دیدگاه منفی ملت‌های عربی درباره سازش با اسرائیل
کد خبر: 4112733
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
سایت انگلیسی گزارش داد:

دیدگاه منفی ملت‌های عربی درباره سازش با اسرائیل

نظرسنجی یک پایگاه اینترنتی در انگلیس نشان داد اکثر مردم کشورهای عربی درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دیدگاه منفی دارند.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، سایت انگلیسی یهود نیوز پس از  یک نظرسنجی اعلام کرد: بررسی جامع افکار عمومی در 14 کشور عربی نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق مردم این کشورها مخالف به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر صهیونیستی هستند.

در این گزارش آمده است: حدود 72 درصد از مردم گفته‌اند از یک نظام دموکراتیک حمایت می‌کنند، در حالی که 87 درصد معتقدند که فساد مالی و اداری در کشورشان گسترده است. 39 درصد هم معتقدند که از برابری کامل برخوردار نیستند.

در رابطه با رژیم اشغالگر، در کشورهایی مانند امارات، مراکش، بحرین و سودان که روابط آنها با این رژیم عادی شده است، 84 درصد از پاسخ‌دهندگان مخالف به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی کشورهایشان هستند.

36 درصد اشغالگری را دلیل اصلی مخالفت با به رسمیت شناختن اسرائیل توصیف کردند، در حالی که 9 درصد اظهار کردند که این رژیم توسعه‌طلب مصمم به اشغال بیشتر سرزمین‌های عربی است.

این وب‌سایت انگلیسی‌زبان به نقل از یوئل گوزانسکی، محقق ارشد مؤسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) که در زمینه سیاست و امنیت خلیج فارس تخصص دارد، نقل کرد که بر اساس این نظرسنجی از مواضع مردم عرب شگفت‌زده نشده است.

او گفت: توافق‌های عادی‌سازی و همچنین «قراردادهای صلح» با اردن و مصر با سیاستمداران امضا شد نه با مردم و اکثر مردم مصر مخالف اسرائیل هستند.

در میان پاسخ‌دهندگان از عربستان سعودی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، آن را به عنوان کشور عربی بعدی در عادی‌سازی می‌بیند، 38 درصد به رسمیت شناختن اسرائیل را رد کردند اما 57 درصد پاسخی به این سؤال ندادند.

گوزانسکی معتقد است یکی از دلایلی که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی تاکنون توافقنامه عادی‌سازی را با اسرائیل امضا نکرده، مخالفت اکثر سعودی‌ها با آن است.

گوزانسکی خاطرنشان کرد که نتانیاهو ممکن است دوباره موضوع الحاق کرانه باختری را مطرح و سعی کند از سعودی‌ها برای امضای یک توافق عادی‌سازی باج‌خواهی کند، همانطور که با امارات متحده عربی انجام داد، اما آیا او می‌تواند یک ماشین دست دوم را دو بار بفروشد؟

در این گزارش آمده است که 84 درصد سیاست‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا را تهدیدی برای ثبات و امنیت در منطقه عربی می‌دانند.

همچنین شبکه تحقیقاتی «پارامتر عربی» اعلام کرد بر اساس یک نظرسنجی انجام شده 95 درصد از اردنی‌ها از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حمایت نکرده در حالی که تنها 5 درصد از مردم این کشور توافق با این رژیم را در راستای منافع اردن تلقی می‌کنند.

نتایج این نظرسنجی که روز گذشته منتشر شد، اشاره به آن دارد که اردنی‌ها ترجیح می‌دهند روابط اقتصادی این کشور با ترکیه و عربستان و دیگر کشورهای منطقه توسعه و بهبود پیدا کند.

در این گزارش آمده است از سال 2018 تمایل مردم اردن برای توسعه روابط با چین دو برابر این تمایل در مورد آمریکا کاهش پیدا کرده است.

اردن و رژیم صهیونیستی توافقات متعددی با یکدیگر امضا کرده‌اند که مهمترین آنها توافق «وادی عربه» است که بر اساس آن طرفین در سال 1994 صلح کرده و توافق گازی امضا شده در سال 2016 نیز دیگر توافق بسیار مهم دو جانبه به شمار می‌رود.

انتهای پیام
captcha