مریم کاووسی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت سماء بروجرد در گفتوگو با ایکنا از لرستان با اشاره به اینکه مؤسسه قرآنی سماء از سال 1384 فعالیت خود را به صورت غیررسمی آغاز کرده و بعد از چند سال موفق به دریافت مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد، گفت: اکثر کلاسهای آموزشی این مؤسسه در رده سنی کودکان و نوجوانان است و در برخی از رشتهها برای بزرگسالان نیز کلاسهایی برگزار میشود.
وی با بیان اینکه در این مؤسسه کلاسهایی در رشتههای حفظ، روخوانی و روانخوانی، مفاهیم و تربیت معلم قرآن کریم برگزار میشود، به برگزاری کلاسهای مؤسسه به صورت حضوری و مجازی اشاره و تصریح کرد: تلاش کردیم حتی بعد از کرونا نیز کلاسهای آموزش غیرحضوری را حفظ کنیم تا زمینه حضور قرآنآموزانی که حضور در کلاس برایشان مشکل است بتوانند به صورت غیرحضوری از این آموزشها بهرهمند شوند.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت سماء بروجرد با اشاره اینکه در حال حاضر هشت کلاس حضوری و غیرحضوری با حضور 180 قرآنآموز در این مؤسسه قرآنی دایر است، اضافه کرد: فعالیتهای ما در رده سنی کودک، نوجوان، بزرگسال، از سه سال تا 60 سال و ویژه بانوان است و در حوزه پسران فعالیتی نداریم.
وی با بیان اینکه مؤسسات قرآنی ویژه آقایان در بروجرد کم است و این مؤسسات محدود به یک یا دو مؤسسه هستند، گفت: اگر از نشر مکانی ظرفیت لازم را داشتیم میتوانستیم برای پسران نیز کلاس آموزش قرآن برگزار کنیم.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت سماء بروجرد افزود: یکی از اساسیترین مشکلات مؤسسه قرآنی سماء نداشتن مکان مستقل و مناسب است و بالا رفتن بیرویه رهن و اجاره ما را در پیدا کردن مکان مناسب با مشکل مواجه کرده است این در حالی است که هر سال با کاهش آمار مخاطبان مواجه هستیم و این موضوع باعث شده در تأمین هزینههای مؤسسه نیز با مشکل مواجه شویم.
کاووسی جذاب بودن کلاسهای آموزش قرآن را مهم دانست و تصریح کرد: برخی از کلاسهای آموزشی هنری و ورزشی جذابیت بالایی دارند این در حالی است که کلاسهای قرآن چندان جذابیتی ندارند و این موضوع در کاهش مخاطبان قرآنی تأثیر منفی دارد.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت سماء بروجرد اضافه کرد: متأسفانه امروزه شرایطی پیش آمده که خانوادهها فرزندان خود را برای رفتن به کلاسهای آموزشی، ورزشی و هنری تشویق میکنند اما تمایلی به شرکت فرزندان خود در کلاسهای قرآن ندارند چون به این نتیجه رسیدهاند که یادگیری زبان خارجی یا هنرهایی مثل موسیقی و ورزش میتواند برای آنها مفیدتر باشد.
وی با بیان اینکه عدم حمایت نخبگان قرآنی از سوی مدیران و مسئولان باعث شده خانوادهها تصور کنند شرکت در کلاسهای آموزش قرآن تأثیر چندانی روی آینده و پیشرفت فرزندشان نخواهد داشت، به ریزش مخاطبان مؤسسههای قرآنی بهویژه در رده سنی کودکان و نوجوانان اشاره کرد و ادامه داد: برای جبران این ریزش ابتدا باید امکانات و تجهیزات را به روز کرد و به کلاسها جذابیت لازم را بخشید که در این زمینه مؤسسات به خاطر مشکلات مالی نمیتوانند کاری از پیش ببرند.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات مؤسسات قرآنی به بحث مالیات و قوانین دست و پا گیر در این زمینه برمیگردد، گفت: یک مشکل دیگر این است که برای جذب مخاطبان قرآنی راه و روش اصولی و درستی نداریم و در این زمینه میطلبد جامعهشناسان دینی و افرادی که در این راستا پژوهشهایی دارند راهحلهایی را احصاء و در اختیار مؤسسات قرار دهند.
انتهای پیام