همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه افتراق‌ها را به حداقل می‌رساند
کد خبر: 3478114
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه/ ستاری:

همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه افتراق‌ها را به حداقل می‌رساند

گروه فعالیت‌های قرآنی: قائم مقام بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق(ع) با اشاره به حضور بانوان مسلمانان از مذاهب مختلف اسلامی در همایش بانوان قرآن‌پژوه گفت: بخش قابل توجهی از نقطه نظرات و مطالب پژوهشی اهل تسنن و تشیع بر هم منطبق است.

سعید ستاری، قائم مقام بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به برگزاری چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، اظهار کرد: از مهم‌ترین تأثیرات این همایش، ترویج و توسعه فعالیت‌های قرآنی بانوان در سطح جامعه است. البته هر اقدامی در زمینه ترویج قرآن در ابعاد مختلف آموزش قرائت، تفسیر، ترجمه و... ارزشمند بوده و گامی در جهت منطبق شدن زندگی بانوان و خانواده‌ها با قرآن و تعالیم الهی است.
وی افزود: هر کسی که بخشی از قرآن یا تمام قرآن را در زندگی خود پیاده کند، زمینه‌ای برای رشد و تعالی خود، جامعه و خانواده را فراهم می‌کند و به ویژه بانوان که وظیفه تربیت خانواده را دارند. در صورتی که زندگی خود را با آیات قرآن تطبیق دهند، زمینه‌ای برای رشد و تعالی سریع خانواده خود ایجاد می‌کنند.
ستاری در ادامه گفت: افرادی که در رشته‌های مختلف قرآنی فعالیت دارند، اگر به مفاهیم قرآن دست پیدا کنند، زمینه بهتری فراهم می‌شود تا بتوانند به راحتی همه آن چیزی که خداوند در قالب برنامه‌های عملیاتی برای بشر، نازل کرده است، برداشت کنند و زمینه سعادت خود و جامعه را فراهم کنند.
وی ادامه داد: همچنین تطبیق زندگی با سیره نبوی و ائمه اطهار(ع) گام بعدی است که بانوان قرآنی باید به آن توجه داشته باشند؛ چرا که آشنایی با سیره نبوی و زندگی ائمه اطهار(ع) و همچنین احادیث و روایات ایشان ما را بیشتر به مفاهیم بلند قرآن نزدیک می‌کند و کمک می‌کند تا در گام سوم این قدم را با استواری بیشتری برداریم.
ستاری عنوان کرد: نگاه امام رضا(ع) به قرآن، محوری است که در گام سوم مطرح می‌شود و آنچه که از نگاه امام رضا(ع) در باب قرآن مطرح است چه در باب تفسیر، کتابت، پژوهش و... در چهاردهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه مورد توجه است و امیدواریم با مقالاتی که بانوان قرآنی و اندیشمندان این عرصه ارائه می‌کنند، بتوانیم گام‌های موثری در جهت آشنایی با نگاه امام رضا(ع) به قرآن و مفاهیم قرآنی برداریم.
وی درباره «قرآن و امام رضا(ع)» که محوریت چهاردهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه است، اظهار کرد: آنچه توسط ائمه معصومین(ع) مطرح می‌شود، منطبق با چارچوب و اصولی است که خداوند برای نوع بشر ترسیم کرده است و با توجه به بُعد بین‌المللی همایش، محوریت این همایش برای تمامی بانوان مسلمان ایرانی و خارجی قابل استفاده است.
وی در ادامه گفت: در کشور ما تشابه زیادی بین دیدگاه‌های تشیع و برادران اهل تسنن وجود دارد و طبیعتاً با جهان اهل سنت هم تفاوت چندانی نداریم، اما در همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه که بانوانی از نقاط مختلف دنیا می‌آیند نیز به این موضوع توجه شده است که نقطه افتراق را به حداقل برسانیم و روی اصول بحث کنیم.
ستاری اضافه کرد: با توجه به اینکه امام رضا(ع) از امامان معصوم شیعه هستند، اما بخش قابل توجهی از نقطه نظرات و مطالب پژوهشی ما با اهل تسنن منطبق است و در نتیجه در عمل و اجرا با نقطه افتراق چندانی مواجه نیستیم، اما نقطه نظرات اهل تسنن نیز قابل توجه و دقت است و مقالاتی که از سوی بانوان ایرانی و خارجی در این همایش ارائه می‌شود، می‌تواند دستمایه‌ای برای بانوان قرآن‌پژوه باشد.
وی یادآور شد: مقالاتی که در همایش بانوان قرآن‌پژوه با محوریت «قرآن و امام رضا(ع)» ارائه می‌شود، می‌توانیم دستمایه‌ای برای تحقیق و پژوهش قرار دهیم و پژوهشگران از این مقالات در جهت انجام تحقیقات و پژوهش‌های خود استفاده کنند. هدف این است که در نهایت به یک جمع‌بندی مشخص برسیم و به جای اینکه روی فرعیات کار کنی روی اصول اسلام کار کنیم.  
ستاری با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه فعالیت بانوان براساس قرآن انجام داده است، گفت: طی سالها و دهه‌های گذشته دستگاه‌های مختلف قرآنی و فرهنگی تلاش‌های گسترده‌ای داشته‌اند.
وی در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: در حوزه فعالیت قرآنی بانوان، خیلی از موسسات قرآنی فعال در امر بانوان را داریم که شاید فرصت طرح نقطه نظرات خود را نداشته باشند و البته باید زمینه‌ای برای حضور گسترده این موسسات و تشکل‌های مردمی فراهم شود و دستگاه‌های قرآنی نیز به رشد و توسعه این موسسات کمک کنند.
وی یادآور شد: همچنین یکی از ضعف‌هایی که در حوزه فعالیت قرآنی بانوان با آن مواجه هستیم این است که با وجودی که بانوان در ابعاد و حوزه‌های مختلف وجود دارند، اما فرصت طرح نقطه نظرات به آنها داده نمی‌شود و این بانوان کمتر می‌توانند در فضاهای علمی حضور داشته باشند و یا محصولات و تولیدات خود را در عرصه‌های پژوهشی عرضه کنند.
ستاری در ادامه گفت: همایش بانوان قرآن‌پژوه فرصت خوبی است تا بانوانی که پیش از این فرصت ارائه دستاوردها و توانمندی‌های خود را نداشته‌اند عرض اندام کنند و به بیان نقطه نظرات خود بپردازند و فعالیت‌ها و طرح‌هایی که در حوزه قرآنی دنبال کرده‌اند، عرضه کنند.
وی یادآور شد: باید بتوانیم ضمن تقویت حضور بانوان در عرصه قرآنی، زمینه را برای گسترش تشکل‌های بانوان محیا کنیم و کمک کنیم تا فعالیت قرآنی بانوان در بخش‌های قرائت، حفظ، تفسیر، پژوهش و... توسعه پیدا کند. 
captcha