تأثیر جهانی همایش بانوان قرآن‌پژوه در گرو تبلیغات بیشتر است
کد خبر: 3477571
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
حجت‌الاسلام نوراللهیان:

تأثیر جهانی همایش بانوان قرآن‌پژوه در گرو تبلیغات بیشتر است

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر بخش بین‌الملل چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه اظهار کرد: اگر بتوانیم دستاوردهای این همایش را رسانه‌ای کنیم، تأثیرات این همایش را در جهان خواهیم دید.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوراللهیان، دبیر بخش بین‌الملل چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به دستاوردهای این همایش طی سال‌های گذشته در جهت توسعه فعالیت‌های قرآنی بانوان، گفت: نمی‌توانم نمره قابل قبول و ممتازی در جهت اثربخشی این همایش بدهم؛ چرا که وقتی کار می‌تواند با ثمرات بیشتری همراه باشد که تداوم داشته باشد و در طول سال دنبال شود.
وی افزود: اگر این همایش در طول سال برقرار باشد و از طریق ارتباطات متعارف امروز و از طریق فضای مجازی با بانوان قرآنی ارتباط و تعامل وجود داشته باشد، تأثیرات و دستاوردهای این همایش بیشتر و بهتر می‌شود. اما در مجموع همایش بانوان قرآن‌پژوه طی این سال‌ها آثار و برکاتی داشته است که این آثار و برکات در نوع خود قابل توجه است.
معرفی بانوان قرآنی به مردم کشورشان
نوراللهیان یادآور شد: برخی از بانوان جهان اسلام که در این همایش تجلیل می‌شوند، پس از اینکه به کشور خود بازمی‌گردند به عنوان چهره‌ای که در ایران، برگزیده شده است، مورد توجه قرار می‌گیرند و همچنین زمانی که این بانوان به ایران سفر می‌کنند و برای مدت کوتاهی در ایران هستند در همین مدت کم با شخصیت‌های زن قرآنی ایران آشنا می‌شوند و با آنها ارتباط می‌گیرند و از این طریق چیزهای زیادی یاد می‌گیرند و از این تجربیات برای گسترش فعالیت‌های قرآنی خود در کشورشان استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: همچنین زمانی که بانوان برگزیده جهان اسلام در این همایش، حضور پیدا می‌کنند، مصاحبه‌های آنها در شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و خبرگزاری ایکنا منتشر می‌شود و به همین دلیل شرایط خوبی ایجاد می‌شود و با توجه به اینکه این بانوان قرآنی از طریق رسانه‌ها معرفی می‌شوند، شرایط برای توسعه فعالیت‌های قرآنی بانوان نیز ایجاد می‌شود.
مشوق برای اثرگذاری بیشتر
دبیر بین‌الملل چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآ‌ن‌پژوه یادآور شد: برخی از بانوان برگزیده قرآنی که از دیگر کشورها هستند، زمانی که به کشور خود بازمی‌گردند، اقدام به تربیت حافظان قرآن و آموزش قرآن می‌کنند و برخی به تفسیر قرآن می‌پردازند؛ در مجموع خروجی و تأثیرات این همایش در حد سرمایه‌گذاری انجام شده در این عرصه خوب است.
نوراللهیان درباره وضعیت فعالیت قرآنی بانوان و نقاط قوت و ضعف این حوزه گفت: فعالیت‌های قرآنی بانوان بعد از انقلاب اسلامی منحصر به فرد و بی‌نظیر بوده است و طی سال‌ها و دهه‌های گذشته توجه ویژه‌ای به این موضوع شده است و البته بانوان نیز در این سالها موفقیت‌های خوبی به دست آورده و حضور فعالی در عرصه‌های مختلف قرآنی داشته‌اند.
نتایجی جهانی
وی با اشاره به نقش بی‌بدیل بانوان در تمامی عرصه‌های اجتماعی و خانوادگی و نقش الگودهی آنها در جامعه، گفت: زمانی که بانوان را در عرصه‌های قرآنی تشویق کنیم، نتیجه آن قرآنی شدن خانواده‌ها می‌شود؛ حالا اگر این بانوان جهانی باشند و از زبان‌ها، اقلیم‌ها و فرهنگ‌های مختلف باشند، آنگاه نتایج این قرآنی شدن در سطح جهان خواهد بود.
نوراللهیان درباره اقداماتی که باید در جهت توسعه فعالیت‌های قرآنی بانوان انجام شود، عنوان کرد: برای تقویت فعالیت‌های قرآنی بانوان باید مجموعه‌ای از اقدامات صورت گیرد؛ به عنوان مثال معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، خبرگزاری ایکنا، مجموعه‌های پژوهشی و قرآنی در تهران، قم و مشهد به صورت جدی وارد این عرصه شوند و طی برگزاری نشست‌های مشترکی، راه‌کارهای تعمیق و نشر بیشتر مفاهیم قرآنی و توسعه آن در بین بانوان را ارائه کرده و اجرایی کنند.
وی در این بخش از سخنان خود با اشاره به محوریت چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه که قرآن و امام رضا(ع) است، عنوان کرد: ما در طول این 14 همایش بنای خود را بر این قرار دادیم که بانوان تکریمی فقط از بانوان شیعی نباشند، بلکه بانوان قرآنی اهل سنت نیز در این همایش معرفی و تجلیل شوند، تاکنون نیز هرساله از بانوان اهل سنت نیز تجلیل کرده‌ایم.
رساندن پیام جهانی قرآنی
دبیر بین‌الملل چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه ادامه داد: پیام قرآن فراتر از شیعه و سنی است و این پیام یک پیام جهانی است، اما به هر حال وصیت پیامبر اکرم(ص) حتی در آخرین روزهای عمرشان به ثقلین بوده است و قرآن و عترت را در کنار هم مطرح کرده‌اند.
وی یادآور شد: اگر محوریت چهاردهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه «قرآن و امام رضا(ع)» است به این معنی است که ما مطالعه کنیم و ببینیم امام رضا(ع) چه روایاتی درباره آیات قرآن دارند و چه تفاسیری از ایشان درباره قرآن وجود دارد و همچنین باید بفهمیم آیات قرآن را چگونه از نگاه امام رضا(ع) درک کنیم.
نوراللهیان با یادآوری اینکه روایات متعددی از امام رضا(ع) وجود دارد که مرحوم علامه عطاردی در دو جلد مسند امام رضا(ع)، این روایات را آورده‌اند، عنوان کرد: در این دو جلد از کتاب علامه عطاردی، تفسیر امام رضا(ع) از قرآن آمده است.
وی ادامه داد: سال گذشته محوریت این همایش «قرآن و امام زمان(عج)» بود، اما به این دلیل که ایشان همواره در غیبت بودند، آیاتی که از زبان ایشان تفسیر شده باشد، نداریم؛ چرا که ایشان ارتباط آشکاری با مردم نداشتند، اما امام رضا(ع) زمانی که در مدینه بودند و یا در مسیر مدینه به خراسان، مرو، نیشابور، طوس و... بودند سوالاتی از ایشان می‌شد و گاهی نشست‌های علمی بزرگی نیز در محضر ایشان برگزار می‌شد که امام رضا(ع) روایاتی در پاسخ به این پرسش‌ها دارند.
نوراللهیان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر رسانه‌ای شدن دستاوردهای همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، اظهار کرد: اگر بتوانیم دستاوردهای این همایش را رسانه‌ای کنیم، تأثیرات این همایش را در جهان خواهیم دید.
وی در پایان ضمن تشکر از مدیریت خبرگزاری ایکنا به جهت پوشش خوب همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه در این رسانه و مشارکت خوب این رسانه، عنوان کرد: طی سال‌های گذشته با وجود محدودیت‌ها و مشکلاتی که مدیریت خبرگزاری ایکنا در بودجه و اعتبارات داشته است، اما همواره مشارکت خوبی با همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه داشته است و خبرنگاران ایکنا نیز طی این سال‌ها، همواره در همایش حضور داشته و علاوه بر پوشش مراسم به مصاحبه با میهمانان و بانوان برگزیده ایرانی و خارجی پرداخته‌اند و این مصاحبه‌ها انعکاس خوبی داشته است.
مطالب مرتبط
captcha