وجود ۱۲۰۰ کانون علمی و انتشار ۱۲۰ نشریه پژوهشی در حوزه‌های علمیه
کد خبر: 4149582
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور خبر داد:

وجود ۱۲۰۰ کانون علمی و انتشار ۱۲۰ نشریه پژوهشی در حوزه‌های علمیه

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی، معاون پژوهشی حوزه علمیه گفت: کانون‌های علمی به عنوان مکمل آموزش در حوزه‌ها راه‌اندازی شد و به بیش از ۱۲۰۰ کانون طی دو سال اخیر رسیده است.

ابوالقاسم مقیمی حاجیبه گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی، معاون پژوهشی حوزه علمیه، وجود کانون‌های علمی را مکمل آموزش در حوزه‌ها دانست و گفت: کانون‌های علمی به عنوان مکمل آموزش در حوزه‌ها راه‌اندازی شد و به بیش از ۱۲۰۰ کانون طی دو سال اخیر رسیده است.

مقیمی حاجی با اشاره به جایگاه علمی و فقاهتی استان اصفهان اظهار کرد: نام اصفهان با یاد علمایی که در گسترش تشیع و حوزه‌های علمیه نقش اساسی و جدی داشتند، همراه شده است و بخشی از دوران درخشان تاریخ شیعه با علمای اصفهان رقم می‌خورد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور وجود علمای پرافتخار مدفون در تخت فولاد اصفهان را نشان عظمت این شهر بیان کرد و افزود: نام و یاد برخی از این علما بر اثر کثرت و عدم ثبت و ضبط در زمان آنها، بیان نشده است و علمای متعددی از همین دیار در تخت فولاد اصفهان مدفون هستند.

وی، حضور آیت‌الله العظمی مظاهری در اصفهان را منشأ رشد جدیدی عنوان کرد و ادامه داد: مهم‌ترین کاری که باید در استان انجام شود برگزاری جلسات با مدیران مدارس است، زیرا تصمیمات و آئین‌نامه‌ها زمانی که به صف اجرا می‌آید اولین فردی که مسئول اجرای آن است، مدیران هستند، لذا باید این تفاهم گفتمانی و ذهنی با مدیران ایجاد شود.

وی اضافه کرد: طلبه‌ای فعال است که قبل و پس از کلاس درگیری ذهنی با محتوای آموزش داشته باشد و آموزش باید از حافظه محور و نقش منفعل دریافت‌کننده تبدیل به یک نقش فعال شود.

مقیمی حاجی با تأکید بر نقش پژوهش در فعال کردن طلاب در مسیر تحصیل تصریح کرد: پیش مطالعه‌ها و مباحثه‌ای که طلاب انجام می‌دادند و کلاس‌های تقریری که پس از کلاس‌های اصلی بود و امروز به عنوان کلاس‌های راهنما و مشاوره از آنها یاد می‌کنیم، مجموعه‌ای هستند تا کلاس‌ها را شاگردمحور کند.

وی وجود کانون‌های علمی را مکمل آموزش در حوزه‌ها دانست و افزود: کانون‌های علمی به عنوان مکمل آموزش در حوزه‌ها راه‌اندازی شد و به بیش از ۱۲۰۰ کانون علمی در دو سال اخیر رسیده است و این مجموعه طرح‌های پژوهشی، کمک به رشد این فرایند می‌کند.

مقیمی‌حاجی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های مهارتی و تألیف کتاب در این زمینه گفت: کارگاه‌هایی را برای آموزش روش تفکر و مطالعه، روش استفاده از فناوری ابتدایی پژوهش، روش تحقیق ابتدایی و روش نگارش مقاله کوتاه برگزار می‌کنیم و کتابی بر مبنای این روش‌ها تألیف شده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور یادآوری کرد: برای این که این فضا را آماده کنیم و مسیر پژوهش برای طلاب فراهم شود، نیاز به اساتیدی است که این کتاب را تدریس کنند، لذا برای اولین بار دوره تربیت مربی پژوهش را از سال قبل راه‌اندازی کردیم و کد استادی در این مورد فعال و سال گذشته شش دوره برگزار شد.

مقیمی‌حاجی یادآور شد: در بخش کارگاه‌ها با هدفگذاری که انجام شد، ۲۰۰ کارگاه برای طلاب برنامه‌ریزی کردیم و یک جهاد برگزاری کارگاه‌های مهارتی در کل کشور اتفاق افتاد.

وی همچنین به برگزاری جشنواره علامه حلی در سه سطح کشوری، استانی و مدرسه‌ای اشاره کرد و افزود: در مدارس علمیه در کنار برنامه‌های الزامی؛ جشنواره علامه حلی از کشوری به استانی تبدیل شد و سه سال است که جشنواره مدرسه‌ای شده است و هر فردی که مقاله برای جشنواره ارسال کند و به مرحله ارزیابی تفصیلی برسد، نمره خود را در سامانه پژوهش دریافت می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر جشنواره علامه حلی در مدرسه علمیه‌ای وجود داشته باشد، زمانی که نمره آن ثبت ازریابی شود، طلبه نمره آن می‌گیرد و سامانه جشنواره بر مدار کسب تجارب ساماندهی شده است.

مقیمی‌حاجی همچنین به تعداد و آمار نشریات پژوهشی و تخصصی حوزه نیز پرداخت و گفت: اکنون بیش از ۱۲۰ نشریه پژوهشی حوزوی، ۸۰ نشریه تخصصی و ۱۶۰ نشریه داخلی واحدهای آموزشی در حال انتشار داریم.

وی طراحی سامانه نظرسنجی مدارس را یکی از اقدامات معاونت پژوهش اعلام کرد و افزود: سامانه نظرسنجی مدارس را طراحی کرده و به هر مدرسه یک کد دسترسی داده شده است و اصفهان می‌تواند با این سامانه برخط تمام فعالیت‌های پژوهشی خود را مدیریت کند و برای اولین بار تمام مدارس علمیه پرونده پژوهشی داشته و فعالیت آنها ثبت می‌شود.

انتهای پیام
captcha