ابلاغ مصوبه «یکسان‌سازی عناوین فعالیت‌های قرآنی» و معرفی مسئولان کمیته‌های مسابقات بین‌المللی
کد خبر: 3866831
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۲
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

ابلاغ مصوبه «یکسان‌سازی عناوین فعالیت‌های قرآنی» و معرفی مسئولان کمیته‌های مسابقات بین‌المللی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ ابلاغ مصوبه «یکسان‌سازی عناوین فعالیت‌های قرآنی» از سوی معاون اول رئیس‌جمهور، اعلام نتایج مرحله سوم چهاردهمین آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن، معرفی مسئولان کمیته‌های ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن و ... از مهمترین رویدادهای قرآنی این هفته بود.

ابلاغ مصوبه «یکسان‌سازی عناوین فعالیت‌های قرآنی» و معرفی مسئولان کمیته‌های مسابقات بین‌المللیبه گزارش ایکنا؛ هفته اول دی‌ماه با اخبار گوناگونی حول امور قرآنی کشور همچون آغاز ثبت نام آموزش‌های کوتاه‌مدت قرآن ویژه کارگران سراسر کشور، تجلیل از مدیر سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، برگزاری صد‌وششمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اعلام فراخوان طرح‌های نمایشگاه قرآن از نیمه دی‌، ابلاغ مصوبه «یکسان‌سازی عناوین فعالیت‌های قرآنی» از سوی معاون اول رئیس‌جمهور، تغییرات در محل برگزاری چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی، اعلام نتایج مرحله سوم چهاردهمین آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن، انتصاب «مهدی قره‌شیخلو» به عنوان دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور، پایان ثبت‌ نام بخش کتبی آزمون سراسری قرآن با ۱۱۸ هزار متقاضی، اعلام آخرین مهلت ثبت نام در طرح ملی تلاوت، معرفی مسئولان کمیته‌های ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن، تجلیل از برگزیدگان یازدهمین مسابقات قرآن فرزندان دختر کارکنان ودجا، آغاز فرآیند سی‌و‌پنجمین جشنواره قرآنی وزارت علوم، انتخاب سخنگوی ستاد مسابقات بین‌المللی قرآن برای نخستین‌بار، دعوت از چهره‌های قرآنی کشور در مسابقات بین‌المللی ۹۹ و ... همراه بود.

آغاز ثبت نام آموزش‌های کوتاه‌مدت قرآن ویژه کارگران سراسر کشور
محمدصادق محسنی کبیر، مدیر اجرایی سازمان دارالقرآن خانه کارگر کشور اظهار کرد: پیرو مصوبه شورای آموزش دارالقرآن خانه کارگر، ثبت نام نهمین دوره آموزش کوتاه‌مدت علوم قرآن ویژه کارگران سراسر کشور آغاز شد.
وی در ادامه افزود: این دوره‌های آموزشی به صورت دوره‌های کوتاه‌مدت یک‌ ماهه و در رشته‌های روخوانی، روان‌خوانی، فصیح‌خوانی، تجوید مقدماتی، مهارت‌های زندگی، صوت و لحن، حفظ، ترجمه و مفاهیم، تفسیر و تدبر در قرآن کریم، مربی‌گری مهد و پیش‌دبستانی (دوره قرآنی) به صورت حضوری و در رشته‌های روخوانی، حفظ، مفاهیم و احکام به صورت غیر حضوری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

تجلیل از مدیر سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف
در جمعی صمیمی و پس از اقامه نماز ظهر و عصر روز اول دی‌ماه، کارکنان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، از زحمات و خدمات پنج‌‌ساله حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، مدیر سابق این مرکز، قدردانی و از وی تجلیل کردند. این مراسم با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس فعلی مرکز امور قرآنی با اهدای لوح تقدیر و هدیه‌ای همراه بود.
یادآور می‌شود، در تدارک این مراسم، کارکنان ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و بنیاد مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه نیز همکاری داشتند.

برگزاری صد‌وششمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی
در صد‌وششمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی روش‌های مختلف برای دریافت بودجه به بحث گذاشته شد و در ادامه رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن به دفاع از وضعیت کمیسیون پژوهش و آموزش عالی پرداخت.
صد‌وششمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی اول دی‌ماه، در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر این شورا و دیگر اعضا برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حجت‌السلام محمدی به اتفاقات روز در عرصه فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: برخی خبرها مبنی بر حذف سهمیه حافظان قرآن در کنکور سراسری شنیده شده است که نیاز به پیگیری بیشتر دارد. همچنین مصوبه اخیر ستاد عالی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در مورد بودجه فعالیت‌های قرآنی نیز از خبرهای مهم این روزها بوده است، اینکه تمام فعالیت‌های قرآنی کشور اعم از برنامه‌ای و بودجه‌ای ذیل اسناد سه‌گانه حرکت کند، بحث مهمی است و همین باعث شده تا ارزش این مصوبه به اندازه خود منشور توسعه فرهنگ قرآنی باشد.
محمدی به بیان جزئیاتی از پیگیری‌های صورت گرفته برای بودجه قرآنی پرداخت و پس از آن رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد، نیز در سخنان کوتاهی چند تذکر را بیان کرد و گفت: در اغتشاشات اخیر یکی از مؤسسات قرآنی استان البرز به آتش کشیده شد و هیچ حمایتی از مدیران این مؤسسه به عمل نیامد. همچنین در سیل اخیر اهواز هشت مؤسسه دچار آسیب‌دیدگی شده است که شایسته است از این مؤسسات حمایت شود.

اعلام فراخوان طرح‌های نمایشگاه قرآن از نیمه دی
مشاور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فراخوان دریافت طرح و برنامه در نمایشگاه بیست‌وهشتم از نیمه‌ دی‌ماه،‌ از تلاش برای فعال‌تر شدن مدیران برای ارائه طرح و برنامه خبر داد.
حسینی با اشاره به اینکه در جلسه اخیر شورا که هفته گذشته برگزار شد مقدمات فراخوان طرح‌های جدید فراهم شد، تصریح کرد: در این جلسه مباحث مقدماتی همچون فرایندهایی که باید طرح‌ها طی کنند و شاخص‌هایی که باید برای تصویب داشته باشیم مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفت.
رئیس شورای طرح و برنامه بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن همچنین در پاسخ به این سؤال که از چه زمانی به چهارچوب‌های اصلی و کلی نمایشگاه خواهید رسید؟ گفت: امیدوارم از نیمه دی‌ماه دریافت طرح‌ها آغاز شود. با توجه به اینکه امسال قرار شده است مدیران نمایشگاه در طراحی و ارائه برنامه فعال‌تر شوند، اگر برنامه مدیران هم دریافت شود، مطمئناً می‌توانیم کار را زودتر آغاز کنیم.

ابلاغ مصوبه «یکسان‌سازی عناوین فعالیت‌های قرآنی» از سوی معاون اول رئیس‌جمهور
طی نامه‌ای از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور،‌ مصوبه یکسان‌سازی عناوین و محتوای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی با مفاد راهبردی منشور، که در سومین جلسه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تصویب رسیده بود، برای اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد. اواخر آبان‌ماه امسال جلسه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. جلسه‌ای که مصوبه مهم آن یکسان‌سازی عناوین و محتوای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها در لایحه بودجه سالانه با مفاد اسناد راهبردی بود.
در این مصوبه آمده است: «به منظور تسریع و شفاف‌سازی مراحل اجرای اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی، سازمان برنامه و بودجه موظف شد با هماهنگی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به یکسان‌سازی عناوین و محتوای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها در لایحه بودجه سالانه با مفاد اسناد راهبردی اقدام کند».

تغییرات در محل برگزاری چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی
طبق اعلام مسئولان برگزاری چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی، پیش از این قرار بود تا مرحله کشوری جشنواره در پنج شهرستان شهریار، رباط‌کریم، اسلامشهر، دماوند و پاکدشت برگزار شود که شهرستان رباط‌کریم از فهرست برگزار کنندگان حذف شد و رقابت‌های این شهرستان در حسینیه صاحبَ‌الزمانی تهران برپا خواهد شد. همچنین، مراسم قرعه‌کشی مرحله کشوری جشنواره تلاوت‌های مجلسی نیز طی هفته گذشته برگزار شد و قاریان راه‌یافته به این مرحله با گروه‌ها و محل برگزاری رقابت خود در مناطق ۵گانه آشنا شدند.
یادآور می‌شود، مرحله کشوری چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی طی روزهای پنجم و ششم دی‌ماه در مناطق ۵ گانه واقع در استان تهران برگزار خواهد شد.

اعلام نتایج مرحله سوم چهاردهمین آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن
از سوی سازمان دارالقرآن، نتایج مرحله سوم چهاردهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن که روز جمعه، ۱۵ آذرماه در محل این سازمان برگزار شده بود، اعلام شد.
در این آزمون که جهت اعطای مدرک همتراز کارشناسی ارشد برگزار ‌شد، تعداد ۳۷ نفر حضور داشتند. همچنین، آزمون مرحله سوم شامل ۶۰ سؤال مفردات از کتاب «قاموس» آیت‌الله قرشی و نیز ۱۲۰ سؤال ترجمه از تفسیر آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بود. در این آزمون تنها سه نفر به نام‌های محمدحسین واعظی‌منفرد از بوشهر، فاطمه خالقی از خراسان رضوی و امین صمدی بخارایی از خراسان رضوی موفق شدند تا حد نصاب نمره بالای ۱۴۰ را کسب کرده و موفق به دریافت مدرک تخصصی درجه ۲ در این مرحله شوند. همچنین، نتایج مرحله چهارم دوره‌های دوازدهم و سیزدهم این آزمون تخصصی نیز در پایان هفته آتی اعلام خواهد شد.

انتصاب دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور
طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن معرفی شد. براساس این حکم مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به مدت دوسال به عنوان دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور منصوب شده است.

پایان ثبت‌نام بخش کتبی آزمون سراسری قرآن با ۱۱۸ هزار متقاضی
مریم قاسم‌احمد، معاون آموزش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پایان یافتن زمان ثبت‌نام برای حضور در هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت، گفت: شام‌گاه ۲۹ آذرماه و پس از سه بار تمدید، ثبت‌ نام برای حضور در این آزمون پایان یافت و تعداد کل ثبت‌نام شده‌ها به ۱۱۸ هزار و ۷۸۲ نفر رسید.
وی به ادامه‌دار بودن ثبت‌ نام در بخش الکترونیک تا روز ۱۵ دی‌ماه اشاره کرد و با تأکید بر اینکه این بخش در رشته‌های سبک زندگی و سیره معصومین(ع) و روخوانی قرآن برگزار می‌شود، افزود: با توجه به اینکه این رشته‌ها نیاز به آماده‌سازی‌هایی که برای رشته‌های دیگر لازم است، ندارد، لذا تصمیم گرفته شد تا ثبت‌نام در این رشته‌ها ادامه داشته باشد.

اعلام آخرین مهلت ثبت نام در طرح ملی تلاوت
حسین مقدم‌کیا، دبیر طرح ملی تلاوت گفت: باتوجه به درخواست‌هایی که از سوی مؤسسات مجری به منظور تکمیل مراحل ثبت نام در طرح ملی تلاوت صورت گرفت، زمان قطعی نام‌نویسی تا روز یکشنبه، ۱۵ دی‌ماه تمدید شد.
وی با اشاره به اینکه برخی از استان‌ها با مشکلاتی در روند ثبت نام مواجه بودند، افزود: به دلیل مشکلات قطعی اینترنت در هفته‌های گذشته و عدم دسترسی علاقه‌مندان به نت و همچنین تجمیع فرایند ثبت نام از سوی مؤسسات مجری طرح، در این راستا طی جلساتی که در ستاد طرح ملی تلاوت انجام شد، فرصت مجددی برای تکمیل مراحل ثبت نام به شرکت‌کنندگان داده شد.

معرفی مسئولان کمیته‌های ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن
اعضای کمیته‌‌های مختلف سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اعلام شد که براساس آن محمدرضا پورمعین به عنوان مسئول کمیته اجرایی و احمد حاجی‌شریف نیز به عنوان مسئول کمیته فنی مسابقات معرفی شده است. سایر کمیته‌‌ها و مسئولان آن به شرح زیر است.
سیدمصطفی ملیحی، مسئول کمیته حراست، شوزب شیری، مسئول کمیته ارزیابی و نظارت، صابر کرمی، مسئول کمیته مدعوین ویژه، حسن مهری، مسئول دبیرخانه ستاد، مهدی فتحعلی، مسئول کمیته پشتیبانی، حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی‌متقی، مسئول کمیته فرهنگی، علی لهراسبی، مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی و سیدحیدر مرتضوی، مسئول کمیته فناوری. همچنین مهدی‌ قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان رئیس ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن و کریم دولتی، رئیس بنیاد مسابقات قرآن نیز به عنوان دبیر این ستاد معرفی شده است.

تجلیل از برگزیدگان یازدهمین مسابقات قرآن فرزندان دختر کارکنان ودجا
یازدهمین دوره مسابقات قرآن ویژه فرزندان دختر کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در رشته‌های ترتیل، حفظ ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل و مفاهیم در دو مقطع زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال به میزبانی اداره عقیدتی ـ سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد.
در این مسابقات ۱۳۵ نفر از فرزندان دختر کارکنان از منطقه تهران، شامل استان‌های قم، قزوین، مرکزی و البرز در مسجد بقیة‌الله الاعظم(عج) واقع در چهارراه پاسداران باهم به رقابت پرداختند که اختتامیه آن شامگاه جمعه، ۲۹ آذرماه با حضور مسئولان سازمان عقیدتی ـ سیاسی وزارت دفاع و با اهدای لوح و جوایز نقدی برگزار شد.

آغاز فرایند سی‌و‌پنجمین جشنواره قرآنی وزارت علوم
رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آغاز فرایند سی‌وپنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم پس از ابلاغ آیین‌نامه آن در اواخر آذرماه، گفت: تغییراتی که در جشنواره طی سال‌های اخیر ایجاد شده ما را به دو هدف بروز استعدادها و عادلانه‌تر شدن نتایج نزدیک کرده است.
رشید جعفرپور با اشاره به ابلاغ آئین‌نامه سی‌وپنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم،‌ گفت: این آئین‌نامه اواخر آذرماه به دانشگاه‌ها ابلاغ شد تا براساس آن فرایند سی‌وپنجمین دوره این جشنواره رقم بخورد.
وی با اشاره به اینکه جشنواره سی‌وپنجم دارای مراحل دانشگاهی،‌ استانی، سراسری و ملی خواهد بود،‌ افزود: مرحله دانشگاهی این جشنواره در دو ماه بهمن و اسفند برگزار می‌شود. همچنین مرحله کتبی این دوره از جشنواره که مربوط به رشته‌های معارفی است نیز اوایل اسفندماه به صورت همزمان در دانشگاه‌های وزارت علوم برگزار می‌شود.

انتخاب سخنگوی ستاد مسابقات بین‌المللی قرآن برای نخستین‌بار
جلسه ستاد برگزاری سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روز سوم دی‌ماه با حضور مسئولان کمیته‌های مختلف این ستاد برگزار و آخرین موضوعات و اقدامات صورت گرفته به بحث گذاشته شد.
از مهم‌ترین موضوعاتی که در این جلسه به تصویب رسید، انتخاب سخنگوی مسابقات بین‌المللی قرآن برای نخستین‌‌بار است. بر اساس تصمیم ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن، کریم دولتی، رئیس بنیاد مسابقات قرآن و دبیر ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن به عنوان سخنگوی سی‌وهفتمین دوره این رقابت‌ها انتخاب شد.

دعوت از چهره‌های قرآنی کشور در مسابقات بین‌المللی ۹۹
دبیر ستاد سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن تلاش برای دعوت از چهره‌های مطرح قرآنی سراسر کشور را برای حضور در مشهد همزمان با برپایی مسابقات بین‌المللی و نیز تشکیل محافل انس با قرآن را در تعدادی از استان‌ها از جمله پیشنهادهای مطرح شده در جلسه دوم ستاد مسابقات بین‌المللی برشمرد.
کریم دولتی با اشاره به برپایی دومین جلسه ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در روز سوم دی‌ماه به تشریح مصوبات این جلسه پرداخت و گفت: این جلسه در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور مسئولان کمیته‌ها برگزار شد.
وی افزود: یکی از موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد در مورد اطلاع‌رسانی‌های ستاد برگزاری مسابقات بود که مقرر شد از طریق دبیر این ستاد به عنوان سخنگو صورت گیرد.
دولتی تصریح کرد: با توجه به بررسی شرح وظایف، مسئولیت‌ها و فعالیت‌هایی که کمیته‌های مختلف انجام می‌دهند و با توجه به تغییراتی که در مکان برگزاری ایجاد شده است، به طور طبیعی در قیاس با سال‌های گذشته تفاوت‌هایی حتی در وظایف برخی از کمیته‌ها اتفاق افتاده است.

رویداد استارت‌آپی «طلوع برکت»

مراسم تقدیر از برگزیدگان پانزدهمین رویداد استارت‌آپی اسلامی قرآنی «طلوع برکت»، دوشنبه ۲ دی‌ماه، از سوی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی، در سالن کنفرانس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

رحیم خاکی، رئیس مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی جهاد دانشگاهی در ابتدای این مراسم ضمن خیر مقدم به حضار، اظهار کرد: خوشحالیم که به اینجا تشریف آورده‌اید و امیدواریم ورود با برکت شما به این مرکز باعث خیر باشد و ان‌شاءالله با پشتیبانی مجموعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، شرکت‌های خوبی تأسیس و خدمات خوبی را به کشور ارائه دهید که هم در داخل کشور ثمرات آن را ببینیم و هم اینکه سهمی از بازار بزرگ جهان اسلام را کسب کنیم.

همت هُمامی‌ها و گوش شنوای مسئولان

اولین جشنواره ملی هنری «همام» در حالی به پایان رسید که برای اولین بار در کشور یک مؤسسه خیریه غیردولتی جشنواره‌ای را ویژه هنرمندان توانیاب در رشته هنرهای تجسمی برگزار و این فرصت را برای آنها فراهم کرد که بتوانند در یک رقابت هنری توانمندی‌های خود را محک بزنند و به نمایش گذارند.

ایده برگزاری این جشنواره را مسئولان خیریه متوسلین به امام رضا(ع) مطرح کردند. این خیریه یک گالری به نام «مهر هنر» دارد که به صورت رایگان در اختیار افراد معلول قرار می‌‌گیرد تا ضمن معرفی خود به جامعه هنری کشور، آثار هنری خود را به نمایش بگذارند و به فروش برسانند.

انتهای پیام
captcha