ماندگاری هنر ضمن درآمیختگی با پیام قرآن
کد خبر: 3475490
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲
چهاردهمین همایش ملی تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه/2

ماندگاری هنر ضمن درآمیختگی با پیام قرآن

گروه هنر: یک معرق‌کار گفت: وقتی پیام قرآن با هنر درآمیخته می‌شود، هم زیبایی آن بیشتر شده و هم این‌که بر ماندگاری آن افزوده می‌شود.

طاهره مستنبط، هنرمند معرق‌کار در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره چهاردمین همایش ملی تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه این‌گونه اظهار‌نظر کرد: برای اولین بار قرار است در همایش ملی بانوان قرآن‌پژوه از من تجلیل شود، برای همین بسیار خوشحال هستم. این شادی نیز تنها به این دلیل است که جایی از من تجلیل می‌کند که عنوانی قرآنی دارد و ملاکش برای تجلیل پایبندی به مفاهیم و آموزه‌های قرآنی است. 

وی درباره سابقه هنری خود گفت: من هشت سال است که در عرصه معرق مشغول به کار هستم و این هنر را هم طی چند جلسه فرا گرفتم، اما به طور مشخص از همان ابتدا کارم را با گرایشی قرآنی و اسلامی آغاز کردم، چون با همین هدف وارد کارهای هنری شدم، چون می‌خواستم که آموزه‌های قرآنی را به زیباترین شکل در اختیار مخاطبان قرار دهم.

این هنرمند افزود: البته زبان قرآن، خود بزرگترین هنر عالم هستی است که هر گونه که بیان شود زیباست، اما به هر حال وقتی پیام قرآن با هنر درآمیخته می‌شود، هم زیبایی آن بیشتر شده و هم این‌که بر ماندگاری آن افزوده می‌شود. نکته دیگر اینکه در کارهایم همیشه متن عربی را استفاده کردم، چون معتقدم زبان اصلی آیه‌های قرآنی دارای جذابیت و تاثیرگذاری بیشتری است، البته هر جا که نیاز بوده ترجمه آن را هم به علاقه‌مندان گفته‌ام.

مستنبط درباره دلایل گرایش خود به موضوعات قرآنی این گونه توضیح داد: من در یک خانواده کاملاً مذهبی پرورش یافته‌ام. پدرم آیت‌الله مستنبط از علمای صاحب‌نام مشهد است. برای همین از کودکی همیشه در پی فراگیری آموزه‌های قرآنی بودم. با این توضیح وقتی به سمت کارهای هنری گرایش پیدا کردم این تعلق خاطر در آثارم نیز وجود داشت.

این هنرمند قرآنی ادامه داد: برای این‌که بتوانم هنر را به مردم عرضه کنم، سختی‌های فراوانی را تحمل کرده‌ام، زیرا این‌گونه نبود که از همان ابتدا کارهایم در نمایشگاه‌ها به نمایش درآید. در ابتدا من کارهایم را به دوستان و آشنایان هدیه می‌دادم و در ادامه به نمایشگاه‌‌های مختلف مراجعه می‌کردم تا کارم را معرفی کنم. این سختی‌ها سبب شد در کارم راسخ‌تر باشم و امروز به عنوان یک بانوی هنرمند قرآنی مورد تجلیل چهاردمین همایش بانوان قرآن‌پژوه قرار گیرم.

وی درباره اولین کار خود نیز این گونه توضیح داد: اولین کارم دو اذن دخول برای ورود به حرم امیرالمؤمنین(ع) بود که آن دو کار نیز از سوی متولیان حرم پذیرفته شد. این اتفاق برای من، یکی از بزرگترین تشویق‌‌هایی است که ممکن بود رخ دهد. به‌ویژه که خود نیز در نجف بزرگ شده‌ام و به حرم مطهر امیر مومنان دلبستگی بسیاری دارم.

مستنبط در بخش دیگری از سخنان خود درباره فوائد برگزاری همایش بانوان قرآن‌پژوه نیز این گونه توضیح داد: برگزاری این قبیل برنامه‌ها به هنرمندان این نکته را می‌فهماند که کارهایش دیده می‌شود و این گونه نیست که کسی کارش را نبیند. برای همین با انگیزه در این حوزه(هنر قرآنی) فعالیت می‌کند. این اتفاق هم به نوعی مروج هنر قرآنی در بین هنرمندان است.

captcha