رتبه اول مسابقات قرآن قطر از آن محمدحسن حسن‌زاده شد + عکس
کد خبر: 4124534
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷

رتبه اول مسابقات قرآن قطر از آن محمدحسن حسن‌زاده شد + عکس

قاری ممتاز اهل کشوز افغانستان که متولد و ساکن ایران است رتبه اول ششمین دوره مسابقات بین‌المللی آزاد کشور قطر را کسب کرد. در این مسابقات نمایندگان عراق و مصر دوم و سوم شدند.

محمدحسن حسن‌زاده رتبه اول مسابقات قرآن قطر را به دست آورد

به گزارش ایکنا، ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن قطر موسوم به مسابقات «کتارا» که به صورت آزاد و اعلام فراخوان عمومی برگزار می‌شود، طی روزهای گذشته با برتری محمدحسن حسن‌زاده، قاری کشور افغانستان که متولد و ساکن ایران و استان یزد است به پایان رسید.

این مسابقات با شعار «قرآن را با صوت خود زینت دهید» و با نظارت وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر برگزار شده است. ثبت‌نام برای حضور در این مسابقات از اوایل سپتامبر تا ۳۰ نوامبر سال ۲۰۲۲ (شهریور تا اوایل آبان‌ماه 1401) انجام شده و رقابت‌های آن در دو مرحله ارسال تلاوت(مجازی) و حضوری (در سه مرحله) برگزار شده است.

محمدحسن حسن‌زاده، چهره شناخته شده عرصه قرائت در این مسابقات حضور یافت و در پایان، بالاتر از قاریان کشورهای عراق و مصر رتبه نخست را کسب کرد و شب گذشته ششم اسفندماه وارد کشور شد.

حسن‌زاده در مورد این مسابقات به خبرنگار ایکنا گفت: مسابقات قرآن کشور قطر به صورت سالانه برگزار می‌شود و امسال ششمین دوره این مسابقات بود که به صورت ضبط مسابقات و پخش از شبکه‌های مختلف تلویزیون کشور قطر در ماه مبارک رمضان، برگزار شد.

وی با اشاره به شروع فراخوان و ثبت‌نام این مسابقات از شهریور تا آبان‌ماه افزود: پس از اعلام فراخوان 1270 نفر از سراسر دنیا تلاوت خود را برای داوری ارسال کردند. شرکت‌کنندگان در این مرحله قطعات اعلام شده را در قالب خاصی که طراحی شده بود، ارسال کردند. بعد از ارسال تلاوت‌ها و داوری اولیه 100 نفر از حدود 70 کشور به مرحله نهایی یا حضوری راه پیدا کردند.

محمدحسن حسن زاده

حسن‌زاده با اشاره به اینکه مسابقات حضوری در سه مرحله برگزار شد، بیان کرد: مرحله حضوری این مسابقات از 28 بهمن‌ماه به مدت یک هفته در شهر دوحه برگزار شد. در مرحله حضوری ابتدا شرکت‌کنندگان به 20 گروه پنج نفره تقسیم شدند و از هر گروه نفر اول به مرحله بعد راه پیدا کرد. در ادامه مرحله نیمه‌نهایی نیز به همین صورت برگزار شد و پنج نفر به فینال راه پیدا کردند.

محمدحسن حسن زاده

وی اظهار کرد: در نهایت و پس از چند روز رقابت من و چهار شرکت‌کننده دیگر شامل عثامه کربلایی و احمد جمال از کشور عراق، شیخ عبدالرزاق از کشور مصر و عنف از کشور مغرب به فینال مسابقات راه پیدا کردیم. در فینال نیز پس از رتبه نخست که به من رسید، اسامه کربلایی از کشور عراق رتبه دوم را کسب کرد. این شرکت‌کننده رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی و رتبه دوم مسابقات قرآن سازمان اوقاف ایران را نیز در کارنامه دارد. همچنین رتبه سوم به شیخ عبدالرزاق شحاوی از کشور مصر رسید.

وی در مورد داوران این دوره از مسابقات نیز بیان کرد: در گروه داوری مسابقات شاهد حضور داوران مطرح و بین‌المللی بودیم که از جمله آنها می‌توانم به استادان عبدالرشید، عکاوی، مشالی، عاصم و ... اشاره کنم.

رتبه اول مسابقات قرآن قطر از آن محمدحسن حسن‌زاده شد

محمدحسن حسن‌زاده که دارای اصالتی افغانستانی است، در ایران متولد شده و سال‌ها ساکن استان یزد بوده است و به عنوان یک قاری یزدی در بین فعالان قرآنی شناخته می‌شود. او جزء قاریان منتخب و مدرسان شورای عالی قرآن و دارنده مدرک درجه سه شورای عالی قرآن و مدرس درجه دو تنغیم است.

محمدحسن حسن زاده قاری ایرانی

یادآور می‌شود در ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور قطر فواد مولودی از استان کردستان و علیرضا کهندل از خراسان رضوی نیز حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha