نظارت آسیب‌شناسانه نسبت به آموزش قرآن در مدارس اولویت دارد
کد خبر: 4164941
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
رضا نباتی:

نظارت آسیب‌شناسانه نسبت به آموزش قرآن در مدارس اولویت دارد

کارشناس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: برگزاری کارگاه برای توجیه اساتید دانشگاه فرهنگیان و معلمان مناطق در مورد محتوای کتاب‌های آموزشی همچون قرآن و هدیه‌های آسمان مهم است اما مهمتر از آن نظارت آسیب‌شناسانه نسبت به عملکرد معلمان این دروس در محیط‌های آموزشی است.

رضا نباتیبه گزارش ایکنا، کارگاه‌های آموزشی دروس دوره ابتدایی شامل قرآن، هدیه‌های آسمان، ریاضی، فارسی و علوم تجربی در قالب طرح شهید همت، طی 3 روز در هفته گذشته به میزبانی دانشگاه شهید رجایی قزوین برگزار شد.

این طرح به منظور آشنایی اساتید دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور و معلمان مناطق با آخرین تغییرات و تحولات صورت گرفته در محتوای این کتاب‌ها و بررسی شیوه‌های مؤثر در ارائه این محتوا، برگزار شد.

دانشگاه فرهنگیان، معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به شکل مشترک در اجرای این طرح مشارکت داشتند.

رضا نباتی؛ یکی از مدرسان این کارگاه‌های آموزشی با مفید خواندن اجرای چنین طرح‌هایی در هم‌گرایی میان متولیان عرصه آموزش محتوا و متون درسی گفت: به طور قطع برگزاری چنین کارگاه‌هایی بر کیفیت روند آموزشی تأثیر مثبت خواهد داشت. همچنین  شاهد تغییراتی در برخی دروس پایه‌های هفتم، هشتم و نهم نیز هستیم که ویژه دوره متوسطه اول با هماهنگی دفتر دوره متوسطه اول آموزش و پرورش، به زودی چنین کارگاه‌هایی برای آنها نیز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: البته به نظر من مهمتر از برگزاری چنین کارگاه‌هایی، بُعد نظارتی بر عملکرد نظام آموزشی است که معلمان به عنوان مجری در این عرصه حرف نخست را می‌زنند و به شخصه اعتقاد دارم پیش از برگزاری چنین کارگاه‌هایی ابتدا باید داده‌هایی در مورد روند آموزش جاری در مدارس، ضعف‌های احتمالی موجود در آن داشته باشیم و پس از آسیب‌شناسی کارشناسی، اقدام به برگزاری این کارگاه‌ها کنیم و به دنبال رفع نقاط ضعف باشیم که عملاً این امر را شاهد نیستیم.

این کارشناس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در حوزه آموزش درس قرآن و هدیه‌های آسمانی که بیشتر مورد توجه است، بعضاً گزارش می‌شود که معلم در کلاس قرآن، محتوای کتاب‌های تدوین شده در هر یک از این مقاطع را تدریس نمی‌کند یا شیوه آموزشی که به کار می‌گیرد چندان ارتباطی با آنچه در کتاب تدوین شده است، ندارد.

نباتی تصریح کرد: این مسئله در حالی است که به نظر می‌رسد ابتدا ما باید با بررسی روند آموزش در مدارس به نقاط ضعف معلمان قرآن و هدیه‌های آسمانی و سایر دروسی که در این کارگاه‌ها مورد نظر است اشراف کامل پیدا کنیم و پس از آن، از منظری آسیب‌شناسانه به دنبال برگزاری چنین کارگاه‌هایی باشیم که قطعاً روند آن را کارآمدتر خواهد کرد.

وی افزود: این امر نیازمند به کار گماردن افرادی خبره و کارشناس است که در فاصله میان ادوار برگزاری چنین کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، نظارتی کلی بر عملکرد معلمان در مناطق آموزش و پرورش داشته باشند و با ارائه گزارش، موجب شوند کیفیت و خروجی چنین کارگاه‌هایی ارتقا یابد.

این کارشناس آموزشی گفت: وقتی معلم قرآن و هدیه‌های آسمانی بعضاً در هیچ یک از دوره‌های آموزشی ضمن خدمت شرکت نمی‌کند و چندان در جریان تغییرات محتوای درسی نیست، برگزاری این دوره‌ها صرفاً نظری است و چندان وجهه عملی به عنوان یک راهکار به منظور اصلاح روند آموزش بر مدار داده‌های آسیب‌شناسانه پیدا نخواهد کرد.

انتهای پیام
captcha