مغفرت نوازش الهی است + فیلم
کد خبر: 3966701
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
سلوک رمضانی/ 13

مغفرت نوازش الهی است + فیلم

اسماعیل منصوری‌لاریجانی در درس‌گفتار سلوک رمضانی بیان کرد: متأسفانه گمان می‌کنیم استغفار را باید فقط کسانی بگویند که گناه کرده‌اند، اما مغفرت فقط از بابت احساس گناه نیست، بلکه مغفرت نوازش خداوند است. چه افتخاری بالاتر از این که خداوند ما را در آغوش بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، اسماعیل منصوری‌لاریجانی، قرآن‌پژوه و محقق عرفان اسلامی، در سلسله درس‌گفتارهایی در این خبرگزاری، به تفسیر آیات قرآن به برکات روزه‌داری، عبادت و سلوک ویژه ماه رمضان بر اساس آیات قرآن پرداخت. سیزدهمین جلسه از این درس‌گفتارها در ادامه از نظر می‌گذرد؛

یکی از فواید دیگر ماه مبارک رمضان، درک لیالی قدر است. سرّ لیلة القدر ولایت امیرالمؤمنین است. از خود مولی سؤال کردند که ما چگونه به سر لیلة القدر واقف شویم که فرمودند: «شما اهل بیدار در شب باشید و سحرخیزی کنید و اهل استغفار در سحر هم باشید»

دعای صبح و آه شب کلید گنج مقصود است/ بدین راه و روش می‌رو که با دلدار پیوندی

اگر انسان این دو صفت را داشته باشد و اشک و آه با آن همراه باشد و با آن استغفار بگوید خود مولی از آن رمزگشایی می‌کند. امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: تعجب می‌کنم از کسی که احساس ناامیدی می‌کند، در حالی‌که استغفار با اوست. متأسفانه گمان می‌کنیم استغفار را باید فقط کسانی بگویند که گناه کرده‌اند، اما مغفرت فقط از بابت احساس گناه نیست بلکه مغفرت، نوازش خداوند است. چه افتخاری بالاتر از این که خداوند ما را در آغوش بگیرد. نشان این استغفار هم دل شکسته و اشک و آه است.

چون خدا خواهد که‌مان یاری کند / میل ما را جانب زاری کند

ای خنک چشمی که آن، گریان اوست / ای همایون دل که آن، بریان اوست

استاد حسن‌زاده آملی می‌فرمایند:

دل بریان شده‌ام حاصل عرفان من است / ارمغانی‌ست که از جانب جانان من است

بس که در کوره عشقش به فغان آمده‌ام / مشت من سینه من چکّش و سندان من است

وقتی نور قرآن در دل انسان قرار گیرد آثار آن اشک و آه عاشقانه است که لطایف و نوازش پروردگار است؛ بنابراین معنای مغفرت را نباید فقط برای گناهان در نظر بگیریم. خداوند بدی‌های ما را هم تبدیل به حسنات می‌‌کند, لذا اساساً نمی‌توان مهربانی خدا را با چیز دیگری مقایسه کرد. اگر هزار خوبی به کسی کردی و یک بدی از او دیدی همیشه آن بدی در نهان‌خانه ضمیر شما هست، اما خدا این گونه نیست بلکه بدی را به نیکی تبدیل می‌کند.

موانع چون در این عالم چهار است / طهارت کردن از وی هم چهار است

بنابراین با طلب مغفرت و استغفار می‌توانیم موانع را کنار بگذاریم. فطرت یعنی از حمام طهارت غفاریت و آمرزشیت خدا به صورت پاک و طاهر بیرون بیاییم. ان‌شاءالله خدا به ما توفیق دهد که قدر شب‌ها و روزهای رمضان را بدانیم و طهارت نفس کنیم. 

انتهای پیام
captcha