ادامه محکومیت بین‌المللی حمله وزیر صهیونیست به مسجد الاقصی
کد خبر: 4112090
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱

ادامه محکومیت بین‌المللی حمله وزیر صهیونیست به مسجد الاقصی

شورای روابط آمریکایی _ اسلامی و مقامات کشورهای عربستان، ترکیه، امارات، بحرین و قطر بازدید تحریک‌آمیز وزیر افراطی رژیم صهیونیستی از مسجد الاقصی را محکوم کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21،

شورای روابط آمریکایی-اسلامی (CAIR)، بزرگترین سازمان حقوق مدنی و مدافع مسلمانان در کشور، امروز از دولت بایدن خواست تا اقدام تحریک‌آمیز دولت جدید راست افراطی اسرائیل را که مسجد الاقصی را هدف قرار داده است، به شدت محکوم کند.

ادوارد احمد میچل، معاون مدیر ملی CAIR گفت: ایتامار بن غفیر، وزیر امنیت ملی بنیامین نتانیاهو، یک راست‌گرای افراطی، یک نژادپرست حامی نسل کشی و یک تروریست است. دولت بایدن باید به شدت تلاش‌های دولت نتانیاهو برای تحریک به درگیری نژادی و مذهبی در یکی از مقدس‌ترین و حساس‌ترین مکان‌های جهان را محکوم کند.

وی افزود که ماه گذشته، CAIR از دولت بایدن خواست در برابر دولت جدید اسرائیل متشکل از سیاستمداران راست افراطی نژادپرست و طرفدار نسل کشی بایستد.

در سال 2007، بن غفیر به اتهام حمایت از یک سازمان تروریستی و تحریک نژادپرستی محکوم شد. او اخیراً از دولت اسرائیل خواسته است قانونی را تصویب کند که به مجازات افرادی که به عنوان نماینده کنست نژادپرستی را تشویق می‌کنند پایان دهد.

 سال گذشته، CAIR از تحقیقات کمیسیون تحقیق سازمان ملل در مورد سیستم آپارتاید رژیم اسرائیل علیه فلسطینی‌ها استقبال کرد.

واکنش عربستان به هتک حرمت مسجد الاقصی 

 وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، «اقدامات تحریک‌آمیز» یکی از مسئولان اسرائیلی در یورش به مسجد الاقصی را محکوم می‌کند. این وزارتخانه تاکید کرد که در کنار فلسطین می‌ایستد و اقدامات تحریک‌آمیز یکی از مقامات اسرائیلی در یورش به صحن‌های مسجد الاقصی را محکوم می‌کند. در بیانیه عربستان به اسم این وزیر صهیونیست اشاره نشده است.

ترکیه اقدام تحریک‌آمیز وزیر صهیونیستی را محکوم کرد 

ترکیه نیز بازدید ایتامار بن غفیر، وزیر امنیت ملی اسرائیل از مسجد الاقصی در شرق بیت المقدس را به عنوان اقدامی تحریک‌آمیز محکوم کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از اقدام تحریک‌آمیز ایتامار بن غفیر وزیر امنیت ملی اسرائیل در مسجد الاقصی تحت حمایت پلیس اسرائیل نگران هستیم و آن را محکوم می‌کنیم.

این وزارتخانه افزود: ترکیه از اسرائیل خواسته است که برای جلوگیری از این گونه اقدامات تحریک‌آمیز که وضعیت و حرمت اماکن مقدس در بیت المقدس را نقض و تنش در منطقه را تشدید می‌کند، مسئولانه عمل کند.

بیانیه ترکیه در بحبوحه تلاش‌های این کشور برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل پس از سال‌ها تیرگی روابط منتشر شد.

روابط بین اسرائیل و ترکیه در سال 2010 زمانی که یک ناوگان تحت رهبری ترکیه که قصد شکست محاصره اسرائیل در نوار غزه را داشت با نیروهای اسرائیلی درگیر شد و 10 سرنشین آن کشته شدند تیره شد. 

دو طرف از سال گذشته، زمانی که اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ رژیم صهیونیستی به آنکارا سفر کرد، تلاش کرده‌اند تا روابط خود را بهبود بخشند. آنها همچنین در سال 2022 سفرای خود را که پس از کشته شدن 60 فلسطینی در سال 2018 توسط نیروهای اسرائیلی در جریان تظاهرات در مرز غزه علیه باز شدن سفارت آمریکا در بیت المقدس، اخراج کرده بودند بازگرداندند.

مقامات کشورهای قطر، بحرین و امارات نیز حمله وزیر افراط‌گرای صهیونیستی به مسجد الاقصی را غیرقابل قبول دانستند.

در همین حال بن غفیر شب گذشته اعلام کرد بار دیگر به مسجد الاقصی خواهد رفت. وی اعلام کرد ضرورتی ندارد که زمان این اقدام را اعلام کند.

انتهای پیام
captcha