30 کارگاه تربیت مدرس میانی قرآن در ۱۸ استان برپا شد + عکس
کد خبر: 4127368
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
طی شش ماه گذشته

30 کارگاه تربیت مدرس میانی قرآن در ۱۸ استان برپا شد + عکس

یکی از مؤلفان کتب‌ درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود ۷۵۰ مدرس میانی، طی شش ماهه دوم سال 1401 در قالب 30 کارگاه تخصصی در ۱۸ استان‌ حضور یافته‌اند.

کارگاه تربیت مدرس میانی قرآنرضا نباتی، کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی و از مؤلفان کتاب‌های درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا ضمن بیان این مطلب گفت: حدود ۷۵۰ مدرس میانی، طی شش ماهه دوم امسال در قالب 30 کارگاه تخصصی در دوره‌های ۱۶ ساعته در ۱۸ استان حضور یافته‌اند.

وی با اشاره به اینکه این دوره‌ها با هدف ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای آموزگاران در نیمه دوم امسال آغاز شده است، بیان کرد: مؤلفان کتاب‌های درسی قرآن با حضور در دوره‌های تأمین مدرس قرآن استان‌های چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، یزد، زنجان، هرمزگان، کرمان، لرستان، خراسان جنوبی، قزوین، شهر تهران، فارس، مرکزی (شهر اراک)، خوزستان (بخش از استان)، شهرستان‌های تهران (شهریار)، کهگیلویه و بیراحمد، قم، کرمانشاه تا ۱۸ اسفندماه، در قالب حدود ۳۰ کارگاه دو روزه در جریان آخرین و جدیدترین شیوه‌های آموزش قرآن در دوره ابتدایی قرار گرفتند.

نباتی اضافه کرد: این کارگاه‌ها در قطب‌های مختلف استانی با عنوان «آشنایی با ۱۵ تغییر کتاب‌های درسی قرآن دوره ابتدایی» با موضوعاتی چون ۱- کارگاه جمله‌خوانی آیات، ۲- کارگاه آشنایی با رسم‌الخط قرآن، ۳-کارگاه تفاوت روخوانی و روان‌خوانی و مراحل تدریس، ۴- کارگاه اشاره ثابت و متحرک در روخوانی قرآن، ۵- کارگاه شیوه‌های آموزش تلفظ حروف خاص در نماز و اذکار آن، ۶- کارگاه قرائت و حفظ عمومی با استفاده از رمزینه‌های تعاملی، ۷- آسیب‌شناسی قرائت جزء ۳۰ ، ۸- جذاب‌سازی کلاس قرآن، ۹- آشنایی با تغییرات کتاب‌های درسی قرآن و ۱۰- راهبردهای تربیت و یادگیری قرآن کریم برگزار شد.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری این کارگاه‌ها تا پوشش تمامی استان‌ها، مناطق و آموزگاران کشور ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: این مدرسان موفق شدند تا کنون دوره‌های مشابه ۱۶ ساعته را در مناطق خود برای حدود بیش از ۱۰۰ هزار آموزگاران پایه اول تا ششم ابتدایی برگزار کنند.

نباتی بیان کرد: اگر بتوان از کتاب تازه تألیف «راهنمای تدریس معلم قرآن دوره اول و دوم ابتدایی» (که از طریق رمزینه‌های سریع پاسخ ۴۳۰ فیلم روش تدریس را از طریق شبکه ملی رشد در اختیار مدرسان و آموزگاران قرار می‌دهد) بهره‌مند شد، یقیناً کیفیت و حتی شیوه برگزاری دوره‌ها کاملاً متفاوت خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه هم اکنون بیش از ۴۰۰ هزار کلاس درس با حضور ۳۸۰ هزار آموزگار در بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه ابتدایی دایر است، اضافه کرد: طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در هر کلاس دو تا سه ساعت در هفته قرآن (پایه اول ابتدایی دو زنگ در هفته و در پایه‌‌های دوم تا ششم ابتدایی سه زنگ در هفته) تدریس می‌شود.

این کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی تصریح کرد: طبیعتاً این حجم از کلاس درس و معلم نیازمند توجه حداقلی از سوی حاکمیت از شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و کمیسیون آموزش عمومی قرآن گرفته تا معاونت‌های آموزشی و پرورشی است و انتظار می‌رفت تا نسبت به تقویت و ارتقای آموزش عمومی قرآن این بخش زیربنایی و راهبردی سازمان پژوهش حمایت‌های لازم و یاری‌ برسانند.

وی ادامه داد: متأسفانه تا امروز ریالی از اعتبارات چند صد میلیاردی آموزش عمومی قرآن در زمینه آموزش عمومی قرآن در آموزش و پرورش هزینه نشده است به عنوان مثال ۲۰۰ هزار آموزگار دوره اول ابتدایی(پایه‌های اول تا سوم ابتدایی) به شدت نیازمند لوحه‌های آموزش روخوانی (نگاره‌ها) هستند، اما به دلیل هزینه زیاد امکان چاپ آنها وجود ندارد.

نباتی تصریح کرد: همچنین بیش از سه میلیون دانش‌آموز در مناطق محروم عمدتاً روستایی عشایر و چندپایه هستند که از دسترسی به اینترنت و دسترسی به بیش از هزار و ۵۰۰ رمزینه سریع پاسخ که از طریق کتاب‌های درسی قابل دریافت است، محروم هستند. برای این گروه از کلاس‌ها و معلمان باید بسته‌های DVD تدارک دید.

این مؤلف کتاب‌های درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش، با تأکید بر اینکه حداقل محرومیت‌زدایی و مهجوریت‌زدایی در کشور در عرصه «قرآن» است، بیان کرد: طبیعتاً اگر انتظار گشایش در حوزه آموزش عمومی قرآن کشور را داریم، باید به این موضوعات نیز توجه لازم شود.

انتهای پیام
captcha