جشنواره علامه حلی حوزه‌ها، مدرسه‌ای می‌شود
کد خبر: 4114509
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه:

جشنواره علامه حلی حوزه‌ها، مدرسه‌ای می‌شود

حجت‌الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی گفت: با مدرسه‌ای شدن جشنواره علامه حلی، به دنبال ایجاد شور و حال علمی و پژوهشی در سطح مدارس علمیه خواهران و برادران هستیم.

ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه جشنواره علامه حلی تنها جشنواره و کلان فعالیت علمی مشترک میان حوزه براداران و خواهران است، اظهارکرد: طی یکی دو سال اخیر مرحله جدید را به جشنواره علامه حلی اضافه کرده‌ایم و آن هم آغاز شدن فعالیت‌های پژوهشی طلاب از مدرسه است.

استاد حوزه‌ علمیه قم ادامه داد: در حال حاضر حدود ۹۰۰ مدرسه حوزه علمیه خواهران و برادران در کشور پیرامون جشنواره علامه حلی فعال هستند، اما تنها در ۳۰۰ مدرسه جشنواره علامه حلی به صورت مدرسه‌ای در حال انجام است و مابقی را به صورت مستقیم به مدیریت‌های استان ارسال می‌کنند، امید داریم این تعداد امسال رو به افزایش باشد و ما شاهد فعال شدن مدارس بیشتری در این خصوص باشیم.

مقیمی حاجی افزود: با توجه به اینکه مدیران استانی حوزه‌های علمیه، آقایان هستند و شاید برای حوزه خواهران محدویت‌هایی بوجود آید، اما ارزیابی‌های آثار حوزه‌های علمیه خواهران کاملاً مستقل و دارای یک نظام ارزیابی هستند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه بیان کرد: با توجه به توضیحات ارائه شده، جشنواره علامه حلی هم مدرسه‌ای، استانی و کشوری است، لذا سیاست ما آن است که کار تا حدودی مدرسه‌ای اجرا شود و در مرحله کشوری هم در قم تجمیع می‌شود. نکته حائز اهمیت اینکه قم را به عنوان یک استان جداگانه در نظر گرفته و فرایندی همانند سایر استان‌های کشور دارد که مرحله نهایی‌اش را در سطح ملی در قم خدمتشان هستیم.

این مقام مسئول در حوزه‌های علمیه کشور اذعان کرد: در برنامه تحولی معاونت پژوهش در ابلاغیه‌ای که داشته‌ایم از تمامی مدارس درخواست کرده‌ایم که نمرات پژوهشی طلاب را ثبت و برای ستاد ارسال کنند که تاکنون قریب به ۵۰ مدرسه این نمرات را ارسال کرده‌اند و باید توجه داشته باشید که ما هیچ انتظاری نداریم که تمام مدارس با هم یکی باشند و به یک کیفیت مستندات خود را ارائه کنند، به هر حال شرایط متفاوت بوده و مهم نفس انجام کار‌های پژوهشی و توجه ویژه به آن در بین طلاب مدارس علمیه استان می‌باشد.

مقیمی حاجی اظهار کرد: جشنواره علامه حلی یک رقابت سالم و شور و نشاطی است که در مدارس با هدف رشد پژوهشی طلاب ایجاد کرده‌ایم، طلبه‌ای که مقاله می‌نویسد، می‌گوید مقاله‌ام را به جایی عرضه کردم، دیده و ارزیابی شد، خود ارزیابی‌ها در جشنواره علامه حلی بر خلاف ارزیابی دیگر جشنواره‌های رسمی، یک جنبه نظارت آموزشی دارند، یعنی در جشنواره علامه حلی، ارزیابی‌ها محرمانه نیستند، به خود طلبه و مدرسه نتیجه ارزیابی داده می‌شود، از ابتدا هم به ارزیاب و طلبه می‌گوییم، لذا هیچ ارزیابی‌ای محرمانه نیست.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه افزود: در حال راه‌اندازی سامانه‌ای برای ارزیابی کشوری فعالیت‌های پژوهشی طلاب در طول سال هستیم و درصددیم این سامانه در اختیار ارزیابی‌های استانی نیز قرار بگیرد. شاید سوال کنید، علمکرد این سامانه چگونه است؟ طلبه که مقاله ارسال کرد، کد خودش را می‌زند، فرایند ارزیابی‌اش را می‌بیند که در ارزیابی استان، چه نمره‌ای گرفته و از کدام شاخصه‌ها کم گرفته است، سپس اگر مقاله شما آمد در کشور دوباره محصول ارزیابان کشور را هم مشاهده می‌کند و آنجا متوجه می‌شود که از ۱۶ شاخص علمی و پژوهشی مدنظر جشنواره چه نمره‌ای گرفته و از کدام محور‌ها چه نمراتی دریافت کرده است، یا اگر نتوانسته منتخب شود، علت آن چیست؟ لذا فرایند ارزیابی‌های استانی و کشوری در حال سامانه‌ای شدن است و هر طلبه که مقاله ارسال کرد، می‌تواند با مراجعه به سامانه، پرونده شخصی خود و ارزیابی‌ها را ببیند.

مقیمی حاجی یکی دیگر از فعالیت‌های مسابقه‌ای و جشنواره‌ای را «نشریات مدارس» عنوان کرد و گفت: سابقه این جشنواره در خصوص نشریات مدرسه‌ای کمتر از جشنواره علامه حلی است، اما با هم انجام می‌شود. روند این بخش از جشنواره با رشد بسیار ارزشمندی مواجه بوده است، بطوری که در سال ۹۸ با ۳۴ نشریه، سال ۹۹ با ۵۹ نشریه، سال ۱۴۰۰ با ۹۹ نشریه و امسال تا امروز بیش از ۱۲۰ نشریه رسیده است.

گفت‌ وگو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha