سختی‌ها؛ آشکارکننده فطرت خداجوی/ غفلت، خواب عقل است
کد خبر: 4023825
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
آیت‌الله حسینی‌زنجانی بیان کرد:

سختی‌ها؛ آشکارکننده فطرت خداجوی/ غفلت، خواب عقل است

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه انسان‌ها از طریق قلب وجود خدا را حس می‌کنند که گاهی در اثر غفلت روی آن حجاب کشیده می‌شود، گفت: در هنگام سختی حجاب کنار می‌رود و فطرت خداجوی آشکار می‌شود.

آیت الله حسینی زنجانیبه گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی، مرجع تقلید شیعیان، شب گذشته، 5 دی‌ماه در سخنرانی که از فضای مجازی پخش شد، اظهار کرد: انسان طوری خلق شده است که خداجویی در قلب او وجود دارد و گرچه این فطرت در اثر حجاب‌ها پنهان می‌ماند اما در هر صورت فطرتی که با آن خلق شده‌ایم از کانون‌هایی است که به وسیله آن می‌توانیم با خدا ارتباط برقرار کنیم.

وی ابراز کرد: گاهی انسان از همه جا ناامید می‌شود و در این حالت از طریق قلب با خدا ارتباط می‌گیرد و با ذکر و دعا به نیایش با معبود می‌پردازد اما گاهی قلب انسان در اثر غفلت دچار حجاب‌هایی می‌شود که با بروز بلایا و مصائب حجابی که بر قلب استیلا کرده، کنار می‌رود و متوجه خدا می‌شود.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه این موضوع هم در آیات و هم در روایات مورد اشاره قرار گرفته است، بیان کرد: در آیه 67 سوره اسراء«وَإِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِي الْبَحْرِ ضَلَّ مَنْ تَدْعُونَ إِلَّا إِيَّاهُ ۖ فَلَمَّا نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ ۚ وَكَانَ الْإِنْسَانُ كَفُورًا و چون در دریا به شما خوف و خطری رسد در آن حال به جز خدا همه آنهایی که به خدایی می‌خوانید از یاد شما بروند، و آن‌گاه که خدا شما را به ساحل سلامت رسانید باز از خدا روی می‌گردانید، و انسان بسیار کفر کیش و ناسپاس است» به فطرت خداجوی اشاره شده است.

وی ادامه داد: از این آیات درمی‌یابیم که وقتی انسان دچار یک گرفتاری شدید شود، با اخلاص خدا را می‌خواند در حالی که پیش از آن توجهی به خالق خود نداشت. خدا انسان‌ها را نجات می‌دهد اما بعد از رفع شدن بلا باز به حالت اولیه برمی‌گردند. این فطرت خداجوی در هنگام بلایا و مصائب شکوفا می‌شود.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی یادآور شد: در روایات نیز آمده است که فردی که سوار بر کشتی در حال غرق شدن و از همه جا ناامید باشد در این حالت تنها مبدأ اتکای او خدای متعال است و اینجا فطرتش او را به خداجویی وادار می‌کند. از طریق دعا، مناجات و شب زنده‌داری فطرت جلا پیدا می‌کند. پیامبر(ص) می‌فرماید همان‌گونه که دو چشم در سر دارید، چشمی هم در قلب دارید که با آن باطن اشیا را می‌بینید.

وی با اشاره به اینکه نبوت یک مسئولیت سنگین است تصریح کرد: خداوند راه نبوت را به پیامبر(ص) آموخت و به او فرمود که شب زنده‌داری کند و نماز شب بخواند تا بتواند با فائق آمدن به بیداری در شب، سختی‌های روز را تحمل کند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه فطرت جایگاه ویژه‌ای در معارف اهل‌بیت(ع) دارد، ابراز کرد: فطرت قلبی مسئله‌ای جدا از فطرت عقلی است که در برخی شکوفا بوده و در عده‌ای حجاب بر آن کشیده شده است. زمانی که افراد از قرب خدا لذت نبرند، دچار وادی غفلت می‌شوند و غفلت، خواب عقل است. کسانی که به جای استدلال عقلی، از طریق دل به خدا رسیدند، عظمت بسیاری یافته و به توفیقات بزرگی دست یافتند.

وی در پایان بیان کرد: از طرف دیگر در روایات از پیامبر(ص) نقل شده که خدای متعال در وجود انسان نشانه‌هایی قرار داده که با آن می‌تواند با خدا ارتباط برقرار کند. نشانه‌ها در زبان قرآن همان آیه، معجزه، دلیل و راهنما است. نشانه‌های عملی که مردم از پیامبران می‌خواستند، انجام کار خارق‌العاده بود؛ یعنی کسی که از طرف خدا آمده باید کار خدایی انجام دهد که از آن به معجزه تعبیر می‌شود، مثل مرده کردن زندگان توسط حضرت عیسی(ع) و حقیقت هستی مملو از علامت‌ها است.

انتهای پیام
captcha