حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی رضاییاصفهانی، مترجم و مفسر قرآن کریم، در گفتوگو با ایکنا، به بیان توضیحاتی در مورد اندیشهها و آثار قرآنی آیتالله مصباح یزدی پرداخت و بیان کرد: آیتالله مصباح از شاگردان علامه طباطبایی و از پیشگامان قرآنی در حوزه علمیه قم بودند. از مهمترین آثار ارزشمند قرآنی ایشان میتوان به مجموعه کتب آموزشی «معارف قرآن» با سرفصلهای «خداشناسی»، «کیهانشناسی»، «انسانشناسی»، «قرآنشناسی» و همچنین کتابهای «اخلاق در قرآن» در سه جلد، «جامعه و تاریخ از نگاه قرآن»، «حقوق و سیاست در قرآن»، «جنگ و جهاد در قرآن» و «قرآن در آیینه نهج البلاغه» اشاره کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که نقش و نظر آیتالله مصباح برای تحول در علوم انسانی براساس قرآن چیست؟ گفت: آیتالله مصباح از پیشگامان تحول در علوم اسلامی براساس قرآن و عقل بود و در 30 سال اخیر در این باره بسیار تلاش کرد. همچنین در مؤسسه امام خمینی(ره) زیر نظر ایشان مطالعات میانرشتهای معارف اسلامی و سیاست، اقتصاد، تربیت، روانشناسی، جامعهشناسی و... راهاندازی شد و در این باره بسیار تدریس کرد که برخی به صورت کتاب منتشر شده است. دیدگاه ایشان این بود: «طبعاً علومی که در دانشگاهها تدریس میشود، در دو بخش علوم طبیعی و انسانی است که علوم طبیعی خطر کمتری دارد و نمیتواند مستقیماً در استحاله فرهنگی نقش داشته باشد، اما آنچه خطرناک است، علوم انسانی است که به صورت مستقیم در تغییر فرهنگها نقش دارد.»
این مترجم و مفسر قرآن بیان کرد: ایشان با اشاره به اینکه همه علوم انسانی آگاهانه یا ناآگاهانه مبتنی بر فلسفههای خاص هستند و اختلاف فلسفههاست که تضاد بین نظریات علوم انسانی را تشکیل میدهد، به ذکر مثالهایی میپرداخت و میگفت: «به عنوان نمونه، کسی که فلسفه پوچگرایی را پذیرفته به ارزشهای انسانی بهایی نمیدهد و در جهت استفاده از فرصتها برای لذتها برمیآید و کسی که فلسفه ماتریالیستی را پذیرفته برای ارزشهای ماورائی بهایی قائل نیست.»
رضاییاصفهانی تصریح کرد: آیتالله مصباح با ذکر اینکه فلسفههای الهی زمینه خوبی برای رشد ارزشهای اسلامی و الهی هستند، معقتد بود که باید اهتمام خود را بر عرضه فلسفههای صحیح صرف کنیم، چون زیرساخت شخصیت علمی، فکری و فرهنگی انسانها را تشکیل میدهد. هرچند مسائل فلسفی، انتزاعی و دور از زندگی انسانها جلوه میکند، اما زیربنای زندگی انسان را تشکیل میدهد و تلاش در این جهت با راههای مختلف مانند همکاری دانشگاهها در زمینه فلسفه، تبادل استاد و دانشجو و انتشار مجلات و کتابهایی که بتواند افکار را برای دیگران روشن کند، امکانپذیر است.
وی در پاسخ به این پرسش که دیدگاه آیتالله مصباح در مورد تفسیر علمی قرآن چیست؟ گفت: ایشان در کتاب معارف قرآن یعنی جهانشناسی و کیهانشناسی به تفسیر علمی در حوزه علوم طبیعی مانند کیهانشناسی پرداخت و در کتابهای دیگر مانند قرآن و سیاست، قرآن و اجتماع و ... به تفسیر علمی در حوزه علوم انسانی اقدام کرد.
رضاییاصفهانی در پایان اظهار کرد: ایشان در «کتاب معارف قرآن» نظریه شيوه تحميل و تطبيق را رد میکنند، ولی تفسير علمی بدون تحميل يا تطبيق را عملاً میپذيرند و میگویند: «رعایت این نکته بسیار مهم است که واقعاً درصدد فهم آیه باشیم، نه اینکه پیشاپیش چیزی را پذیرفته باشیم و بعد بخواهیم همان را بر آیات تطبیق دهیم و معنای دلخواه خود را بر قرآن تحمیل نماییم؛ خواه آن پیشداوری ناشی از مفاهیم فلسفی باشد یا عرفانی یا علوم تجربی یا جامعهشناسی و غیر آن. این کار بسیار خطرناک است.»
انتهای پیام