آشنایی با هجانویسی و هجی‌خوانی سوره حمد و توحید + فیلم
کد خبر: 4161387
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷

آشنایی با هجانویسی و هجی‌خوانی سوره حمد و توحید + فیلم

رضا نباتی، کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی به منظور آشنایی بیشتر و بهتر با هجانویسی و هجی‌خوانی آن را در قالب فیلم آموزشی و بامحوریت سوره‌های حمد و توحید آموزش داده است.

هجانویسی و هجی‌خوانی سوره حمد و توحید

به گزارش ایکنا، رضا نباتی، کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی و از مؤلفان کتاب‌های درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش طی اقدامی در پلتفرم آپارات، فایل تصویری با عنوان «آشنایی با هجانویسی و هجی‌خوانی سوره حمد و توحید» را بارگذاری کرده است.

وی درباره این اقدام به خبرنگار ایکنا گفت: شیوه «هجی‌خوانی» در سال ۱۴۰۰ در فهرست ملی میراث فرهنگی کشور ثبت شده است. در زمان‌های قدیم که مکتب‌خانه‌ها با تدریس ملّاهای مکتبی اداره می‌شد، آموزش نیز به صورت «هِجّی کردن» یعنی حروف و حرکات و اعراب (کلمه) را از هم جدا جدا کردن، انجام می‌شد. این روش که شناخت و یادگیری حروف الفبا با علامت‌ها، صداها و حرکات در زبان عربی است، فاقد حروف (گ، چ، پ، ژ) است.

نباتی ادامه داد: اما «هجا» روش و تعریفی در ادبیات فارسی زبانان است که به آن «بخش» می‌گویند. یک هجا یعنی یک بخش و همین طور دو هجا یعنی دو بخش و سه و چهار و ... .

وی تأکید کرد: هجی كردن صرفاً به خاطر آشنایی با حروف الفبا و حرکات و علامت‌هاست تا دانش‌آموز بتواند کلمه را شناخته و روخوانی و روان‌خوانی را به خوبی و به درستی قرائت کند. از سوی دیگر اکثر افرادی که در کلاس‌های مکتب‌خانه حضور پیدا می‌کردند پس از اینکه به سن هفت‌سالگی و ثبت‌نام در دبستان می‌رسیدند، به علت تجربه در مکتب‌خانه‌ها به روخوانی قرآن مسلط بودند. بنابراین همین موضوع موجب شد تا طی سالیان متمادی در شهرها و روستاهای ایران، فراگیری مهارت خواندن و نوشتن زبان فارسی از طریق کسب مهارت روخوانی قرآن کریم شروع شود.

سایر فایل‌های تصویری هجی‌خوانی شیوه رایج مكتب‌خانه‌های ایران از آپارات

دریافت محتوای بیشتر از «روش هجی‌خوانی در مكتب‌خانه‌ها» در وبلاگ فرهنگ آموزش عمومی قرآن

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۱ - ۰۲:۰۲
0
0
سلام علیکم
با تشکر از خبرگزاری محترم ایکنا بابت از اطلاع رسانی دقیق و کامل این مطلب مفید
captcha