تلاش گسترده مقامات صهیونیست برای جلوگیری از طرح پیشنهادی فلسطین به دادگاه لاهه
کد خبر: 4109247
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶

تلاش گسترده مقامات صهیونیست برای جلوگیری از طرح پیشنهادی فلسطین به دادگاه لاهه

محافل سیاسی و دیپلماتیک اسرائیل فاش کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و دیگر مقامات این رژیم تلاش گسترده‌ای علیه طرح فلسطینی‌ها برای دریافت نظر مشورتی از دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه انجام می‌دهند.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، محافل سیاسی  اسرائیل فاش کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، به تلاش‌های جاری علیه طرح فلسطینی‌ها برای دریافت نظر مشورتی از دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه پیوسته است.

نتانیاهو با هفت رهبر جهان در این باره گفت‌وگو کرده است؛ در حالی که اسحاق هرتزوگ، رئیس این رژیم با تعدادی دیگر از رهبران جهان گفت‌وگو کرد و یائیر لاپید، ده‌ها پیام به سران جهان ارسال کرده است. همچنین وزارت خارجه این رژیم تلاش می‌کند کشورهای دیگر را متقاعد کند که به پیشنهاد فلسطین رأی منفی دهند.
اقدامات اسرائیل همزمان با رأی قریب‌الوقوع مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روزهای آینده در مورد پیشنهاد فلسطینی‌ها برای درخواست از دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه برای نظر مشورتی درباره مشروعیت اشغالگری اسرائیل است.
تاریخ دقیق رأی‌گیری به بحث‌های کمیته مربوطه در سازمان ملل بستگی دارد، در حالی که وزارت امور خارجه اسرائیل به رایزنی با 80 تا 100 کشور در جهان ادامه می‌دهد تا آنها را متقاعد کند که با این پیشنهاد مخالفت یا حداقل از رأی دادن خودداری کنند.
ایتامار آیچنر، خبرنگار سیاسی روزنامه یدیعوت آحارونوت، فاش کرد که هرتزوگ با تعدادی از رهبران جهان گفت‌وگو کرده و به درخواست گیلعاد اردان، سفیر این رژیم در سازمان ملل، نتانیاهو در این کمپین شرکت کرده و با 6 رهبر جهان تماس گرفته است. اکثر این رهبران از قاره آفریقا هستند.
 همچنین لاپید نامه‌ای به 60 رهبر کشور ارسال کرده در حالی که ایالات متحده به کمپین اسرائیل پیوسته و در تلاش برای متقاعد کردن کشورهاست تا از پیشنهاد فلسطین حمایت نکنند. آیچنر در این گزارش افزود: مقامات سیاسی اسرائیل مدعی هستند که فرصت برای افزایش تعداد آرای مخالف این پیشنهاد وجود دارد. 
محافل اسرائيلی این رأی‌گيری را چالشی بزرگ برای این رژیم می‌دانند و برای آنها مهم است كه بتوانند مخالفت تعداد بیشتری از کشورها با این رأی مشورتی را جلب كنند.
اگرچه این نظر مشورتی حقوقی، رژیم اسرائیل را رسماً ملزم نمی‌کند، اما کاملاً آگاه است که با یک تصمیم سیاسی مواجه است و از این رو انتظار می‌رود رفتارش در قبال دادگاه بین‌المللی مطابق با جهت‌گیری‌ها و تصمیمات سیاسی باشد که طبق معمول در موارد قبلی بیشتر تمایل به تحریم آن دارد.

انتهای پیام
captcha