این حکایت از اهتمام ایشان نسبت به گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه داشت.

نظر مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی درباره حفظ قرآنحجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل حکیمی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت کریمه آل‌رسول(س) در گفت‌وگو با ایکنا درباره مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، فیلسوف، متفکر، فقیه و مفسر قرآن کریم گفت: در جلسات خصوصی، با چندین حافظ دیگر خدمت ایشان رسیدیم، ایشان هنگامی که متوجه شدند ما حافظ قرآن هستیم، در اهمیت حفظ قرآن گفتند: «اگر عالمان و مفسران قرآن، حافظ قرآن باشند در مفاهیم و ارائه تفسیر موفق‌تر عمل خواهند کرد» و به تفسیر المیزان علامه طباطبایی مثال زدند که تا چه اندازه بدیع، عالمانه و نوین نوشته شده است و اگر علامه در کنار سایر خصوصیت‌ها و وارستگی که داشتند، حافظ قرآن نیز می‌بودند آن هنگام بود که سطح علمی تفسیر المیزان از جایگاه فعلی‌اش نیز بالاتر می‌بود.

این حافظ کل قرآن به ویژگی‌های بارز مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی چون ولایتمداری و بصیرت اشاره کرد و افزود: این عالم مجاهد و فداکار از جامعیت بالایی برخوردار بود، به طوری که الگویی جامع برای همه دلدادگان و شیفتگان، ارادتمندان و شاگردانشان بودند و به مصداق آیه 96 سوره مریم «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا» افرادی که باورشان، باور بالایی است و اعمالشان، پاکیزه است، خداوند محبوبیت آنها را در دل مردم، جا می‌دهد، چنانکه ایشان در میان ارادتمندان، طلاب و فضلا از محبوبیت برخوردار بودند و دارای ویژگی‌ها و خصوصیات بالایی بودند و حضور مردم در مراسم تشییع ایشان در فضای کرونایی، خود گویای این مطلب است.

حکیمی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی به مصداق آیه 28، سوره فاطر إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ... از خشیت ویژه‌ای برخوردار بود و می‌تواند الگویی برای سایر افراد باشد. ایشان به مصداق آیه 11، سوره مبارکه مجادله از علم و آگاهی فوق‌العاده‌ای برخوردار بودند.

وی به تأسیس مؤسسه آموزش و پژوهشی حضرت امام خمینی(ره) و پرورش شاگردان بسیار در طول سالیان متمادی از سوی ایشان و تألیف و تصنیف بیش از 100 کتاب قرآنی، تفسیری، حدیثی، فلسفی، منطقی، پرورشی و تربیتی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی اشاره کرد و گفت: این تألیفات که به شیوه‌ای جذاب و نوین نگارش شده است از علم بالا و معرفت ایشان حکایت دارد و به مصداق آیه 108، سوره مبارکه یوسف «قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي ...»، آیت‌الله مصباح یزدی دارای بصیرت عمیق و بالا بود و همگان را به بصیرت و همراهی با نظام و تبعیت از فرامین ولایت‌فقیه دعوت می‌کرد. ایشان در واکنش به افرادی که مواردی ناموزون با فرمایش رهبر معظم انقلاب مطرح می‌کردند، جانانه از ولایت فقیه دفاع می‌کردند که نشان‌دهنده جامعیت علمی و روحیه ولایت‌‌مداری ایشان بود.

این حافظ کل قرآن اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در تدریس قرآن و علوم اهل‌بیت(ع) و رشته‎های حکمت، فلسفه، اخلاق و عرفان، قوی عمل می‌کرد و حقیقتاً ایشان عالم‌پرور و مبلّغ‌پرور بودند، چنانکه شاگردان تربیت شده از سوی ایشان در حوزه علمیه و مؤسسه پژوهشی ایشان، در سراسر عالم، منشأ اثر هستند. ایشان شبکه‌ای فوق‌العاده از مبلّغان دینی را با شیوه‌های بدیع، جذاب و متنوع و با علم روز تربیت کردند تا بتوانند پاسخگوی شبهات روز باشند.

حکیمی ادامه داد: مرحوم آیت الله مصباح یزدی در تبلیغ نیز به مصداق آیه 39 سوره احزاب «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ...»، فوق‌العاده بودند، به گونه‌ای که سفرهای مکرر ایشان به کشورهای مختلف و بازتابی که بیانات و سخنانشان داشت، موجب شد تا بسیاری از غیرمسلمانان‌ جذب اسلام ناب شوند و برخی اسلام را به برکت وجود ایشان شناختند و متوجه شدند چه میزان اسلام، دین سعادتمندی برای غیر مسلمانان هست.

وی با اشاره به اینکه مصیبت درگذشت ایشان برای جامعه، جوانان و نوجوانان، طلاب، عالمان و دانشمندان و اساتید حوزه و دانشگاه، فقدان بزرگی است، گفت: از دیگر ویژگی‌شان، اهتمام به قرآن و قرآنیان بود و عنایت ویژه‌شان به شخصیت‌های قرآنی، قاریان و حافظان و استادان قرآن، زبانزد بود، به طوری که در کمال تواضع و فروتنی نسبت به ایشان اقدام می‌کردند، چنانکه در آیه 63 سوره مبارکه فرقان آمده است «وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا ...» که بندگان خاص خدا، اهل فروتنی و تواضع هستند، ایشان نیز به مصداق این آیه بودند و اینها به دلیل اهتمامی بود که مرحوم مصباح یزدی نسبت به گسترش فرهنگ قرآن در جامعه داشتند.

مدیر مؤسسه کریمه آل‌رسول(س) به حضور چندین باره خدمت مرحوم آیت‎الله مصباح یزدی در محافل و همایش و گرفتن لوح تقدیر از دستان ایشان اشاره کرد و افزود: ایشان نسبت به مریدان، مراجعان و همراهان، پدرانه، صمیمی و دلسوزانه عمل می‌کردند. خداوند روح ایشان را در اعلی علیین با ائمه اطهار(ع) محشور بفرماید. باید بتوانیم راه این عزیزان و بزرگان را با کسب معارف و تحصیل علم و دانش و خودسازی و تهذیب ادامه دهیم.

انتهای پیام
captcha