کنار رفتن حجاب و تاریکی در ماه مبارک رمضان + فیلم
کد خبر: 3966272
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
سلوک رمضانی/ 10

کنار رفتن حجاب و تاریکی در ماه مبارک رمضان + فیلم

مؤلف «تفسیر بیان» در درس‌گفتارهای سلوک رمضانی با اشاره به برکات ماه مبارک رمضان اظهار کرد: فرق ترتیل با قرائت قرآن این است که قرائت با زبان و ترتیل با بنان انسان است. فرق بیان با زبان نیز این است که بیان، زبان قلب و معرفت و زبان متعلق به خود ماست. البته حقیقت سمع و بصر خداست. در رمضان حجاب و تاریکی کنار می‌رود و به خاطر پیامبر(ص) سفره رمضان تا قیام قیامت گسترده است.

منصوری لاریجانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، اسماعیل منصوری‌لاریجانی، قرآن‌پژوه و محقق عرفان اسلامی، در سلسله درس‌گفتارهایی در این خبرگزاری، به تفسیر آیات قرآن به برکات روزه‌داری، عبادت و سلوک ویژه ماه رمضان بر اساس آیات قرآن پرداخت. دهمین جلسه از این درس‌گفتارها در ادامه از نظر می‌گذرد؛

یکی از فواید روزه‌داری این است که انسان شب‌های ماه مبارک رمضان روشن‌تر از روز ماه رمضان و روزهای این ماه روشن‌تر از همه روزهای سال می‌شود. در قرآن کریم آمده است: «أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا؛ یا چیزی بر نصف بیفزا و به تلاوت آیات قرآن با توجه کامل مشغول باش» این آیه‌ای عجیب است. پیامبر(ص) ما به معراج رفت و وحی الهی را دریافت کرد و سینه به سینه با معشوق خود مواجه شد. تمام سخن قرآن کلام خداست، اما خدا به پیامبر(ص) نمی‌گوید که چون تو انسان کامل و اشرف مخلوقات و عبدالله، نبی، خاتم پیامبران و عزیز هستی، لازم نیست نماز بخوانی و روزه بگیری بلکه می‌فرماید که شب را بیدار باش، چراکه اگر انسان شبش روز شد؛ یعنی خودش روز شده و دیگر کرختی برای وی معنا ندارد.

ساقی ار باده از این دست به جام اندازد/ عارفان را همه در شرب مدام اندازد

آن قدر لذت یک ذکر خدا زیاد است که اگر عمر حضرت نوح را نیز داشته باشد با این لذت قابل مقایسه نیست. اساساً لذت روحانی فراتر از زمان و مکان است. فرق ترتیل با قرائت قرآن این است که قرائت با زبان و ترتیل با بنان انسان است. فرق بیان با زبان نیز این است که بیان، زبان قلب و معرفت و زبان متعلق به خود ماست. البته حقیقت سمع و بصر خداست.

مه به بالا دان نه اندر آب جو/ اسم خواندی رو مسمی را بجو

در رمضان حجاب و تاریکی کنار می‌رود و خداوند به خاطر پیامبر ما(ص) سفره رمضان را تا قیام قیامت باز کرده است. خداوند ان‌شاء‌الله ما را به درک حقایق رمضان نائل کند.

انتهای پیام
captcha