پژوهشگران از مقالات نشست‌های تخصصی شورای عالی قرآن بهره‌مند شوند
کد خبر: 4119486
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
سیدعلی سرابی:

پژوهشگران از مقالات نشست‌های تخصصی شورای عالی قرآن بهره‌مند شوند

رئیس نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم از دریافت 50 مقاله و برگزیده شدن 15 مقاله در پی فراخوان این نشست خبر داد و تأکید کرد: مقالات نشست‌ همانند ادوار قبل برای بهره‌برداری پژوهشگران منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار  ایکنا، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن امروز، 14 بهمن، در هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم با اشاره به اثرات بزرگ بیانات رهبر معظم انقلاب بر روند تلاوت قرآن ایران اسلامی تصریح کرد: پس از انتشار فراخوان نشست، نزدیک به 50 مقاله به دبیرخانه نشست رسید و از این تعداد حدود 15 مقاله برگزیده و در این سه روز از سوی صاحبان مقاله ارائه شد و به زودی مجموعه مقالات پس از اصلاحات در قالب کتاب منتشر و به مراکز قرآنی اهدا می‌شود.

رئیس نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم افزود: قرائت قرآن از بعد اجتماعی و فرهنگی راهبردی است. انس با قرآن و تعامل مستمر با قرآن در نظامی که بنیادش بر قرآن استوار است، ضروری است و قاریان و تالیان قرآن بسترساز این رویداد هستند، چرا که طنین صوت قاریان عامل انس با کلام الله مجید است.

وی بیان کرد: در جامعه شیعه ما که از دیرباز به غلط متهم به دوری از قرآن هستیم، در حالی که هیچگاه اینگونه نبوده است و نمایش این انس با قرآن از سوی تالیان، تأثیرگذار در صدور ارزش‌های جمهوی اسلامی ایران به جهان است.

سرابی تصریح کرد: هرساله پیرو سخنان گهربار رهبر انقلاب و توصیه ایشان درباره تلاوت قرآن نشست‌هایی از سوی شورای عالی قرآن برگزار می‌شود که به 17 نشست رسیده است.

وی با اشاره به اینکه هر چقدر جریان تلاوت عمیق‌تر شود، بهره‌مندی ما از آثار و برکاتش بیشتر است، افزود: قرائت قرآن، هنر آسمانی و متعالی است. مقوله هنر همیشه ممزوج با صفا و قوت باطنی است و هر هنری از این مقوله است، ولی قرائت قرآن هنری متعالی است و فن و توانمندی بسیار پیچیده‌ای است.

سرابی اظهار کرد: قاری و تالی قرآن باید بتواند تعادل منطقی و پیش‌برنده بین روح و آداب باطنی با فنانی و صوت و لحن در ارائه تلاوت ایجاد کند که این توانمندی بسیار پیچیده‌ای است. قاری باید هر لحظه در حال استعاذه باشد و بتواند به بهترین وجه هنرمندی کند، البته سخت اما میسر است، چون قاریان بزرگی را دیدیم که اینگونه عمل کردند.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب هم فرمودند این توانمندی با تکرار و تمرین زیاد ایجاد می‌‌شود، گفت: مهندسی تلاوت آن بخشی است که شاید مربوط به آداب ظاهری تلاوت شود و در این سه روز نشست استادان و محققان حوزه تلاوت قرآن به آن پرداختند و امیدواریم محصولات این نشست در آینده همچنان توسط پژوهشگران بررسی شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اهانت به ساحت نورانی قرآن و پیامبر اکرم(ص) قلب هر آزاده و مسلمانی را به درد می‌آورد، افزود: این تمدن مادی غرب که در دو سده اخیر  پرطمطراق و در قالب فریب قرن ارائه شده است و دین را افیون ملت‌ها معرفی کردند، وقتی متوسل به فحاشی و خشونت می‌شوند، انسان به خوبی درک می‌کند که این تمدن از منطق کم آورده است. این رفتارها از سر استیصال است و نشانه نفوذ اسلام در قلب غرب است.

انتهای پیام
captcha