جایگاه ولایت در حد رسالت است
کد خبر: 3987191
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱

جایگاه ولایت در حد رسالت است

رئیس مجمع جهانی ولایت گفت: پیامبر(ص) در خطبه غدیر با سئوالاتی که مردم می‌پرسد جایگاه ولایت را در حد توحید، رسالت و معاد معرفی می‌کند.

جایگاه ولایت در حد رسالت استبه گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌قزوینی، رئیس مجمع جهانی ولایت، شب گذشته، 6 مردادماه در آیین افتتاح پویش جهانی «غدیر» در حسینیه اعظم زنجان اظهار کرد: در منابع شیعه از شیخ کلینی در جلد یکم اصول کافی روایتی نقل شده است مبنی بر اینکه «هوَ لَنْ یَبْعَثَ اللَّهُ رَسُولًا إِلَّا بِنُبُوَّه مُحَمَّدٍ (ص) وَ وَصِیِّهِ عَلِیٍّ (ع)» و نشان می‌دهد همه انبیاء به نبوت رسول اکرم(ص) و ولایت علی(ع) وعده دادند و سابقه ولایت را در ادیان مختلف نمایان می‌سازد.

وی ادامه داد: حتی در منابع اهل سنت ابن حجر هیتمی در کتاب الصواعق المحرقه می‌گوید من این کتاب را نوشتم تا جلوی جذب جوانان اهل سنت به مذهب شیعه را بگیرم. در عین حال در بخشی از این کتاب نیز نوشته است: «خرج الديلمی عن أبی سعيد الخدری أن النبی(ص) ( وقفوهم إنهم مسئولون عن ولاية علی) یعنی دیلمی از ابی سعید خدری روایت کرده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ذیل کلام خداوند متعال فرموده است: آنها را متوقف سازيد كه بايد بازپرسی شوند، فرمودند: از ولایت حضرت علی(ع) سوال می‌شود.

این کارشناس دینی ادامه داد: این موضوع در کتاب روح‌‌المعالی جلد 18 صفحه 80 نیز در ذیل آیه 24 سوره صافات آمده که خلایق را از آدم تا قیامت نگه دارید تا از آن‌ها در مورد توحید، رسالت و ولایت علی(ع) سئوال کنند. در روایتی از علامه شرف‌الدین نیز ذکر شده است که فردای قیامت اولین محکمه‌ای که شروع می‌شود، در مورد ظلم‌هایی است که در حق علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) صادر شده است.

رئیس شبکه جهانی ولیعصر(عج) تصریح کرد: رسول اکرم(ص) به امت اخطار دادند که همانگونه که امت حضرت عیسی(ع) به 72 فرقه تقسیم شد، امت من نیز به 73 فرقه تقسیم می‌شود که 72 فرقه به جهنم می‌روند و فقط یک فرقه به بهشت می‌روند. در این بین فرقه‌های مختلف خود را برتر و دیگران را کافر می‌خوانند. کلینی در اصول کافی حدود 15 روایت آورده که اساس اسلام روی 5 محور مستقر شده است و هیچکدام از این واجبات در حد ولایت علی(ع) نیست.

وی بیان کرد: بر اساس مستندات ابوسعید خُدری خداوند به مردم 5 دستور داده است و مردم چهار مورد را گرفتند و یکی را رها کردند و آن یک مورد ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب است. از او می‌پرسند اگر ولایت علی جزو واجبات است پس همه مردم کافر شدند و او پاسخ می‌دهد: گناه من چیست؟ همچنین امام صادق می‌فرماید: ولایت ما برای شما جاودانه و قابل مقایسه با دنیا نیست.

حسینی‌قزوینی در مورد روایت «مَن كُنتُ مَولاهُ فَعَلِيٌّ مَولاهُ» ابراز کرد: این روایت در بسیاری از منایع دینی تأیید شده است. کلمه ولی از کلمات حاکم، وصی و امام کاربرد بیشتری دارد و همه معانی خلیفه، حاکم، وصی و سایر موارد را دربرمی‌گیرد. البته منابع اهل سنت از ذکر خطبه غدیر تا قرن چهارم خودداری کردند؛ چراکه نقل خطبه‌های غدیر پایه‌های حکومت اموی و عباسی را سست می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه رسول اکرم(ع) قبل از اینکه علی(ع) را به عنوان ولی خود معرفی کند، از مردم سئوال می‌کند که آیا به وحدانیت خدا شهادت نمی‌دهید؟ آیا شهادت نمی‌دهید که من پیغمبر خدا هست؟ آیا شهادت نمی‌دهید که بهشت، جهنم و قیامت حق است؟ ادامه داد: پیامبر(ص) با این سئوالات می‌خواهد از مردم در مورد سه اصل مهم وحدانیت خدا، رسالت پیامبر(ص) و موضوع قیامت اعتراف بگیرد تا بگوید مطلبی که می‌خواهم بگویم در ردیف نماز، روزه و حج نیست بلکه در حد توحید، رسالت و معاد است و با این کار می‌خواهد بهانه‌ها را قطع کند.

انتهای پیام
captcha