انقلابی‌گری در بستر تخصص‌گرایی؛ شاخصه اصلی جهاددانشگاهی + فیلم
کد خبر: 4157046
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۱
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/ 23

انقلابی‌گری در بستر تخصص‌گرایی؛ شاخصه اصلی جهاددانشگاهی + فیلم

دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور انقلابی‌گری در بستر تخصص‌گرایی را هسته اصلی و سلول بنیادی جهاددانشگاهی برشمرد.

سیدمجید امامیسیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه شاخصه‌های جهاددانشگاهی و نقش آن در زیست‌بوم علمی و فرهنگی کشور اظهار کرد: جهاددانشگاهی همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، نقطه ترکیب و نه تفکیک علم و عمل و جهاد است. به عبارت دقیق‌تر اینکه جهاددانشگاهی انقلابی‌گری خود را در بستری از علم‌گرایی جهانی‌اندیشی، مردم‌باوری و تخصص‌گرایی نشان داده و نشان‌دهنده آن است که این مسئله هسته یا سلول بنیادی جهاد در دهه 60 بوده است.

وی افزود: جهاددانشگاهی خیلی بر روی سلول‌های بنیادی کار کرده است اما شاید از این مسئله غافل بوده‌ایم که سلول بنیادی جهاد چه بوده و چرا امروز در دانشگاه‌ها برای مثال میل به مهاجرت وجود دارد اما میل به حل مسائل و موفقیت در حل مسائل کمتر شده است.  

امامی بیان کرد: به نظر می‌رسد در آینده علمی و دانشگاهی کشور اگر قرار باشد تا حل مسائل ایران به دست دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد، گریزی از این نداریم که سلول بنیادی جهاد را باز کرده و در قالب فرهنگ‌سازی و الگوسازی تکثیر کنیم. البته این منافی نهادهای دانشجویی دیگر مانند بسیج دانشجویی و ... نیست. همچنین، شاید حتی به دلیل برخی از کم‌کاری‌ها و غفلت‌ها در فرهنگ‌سازی بوده که همان سلول بنیادی در صورت و شمای دیگری ظهور پیدا کرده است. 

امامی تصریح کرد: چه بهتر است که ما بتوانیم از سرمایه اجتماعی جهاددانشگاهی نهایت بهره‌برداری را برای احیای ترکیب بین تخصص و عمل جهادی در فعالیت‌های دانشگاهی داشته باشیم. عمل جهادی یعنی اینکه با اینکه می‌دانیم رفاه کمتر و سختی بیشتری داشته و موانع زیادی در پیش است، اما صبر کرده و موانع را کنار می‌زنیم. لذا لذتی که در عمل جهادی است، حتما در عمل رفاه‌جویانه نیست و این بزرگترین پیام جهاد برای ساختن ایران است.   

 

 

 

انتهای پیام
captcha