اجماع ده‌ها خاخام آمریکایی برای تحریم حکومت نتانیاهو
کد خبر: 4109131
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲

اجماع ده‌ها خاخام آمریکایی برای تحریم حکومت نتانیاهو

ده‌ها نفر از خاخام‌های آمریکایی اعلام کردند قصد دارند از سخنرانی سیاستمداران وابسته به دولت جدید بنیامین نتانیاهو در کنیسه‌های خود جلوگیری کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، بیش از 330 خاخام آمریکایی، از جمله خاخام‌هایی که کنیسه‌های بزرگ در شهرهای بزرگ آمریکا را رهبری می‌کنند، متعهد شده‌اند که از سخنرانی اعضای فراکسیون صهیونیست مذهبی در دولت جدید بنیامین نتانیاهو در کنیسه‌های خود جلوگیری و برای ممنوعیت سخنرانی آنها در دیگر کنیسه‌ها با جوامع خود لابی کنند.

در نامه‌ این خاخام‌ها و دیگر رهبران جامعه یهودی در ایالات متحده آمده است که سیاست‌های ایتامار بن گویر و یارانش به روابط اسرائیل و یهودیان خارج از سرزمین‌های اشغالی آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد.

امضاکنندگان می‌گویند که به اعضای فراکسیون راست افراطی اجازه نخواهند داد در کنیسه‌هایشان صحبت کنند، برای جلوگیری از سخنرانی آنها در جوامع خود لابی خواهند کرد و به دنبال متقاعد کردن سایر کنیسه‌ها برای پیوستن به تحریم نتانیاهو به عنوان نشانه‌ای از تعهد به ارزش‌های دموکراتیک هستند.

امضاکنندگان شامل اعضای هیئت خاخام‌ها در شیکاگو و لس‌آنجلس، خاخام‌های مسئول بزرگترین انجمن‌های محافظه‌کار و اصلاح‌طلب در واشنگتن، رهبر جنبش بازسازی و رئیس دانشگاه محافظه‌کار یهودی آمریکایی در لس‌آنجلس هستند.

یک نظرسنجی جدید نشان داد که اکثر یهودیان آمریکا از کمک‌های این کشور به رژیم اشغالگر برای تقویت شهرک‌های غیرقانونی ایجاد شده در سرزمین‌های اشغالی فلسطین حمایت نمی‌کنند؛ همچنین اکثریت آنها از راه حل دو کشوری برای حل مشکل درگیری با فلسطینیان حمایت می‌کنند.

بر اساس نتایج نظرسنجی که توسط سازمان «جی استریت» و «بنیاد گابو» از حدود 800 یهودی آمریکایی در آمریکا انجام شده است، 76 درصد آنها معتقدند که گسترش شهرک‌سازی باید متوقف شود و 68 درصد خواهان عدم کمک‌های آمریکا برای تقویت شهرک‌های صهیونیست‌نشین هستند.

نتایج نشان داد که بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود با عدم حمایت یهودیان آمریکایی مواجه است. 59 درصد آنها اظهار کردند که نظر منفی نسبت به او دارند، در حالی که اکثریت مطلق  یهودیان یعنی 69 درصد از ترویج راه حل دو دولتی با فلسطینی‌ها و پرداخت غرامت به پناهندگان فلسطینی حمایت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha