به گزارش ایکنا، رضا نباتی، از مؤلفان کتب درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش و کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی با توجه به طرح نظریه «جمله، واحد تربیت و یادگیری قرآن کریم» و تمرکز بر «جمله» و «قطعه» در آموزش کتابهای درسی قرآن، در قالب جدیدترین پست وبلاگ خود به نام «فرهنگ آموزش عمومی قرآن کریم» به نشانی http://quran-edu.blogfa.com/post/806، نمونه سؤالهای تدبری از پیامها و قطعات منتخب قرآنی را مطرح کرده است. متن این پست در ذیل آمده است؛
«با توجه به طرح نظریه «جمله، واحد تربیت و یادگیری قرآن کریم» و تمرکز بر «جمله» و «قطعه» در آموزش کتابهای درسی قرآن دورههای تحصیلی ابتدایی و متوسطه، ۱۸ سؤال زیر، نمونهای از پرسشهای تدبری است که معلمان اعم از آموزگاران و دبیران قرآن میتوانند از دانشآموزان سؤال کرده و به امر کسب مهارت تدبر در آیات، به ایشان یاری رسانند.
ضمن تقدیم نمونه سؤالهای تدبری زیر، از آموزگاران و دبیران قرآن درخواست میشود به جای هرگونه توضیح و سخنرانی درباره پیامها و قطعات منتخب قرآنی، با طرح اینگونه سؤالها و دادن فرصت جواب به ایشان، زمینه گفتوگو را فراهم کرده و به کسب مهارت تدبر دانش آموزان در قرآن کمک کنند.
معلمان به این طریق رفتهرفته به توانایی دانشآموزان با بیان مطالب و پاسخهای عمیقتر و دقیقتر پی برده و معجزه یادگیری را به چشم خود خواهند دید.
ملاک سنجش موفقیت معلم در میزان مشارکت دانش آموزان در مباحث است و نه در محتوای پاسخ ایشان؛ لذا همکاران تا حد امکان از جمعبندی پایانی مباحث خودداری کنند تا در فرصتهای مقتضی دیگر نیز امکان بیان مطالب جدیدتر فراهم باشد.
موفقیت یکایک استادان عزیز قرآن در ترویج فرهنگ آموزش تدبر در قرآن کریم را از خدای رحمان خواهانیم».
انتهای پیام