امامت؛ آخرین مقام پیامبران برای اجرای احکام الهی
کد خبر: 3990453
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
آیت‌الله حسینی‌زنجانی تبیین کرد؛

امامت؛ آخرین مقام پیامبران برای اجرای احکام الهی

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه پیامبران اولوالعزم دارای مقام نبوت، رسالت و امامت بودند، گفت: مقام امامت برای تشکیل حکومت و پیاده کردن احکام الهی در جامعه است.

امامت؛ آخرین مقام پیامبران برای پیاده کردن احکام الهیبه گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی، شب گذشته، 22 مردادماه در سخنرانی مسجد جامع اظهار کرد: طبق آیه 124 سوره بقره «وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» یکی از شئون نبوت امامت است. وقتی خداوند حضرت ابراهیم(ع) را در وقایع مختلف (زمانی که ذریه خود را در کنار کعبه قرار داد و زن و فرزندان در بیابان بی‌ آب و علف بودند) امتحان کرد و او از این آزمون‌ها سربلند بیرون آمد، خداوند می‌گوید: ما تو را پیشوا و امام قرار دادیم.

وی ادامه داد: حضرت ابراهیم(ع) از خداوند سؤال کرد: آیا این مقام امامت به ذریه من هم می‌رسد؟ خداوند پاسخ داد: کسانی که معصیت‌کار هستند، نمی‌توانند به مقام امامت برسند. این آیه شریفه به مسئله امامت تأکید می‌کند و جایگاه و اهمیت آن را نشان می‌دهد.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه خداوند در آخرین مرحله رسالت، مقام امامت را به حضرت ابراهیم(ع) اعطا می‌کند، تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد امامت مقامی بالاتر از نبوت است و در اینجا اهل سنت انتقاد می‌کنند و می‌گویند شما مقام امامان را از پیامبران بالاتر می‌برید. در پاسخ به این انتقاد باید گفت که پیامبران اولوالعزم واجد سه مقام نبوت، رسالت و امامت هستند که امامت را به اوصیای خود واگذار کردند.

وی ادامه داد: پس امامت یکی از شئون نبوت و مولی‌الموحدین امام علی(ع) خاتم‌الاوصیا بوده و هیچ وصی‌ای کامل‌تر از او نیست. امامت یعنی رهبری کردن، همه انبیاء مأمور بودند تا برای پیاده کردن آنچه از وحی به آن‌ها رسیده بود، تشکیل حکومت دهند و یکی از لوازم اصلی محکمات رسالت این است که باید اصلاح امور در قالب حکومت انجام شود و هر کسی در سایه عدالت توحیدی به اندازه استعداد خود برسد و مسئله امامت از این جهت از نبوت بالاتر است.

آیت‌الله حسینی زنجانی یادآور شد: اینطور نیست که هرکسی بخواهد رهبری جامعه را به عهده بگیرد، مشکلی نداشته باشد؛ چراکه اگر کسی معصیت‌کار باشد شایستگی هدایت جامعه را ندارد. یکی از مقامات پیامبران اولوالعزم (حضرت نوح، حضرت ابراهیم(ع)، حضرت موسی(ع)، حضرت عیسی(ع) و حضرت محمد(ص)) که رسالت جهانی داشتند، این بود که حکومت تشکیل دهند. پس امامت بالاتر از نبوت نیست بلکه لازمه هدایت بشر در سایه ادیان الهی است.

وی معرفت‌الله را سعادت واقعی بشر خواند و گفت: وقتی می‌گوییم خدا حقیقت مطلق است، سعادت مطلق نیز در سایه رسیدن به خدا محقق می‌شود و پیاده کردن احکام الهی در حکومت می‌تواند آن جامعه را به سعادت واقعی برساند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به آیه 165 سوره نساء «رُسُلًا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا» ابراز کرد: انبیاء حجت‌های الهی هستند که از طرف خدا برای هدایت بشر به راه توحیدی مبعوث شدند و خداوند پیامبران را هم بشارت‌دهنده و هم هشداردهنده قرار داده تا هیچ بهانه‌ای برای بشر در تمکین از قانون الهی باقی نماند.

وی با اشاره به اینکه انسان با پذیرش حجت‌ها و عمل به دین الهی به کمال مادی و معنوی خواهد رسید، بیان کرد: زمانی که انسان توحید را بپذیرد در مقابل قانون الهی تمکین می‌کند. پیامبر(ص) به عنوان خاتم‌الانبیاء فرمود: «انِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی». از نظر فضیلت قرآن بالاتر از عترت است اما از نظر حجیت هیچکدام بر دیگری برتری ندارد.

انتهای پیام
captcha