خشن بودن تاریخ فرانسه نسبت به اقلیت‌ها به‌ویژه مسلمانان
کد خبر: 4166784
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۶
پژوهشگر مسائل حقوقی بیان کرد:

خشن بودن تاریخ فرانسه نسبت به اقلیت‌ها به‌ویژه مسلمانان

یک پژوهشگر مسائل حقوقی با اشاره به اقدامات اخیر فرانسه و اعمال محدودیت‌های بیشتر برای مسلمانان این کشور، گفت: تاریخ سیاسی و فلسفه سیاسی فرانسه نسبت به اقلیت‌ها به‌ویژه مسلمانان بسیار خشن است.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، رایان فریشی، پژوهشگر حقوق بشر در سازمان CAGE (مستقر در بریتانیا)، در سخنانی پیرامون محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اخیر برای دانش‌آموزان مسلمان گفت: اعمال ممنوعیت از سوی حکومت فرانسه برای پوشیدن عبا در مدارس دولتی یک تصمیم ضد اسلامی است زیرا فقط مسلمانان را هدف قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه ممنوعیت حجاب و نمادهای مذهبی در مدارس دولتی فرانسه به سال 2004 برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: در آن زمان لباس‌های بلند به عنوان نماد مذهبی تلقی نمی‌شد.

فریشی افزود: فرانسه در سال‌های اخیر شاهد مناقشه‌هایی بر سر در نظر گرفتن لباس‌های بلندی که معمولاً زنان مسلمان می‌پوشند، معروف به عبا، به عنوان یک نماد مذهبی بوده است.

وی گفت: فکر می‌کنم با توجه به عوامل متعددی، این تعجب‌آور نیست، تاریخ سیاسی و فلسفه سیاسی فرانسه نسبت به اقلیت‌ها به‌ویژه مسلمانان بسیار خشن است. این کشور در مورد ادغام گروه‌های جمعیتی هم موضع بسیار سختگیرانه‌ای اتخاذ می‌کند و در واقع نمی‌توانیم آن را ادغام بنامیم، زیرا رویکرد فرانسه بیشتر بر هضم اقلیت‌ها متکی است.

فریشی بیان کرد: فرانسه از سال 2021 شاهد اتخاذ بسیاری از تصمیمات ضد اسلامی بوده است. در این سال، قانون احترام به ارزش‌های جمهوری تصویب شده است که مسلمانان را به حاشیه می‌برد.

وی افزود: آنچه از شما می‌خواهند این است که از چیزهایی که شما را متمایز می‌کند، دست بکشید اما باید گفت که اگر هم این کار را کردید، نمی‌توانید از نظر سیاسی، اخلاقی و تاریخی کاملاً فرانسوی باشید؛ زیرا هویت فرانسوی قوم‌گرا است. اما حداقل اگر دیگر مسلمان نباشید یا بر خلاف سنت‌های خود عمل کنید، دیگر تهدیدی برای حکومت نخواهید بود و این هدف اصلی از ادغام و اضمحلال جامعه مسلمانان فرانسه است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha