از لزوم حضور بانوان در کاروان قرآنی نور تا اعزام به مالزی + صوت
کد خبر: 4112858
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بیان کرد:

از لزوم حضور بانوان در کاروان قرآنی نور تا اعزام به مالزی + صوت

مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به عدم حضور بانوان در کاروان قرآنی نور، گفت: آیا بانوان نمی‌توانند در کاروان قرآنی نور حضور داشته باشند و حلقات قرآنی تشکیل دهند؟

اجرای فعالیت‌های قرآنی در 2 حوزه اساسی؛ بانوان قرآنی فاقد رسانه هستند

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن، عصر امروز، 17 دی‌ماه با حضور مژگان خان‌بابا، مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با اجرای جواد نصیری، با موضوع بررسی فعالیت‌های قرآنی بانوان به روی آنتن این شبکه رادیویی رفت.

خان‌بابا در ابتدای صحبت‌های خود در این جلسه با اشاره به اینکه نزدیک به هشت ماه است که در معاونت و به عنوان مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد حضور دارم، گفت:‌ خوشبختانه تعامل خوبی با شخص معاون و مدیران کل این معاونت برقرار شده است. اهتمام به موضوع بانوان در سطح مطلوبی وجود دارد و علاقه‌مند هستند جایگاه درستی برای این ظرفیت عظیم در نظر گرفته شود.

وی در ادامه توجه به حوزه بانوان را در دو بخش عنوان کرد و افزود: یکی از این بخش‌ها حوزه آموزش عمومی قرآن کریم است. در کشور ما به بهانه لطف به حوزه قرآن یک سری فعالیت‌ تخصصی تعریف شد،‌ اما این فعالیت‌ها به حدی تخصصی شد که فعالیت‌های قرآنی برای مردم دور از دسترس تلقی شد لذا این خدمت، آسیب این چنینی داشته است. بنابراین برای جبران این وضعیت باید فعالیت‌ در حوزه آموزش عمومی قرآن را افزایش دهیم که طرح بشری در همین راستا تدارک دیده شده است.

مشاور امور بانوان معاونت قرآن وعترت وزارت ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تأسیس بنیاد فعالیت‌های بین‌المللی قرآن بانوان اشاره و اظهار کرد: یکی از اهداف این بنیاد، این است که به موضوع حفظ عمومی قرآن کریم رسیدگی کند و قرآن را به کف جامعه بیاوریم تا دسترسی را برای عموم آسان کنیم. درصدد هستیم با سفرهای استانی، بازدیدهای مختلف و دیدار با فعالان قرآنی راهی برای این موضوع در نظر بگیریم و آن را انجام دهیم.

خان‌بابا دومین دغدغه فعالیت در حوزه بانوان را مربوط به فعالیت‌های بانوان در بخش بین‌الملل عنوان کرد و گفت: زمانی می‌توانیم وارد این حوزه شویم که تعریف درستی از فعالیت‌های قرآنی بانوان داشته باشیم و این ظرفیت عظیم را به درستی ببینیم. آسیب‌ها را نباید کتمان کرد، باید درایت به خرج دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در برنامه افق با تأکید بر اینکه در مدیریت قرآنی ما که غالباً در دست آقایان است، آسیب‌های حوزه بانوان به درستی دیده نمی‌شود، گفت: یکی از دلایل این موضوع آن است که بانوان طرف مشورت قرار نمی‌گیرند.

این عضو حقیقی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های فعالیت قرآنی در حوزه بانوان میزان جوایز بانوان در مسابقات است،‌ بیان کرد: در مسابقات بین‌المللی قرآن که مورد اعتراض بسیاری از بانوان قرار گرفت، میزان جوایزی که به بانوان داده شد یک چهارم میزان جوایز آقایان بود. در مسابقات تواشیح نیز که اخیراً برگزار شد، این اتفاق رخ داد.

خان‌بابا افزود: همه این وضعیت در حالی است که مشکلات و سختی‌های بانوان برای حضور در عرصه قرآنی سخت‌تر است. بانوان نمی‌توانند در هر محیطی حضور یابند، آن‌ها مشکلات نگهداری فرزند و موضوعاتی از این دست را نیز دارند، با چنین وضعیتی آیا باید بیشتر پشتیبانی کنیم یا خیر؟ اگر با وجود من در ستاد عالی مسابقات چنین اشکالاتی وجود داشته باشد، ترجیح می‌دهم در این ستاد حضور نداشته باشم.

مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما باید همه شرایط و وضعیت بانوان را ببینیم و بعد در مورد آن‌ها تصمیم بگیریم. بانوان واقعاً از این شرایط ناراحت هستند و ما نباید با یک سری اقدامات آن‌ها را بی‌انگیزه کنیم. یکی دیگری از اشکالاتی که بانوان در عرصه قرآنی وارد می‌دانند، حضور آن‌ها در دیدارهای رمضانی با مقام معظم رهبری است. هر ساله برای ماه رمضان آقایان اساتید دعوت هستند و سر سفره حضرت آقا حضور می‌یابند اما بانوان دعوت نمی‌شوند؛ این مطالبه جدی بانوان است که چرا ما دیده نمی‌شویم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تشریح فعالیت‌های بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان پرداخت و اظهار کرد: این بنیاد با عنوان بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان ثبت شده و تاکنون دو جلسه داشته است که یک جلسه قبل از ثبت و یک جلسه هم بعد از ثبت و با حضور وزیر محترم ارشاد بوده است. در جلسه‌ای که اخیراً برگزار شد،‌ گزارشی از اقدامات انجام شده و پیش روی بنیاد، ارائه و در بخش دیگری از آن دیدگاه بانوان ناظر به مسائل روز و راهکارهای پیشنهادی آن‌ها مطرح شد.

از لزوم حضور بانوان در کاروان قرآنی نور تا اعزام به مالزی + صوت

خان‌بابا با تأکید بر اینکه بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان فعالیت در دو حوزه را مدنظر دارد، ‌بیان کرد: فعالیت در حوزه داخلی را که مورد اشاره قرار دادم. در حوزه بین‌الملل اشکالی که وجود دارد، این است که اگر هیچ حرکت و همراهی از عوامل وجود نداشته باشد، برنامه‌ها در حد شعار باقی می‌ماند. برای عملیاتی شدن برنامه‌ها باید سازمان فرهنگ و ارتباطات، شورای عالی قرآن، رایزن‌های فرهنگی ما در کشورهای مختلف، وزارت ارشاد و ... اراده کنند و اقدام عملی انجام دهند، البته اگر نخواهند فعالیت‌ها در حد شعار باقی خواهد ماند.

این فعال قرآنی کشورمان در پایان بخش اول صحبت‌های خود در برنامه افق به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از بانوان در مدیریت ارشد کشور، گفت: ما نباید نسبت به این موضوع بی‌اهمیت باشیم، از جمله اقداماتی که در این حوزه انجام داده‌ایم، راه‌اندازی کارگروه مدیریتی و حکمرانی قرآنی برای بنیاد است.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این برنامه رضوان جلالی‌فر، مدرس و داور مسابقات قرآن نیز به صورت تلفنی به بیان نکاتی در مورد فعالیت‌های قرآنی در حوزه بانوان پرداخت.

وی با اشاره به اینکه بانوان در حوزه فعالیت‌های قرآنی رسانه‌ای ندارند، گفت: با توجه به بُعد تبلیغی و الگوسازی که بانوان در این حوزه می‌توانستند داشته باشند، متأسفانه فعالیت‌ها در این بخش یا نبوده یا اگر هم بوده، بسیار کمرنگ بوده است. اگر هم فعالیتی بوده، در ورای حجابی صورت گرفته است. یعنی دانش‌آموز دختر این فعالیت‌ها را ندیده است. کرسی‌های تلاوت بانوان در دانشگاه و مدارس یا نبوده یا کم بوده است. در حوزه حفظ هم همین وضعیت را شاهد هستیم؛ در واقع به دلیل محدودیت استماع تلاوت بانوان، خود آن‌ها هم محروم شده‌اند، به گونه‌ای که الان یک خانم نمی‌داند چه فعالیتی در حوزه قرآن صورت گرفته است.

جلالی‌فر در ادامه به برگزاری محفل بین‌المللی انس با قرآن در حاشیه جلسه مجمع عمومی بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان که اخیراً برگزار شد، اشاره کرد و گفت: این محفل بازتاب بسیار خوب و جالبی داشت؛ دوستانی که با بانوان قاری و حافظ مراوداتی داشتند برایشان جالب بود که بانوان ایرانی می‌توانند در این سطح تلاوت کنند. ما می‌توانیم در سطح بین‌المللی حرف برای گفتن داشته باشیم.

این مدرس قرآن کریم در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: یکی از دردهای جامعه قرآنی بانوان، عدم عدالت جنسیتی در جوایز مسابقات است. بارها شاهد بوده‌ایم یک خانم تلاش‌های زیادی می‌کند تا در این عرصه موفق شود اما در زمان اهدای جوایز با درصدی از میزان جوایز آقایان روبرو می‌شود. آخرین نمونه هم مسابقات تواشیح بود که جوایز آقایان بیشتر بود. چنین برخوردی جامعه بانوان را دلسرد می‌کند.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این برنامه مژگان خان‌بابا به بیان جزئیات دیگری از فعالیت‌های بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان پرداخت و با تأکید بر اینکه ساختار بنیاد غیر انتفاعی است، گفت: سیاست بر این بوده است که این بنیاد محدود به یک دوره و یک معاونت نباشد و با تغییر مسئولیت دچار تلاطم نشود. مقرر شده است تا مکانی برای این بنیاد در نظر گرفته شود.

خان‌بابا در ادامه با اشاره به اینکه مسائلی که بنیاد باید دنبال کند، احصاء شده است، گفت: ما در ابتدای فعالیت جلسات مختلفی را با بانوان فعال قرآنی در صنوف مختلف از پژوهشگران قرآنی، تا اهالی رسانه، حافظ، قاری و ... برگزار و مشکلات آن‌ها را احضاء کرده‌ایم. همچنین جلساتی با کارشناسان قرآنی ادارات ارشاد استان‌ها نیز داشته‌ایم. این نشست‌ها و این بررسی‌ها همچنان ادامه خواهد داشت، ضمن اینکه باید بازدیدهایی از نزدیک نیز داشته باشیم.

وی یکی از مطالبات جدی بانوان را برگزاری کرسی‌های تلاوت در سطح کشور عنوان کرد و افزود: در همین راستا طرحی ارائه شد و در ادامه به تصویب نیز رسید و بنا شد پس از تأسیس بنیاد در کل کشور اجرا شود. بانوان ما باید به کرسی‌های تلاوت دسترسی داشته باشند.

مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات ما، فعالیت در حوزه فناوری و بازی‌های قرآنی کودکانه خواهد بود. این موضوع از سوی اعضای هیئت مدیره بنیاد مورد تأکید قرار گرفته است لذا فعالیت در این حوزه برای ما بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در همین راستا به دنبال این هستیم تا مسائل حوزه کودکان را احصا کنیم و فکر جدی در مورد این داشته باشیم.

این فعال قرآنی کشورمان در ادامه به بیان تجربه خود از حضور در مسجد‌الحرام و تلاوت قرآن در بخش بانوان این مسجد اشاره و اظهار کرد: زمانی که در مسجدالنبی مشغول ختم قرآن بودم، یکی از بانوان سوری نزدیک من نشسته بود و زمانی که متوجه شد از ایران هستم، تعجب می‌کرد که یک زن ایرانی بتواند قرآن را در سطح خوبی تلاوت کند. آیا این تبلیغ نیست؟ آیا بانوان نمی‌توانند در کاروان قرآنی نور حضور داشته باشند و حلقات قرآنی تشکیل دهند؟

خان‌بابا در بخش پایانی صحبت‌های خود در مورد اعزام بانوان قاری به مالزی و اراده‌ای که برای این موضوع وجود ندارد، بیان کرد: وقتی یک مجتهد دستوری می‌دهد ما نمی‌توانیم به آن ورود پیدا کنیم فارغ از این موضوع، اگر این امکان برای جمهوری اسلامی وجود ندارد، آیا نمی‌توان در حاشیه مسابقات مالزی محافل قرآنی ویژه بانوان با حضور بانوان قاری کشورمان برگزار کنیم تا بانوان قرآنی ما تعاملاتی را با قاریانی از کشورهای دیگر برقرار کنند؟ من برای سال بعد این موضوع را دنبال خواهم کرد.

کد
کد
انتهای پیام
captcha