واکنش قطر به کاریکاتور اسلام‌هراسانه نشریه فرانسوی
کد خبر: 4098252
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰

واکنش قطر به کاریکاتور اسلام‌هراسانه نشریه فرانسوی

دولت قطر کاریکاتور منتشر شده توسط یک روزنامه طنز فرانسوی را که بسیاری از کاربران آن را «نژادپرستانه و اسلام‌هراسانه» می‌دانند، به شدت مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش ایکنا به نقل از Op India، این کاریکاتور از سوی روزنامه فرانسوی Le Canard enchainé  در یکی از شماره‌های اکتبر خود منتشر شده است. این تصویر به‌طور خاص بر قطر و نقش آن به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال 2022 تمرکز داشت.

کاربران قطری در شبکه‌های اجتماعی این کاریکاتور را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و همچنین اخلاقیات این نشریه را به دلیل نشان دادن تصویری توهین‌آمیز از نژادپرستی، برتری‌طلبی و اسلام‌هراسی زیر سؤال بردند.

تصویر منتشر شده توسط روزنامه فرانسوی هفت مرد ریش‌دار را نشان می‌دهد که روی پیراهن‌هایشان بر روی اعداد بزرگ، نام «قطر» نقش بسته است. به نظر می‌رسد که آنها در میان تپه‌های شنی فوتبال بازی می‌کنند و مسلح به قمه، تفنگ و راکت‌انداز هستند. دو نفر دیگر پیراهن و شلوار سیاه پوشیده و با ماسک‌های مشکی چهره خود را پنهان کرده‌‌اند که شبیه تروریست‌های داعش به نظر برسند. پنج مرد با لباس سفید در کنار زمین ایستاده‌اند و بازی را تماشا می‌کنند.

یکی از کاربران خشمگین از این نشریه انتقاد کرد و گفت: این روزنامه کاریکاتور نفرت‌انگیزی منتشر کرد که نژادپرستی و نفرت آشکار خود از اسلام را نشان می‌داد. آنها قطر را یک امارت مستبد و تیم ملی آن را تروریست توصیف می‌کنند.

در همین حال، حمد الکواری، وزیر دولت و رئیس کتابخانه ملی قطر نیز از این حادثه مطلع شد و به طعنه از فرانسه خواست تا کمی از ورزش هم نشان دهد.

وی در توئیتر نوشت: از طنز تند و زننده هم استقبال می‌شود!!! اما Canard Enchaine تصمیم گرفت برای حمله به قطر و تحقیر این کشور، به دروغ، نفرت و کینه متوسل شود.

در اوایل ماه گذشته، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، از «کارزار بی‌سابقه» انتقادات علیه این کشور در آستانه جام جهانی انتقاد کرده بود. او گفته بود: برای ما روشن شد که این کمپین ادامه دارد، گسترش می‌یابد و شامل مسائل ساختگی و استانداردهای دوگانه می‌شود تا اینکه به سطحی از خشونت رسید که متأسفانه دلایل و انگیزه‌های واقعی پشت این کمپین را زیر سؤال برد.

اخیراً، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، آلمان را به داشتن استانداردهای دوگانه در مورد گزارش‌های انتقاد از اجازه میزبانی جام جهانی متهم کرد. وی همچنین به مردم یادآوری کرد که کشورهای اروپایی در زمینه مشارکت یا سرمایه‌گذاری انرژی با قطر مشکلی ندارند.

انتهای پیام
captcha