خداپرستی با دلایل عقلی اثبات می‌شود
کد خبر: 3995949
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
آیت‌الله حسینی‌زنجانی:

خداپرستی با دلایل عقلی اثبات می‌شود

آیت‌الله حسینی‌زنجانی، مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه پذیرش اصول دین از جمله توحید تحقیقی است، گفت: طبق روایات اهل‌بیت(ع) اهمیت خداپرستی با دلایل عقلی اثبات می‌شود.

چرا باید خداپرست باشیم؟به گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی، مرجع تقلید شیعیان، شب گذشته، 16 شهریورماه در سخنرانی نشست‌های فضای مجازی اظهار کرد: معارف اهل‌بیت(ع) مبادی و مبنای آغاز دین است و باید روشن شود که ملاک این معارف بر پایه عقل و منطق بوده یا بر اساس نقلی است و از جنبه دیگر می‌توان بررسی کرد که این روایات در ارتباط با اصول دین و عقاید بر پایه استدلال است یا جنبه آمریت دارد.

وی با اشاره به اینکه دین از سه جزء تشکیل شده است که شامل اصول دین، فروع دین و احکام می‌شود، ابراز کرد: ما در اصول دین وظیفه داریم که آن را عقلا بپذیریم. همچنین باید این مباحث را با منطق و زبان مخاطبان استدلال کنیم؛ چراکه در قرآن نیز به حجت تعبیر شده است. حجت یعنی دلیل روشنی که شما را مقصد می‌رساند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه احتجاج در تعداد کثیری از روایات ائمه مصومان(ع) مشهود است، بیان کرد: احتجاج یعنی حجت آوردن و امامان ما در مقابل سؤالاتی که از آن‌ها می‌شد جواب عقلی دادند. اصول دین مثل توحید، نبوت، معاد و امامت و عدل قواعدی هستند که دین بر پایه آن‌ها بنا شده است و اگر آن‌ها نباشند، دین معنایی ندارد و نمی‌توانیم به شکل محکم و قاطع در مورد معارف اهل‌بیت(ع) صحبت کنیم.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی یادآور شد: علم کلام نیز از مطالبی که از شرع به ما رسیده است، با منطق و استدلال و دلایل عقلی دفاع می‌کند و متکلمان عقاید دینی را با دلایل محکم استدلال می‌کنند. تفقه در دین یکی از وظایف مکلفان است که باید دین را به طور عمیق بشناسند و حقیقت معارف اسلام را درک کنند.

مرجع تقلید شیعیان در مورد اینکه چرا باید خداپرست باشیم، تصریح کرد: انسان باید ابتدا خدا را بشناسد و توحید او را قبول کند تا بتواند امر و نهی او را بپذیرد. ائمه مصومان(ع) دلیل عقلی برای خداشناسی نقل کرده‌اند و عقل نیز حکم می‌کند که قبل از اینکه به چیزی معتقد باشیم، قبلا در مورد آن تحقیق کنیم. افراد مُلحد و بی‌اعتقاد به خداوند را زندیق می‌نامند.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی به سؤال زندیق‌ها از محضر امام رضا(ع) در خصوص اهمیت خداپرستی اشاره کرد و گفت: این امام بزرگوار اینطور استدلال کردند که انسان‌ها دو دسته‌اند: یک دسته مادی‌ و منکر قیامت هستند و گروه دیگر معتقد به خدا هستند. در پاسخ به کسانی که به خدا اعتقاد ندارند باید گفت که طبق قاعده «لاضرر» فطرت انسان این‌گونه است که در مقابل ضرر از خود دفاع می‌کند. بنابراین اگر فرض کنیم خدایی در عالم نباشد، کسانی که عبادت کرده‌اند، ضرری نکرده و چیزی را از دست ندادند فقط یک سری اعمال عبادی انجام دادند اما اگر خدا و آخرت وجود داشته باشد، انسان‌هایی که معتقد نبودند، ضرر خواهند کرد.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه در رابطه با خداشناسی و توحید ابتدا باید تحقیق کرد و به باور رسید و نسبت به پروردگار عالم معرفت یافت، افزود: عقل می‌گوید هر ضرری که احتمال می‌دهید به شما برسد را باید دفع کنید و حتی حیوانات نیز به طور غریزی از ضرر و خطر اجتناب می‌کنند. خداوند به وسیله عقل به انسان امتیاز برتری نسبت به سایر موجودات داده است تا به وسیله آن استدلال کند و حقایق را بپذیرد.

انتهای پیام
captcha