آیت‌الله ناصری عالم تراز اسلامی بود
کد خبر: 4164561
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
معاون حوزه خراسان:

آیت‌الله ناصری عالم تراز اسلامی بود

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی رضایی گفت: عالم تراز اسلام است زیرا اگر کسی در حوزه علمیه فهم دینی به معنای واقعی داشته باشد و اهل تزکیه هم باشد و وارد عرصه اجتماعی هم بشود بالاترین تراز برای یک عالم دینی را دارا است.

مهدی رضاییبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی رضایی، معاون علمی حوزه علمیه خراسان و از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه، امروز اول شهریورماه در پیش‌ نشست بیست و سوم همایش سالک الی الله که به مناسبت بزرگداشت آیت‌الله ناصری دولت‌آبادی برگزار شد، گفت: ایشان عالم تراز اسلام است زیرا اگر کسی در حوزه علمیه فهم دینی به معنای واقعی داشته باشد و اهل تزکیه هم باشد و وارد عرصه اجتماعی هم شود، بالاترین تراز یک عالم دینی را دارا است و آیت‌الله ناصری واجد این مسائل بود.

وی افزود: برخی عالمان، دین‌فهم هستند و تزکیه و تقوا هم دارند ولی وارد عرصه اجتماعی و هدایتگری و ... نمی‌شوند. خود این عالم بهره می‌برد ولی بهره‌ای به دیگران نمی‌رساند؛ او آدم خوبی است و بهشتی هم می‌شود ولی دیگران را بهشتی نمی‌کند؛ دسته دیگر کسانی هستند که عالم خوبی هستند و شاگرد پرورانده‌اند ولی شیطان بر آن‌ها غلبه دارد و تقوا و تزکیه لازم را ندارند؛ اینها وارد نقش اجتماعی هم می‌شوند ولی خسارت محض است، زیرا هنگامی که عالمی فاسد شد عالَم فاسد خواهد شد. اذا فسد العالم فسد العالم.

عالم بی‌مایه

معاون علمی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: گروه دیگر کسانی هستند که دین‌شناس هستند ولی تزکیه ندارند و وارد عرصه اجتماعی هم نمی‌شوند که ضرر این افراد از گروه قبل کمتر است زیرا آسیبی به دیگران نمی‌زند؛ خودش رشد نکرده و خدمتی ندارد ولی ضرر هم نرسانده است. گروه دیگر هم دین‌شناس واقعی نیستند یعنی به خوبی در حوزه شاگردی نکرده است ولی تزکیه دارد و اهل نماز شب است و وارد ایفای نقش اجتماعی هم می‌شود و چنین عالمی هم بی‌مایه است.

رضایی بیان کرد: گروه دیگر عالمانی هستند که تزکیه دارند ولی وارد جریانات اجتماعی نمی‌شوند و دین‌شناس هم نیستند و اینها برای خودشان خوب است. گروه دیگر نه دین‌شناس است و نه اهل تزکیه و وارد جریان اجتماعی هم می‌شود که پست‌ترین صورت برای یک عالم است. گروه دیگر هم کسانی هستند که نه دین‌شناس هستند و نه تزکیه دارند و نه نقش اجتماعی دارند یعنی هیچکدام را ندارند و این هم فردی خسارت‌خورده است.

تشییع باشکوه آیت‌الله ناصری رفراندوم بود

رضایی بیان کرد: آیت‌الله ناصری هم دین‌شناس بود و هم تزکیه و هم ایفای نقش اجتماعی داشت و تشییع جنازه ایشان نوعی رفراندوم بزرگی برای تأیید این مسئله بود زیرا تشییع با شکوه مردمی ایشان را شاهد بودیم که در چند سال اخیر کم سابقه بود و این نشان می‌دهد عالم واقعی همیشه در دل مردم جا دارد.   

وی با بیان اینکه در دوره‌ای در تاریخ اگر شیعه‌ای نامش را اسم علی می‌گذاشت، یعنی مرتکب جرم شده بود لذا اسم بچه را مثلاً با نمک می‌گذاشتند چون (نمک) اسم ابجد علی بود، گفت: از منظر آیت‌الله ناصری، خطبه متقین 110 صفت برای متقین بیان کرده است و 110 یعنی علی(ع)؛ حضرت در حقیقت در این خطبه شناسنامه خود را بیان کرده است. بنابراین خطبه متقین افق‌ساز و شناسنامه یک انسان متقی و پرهیزکار است.

وی افزود: ایشان معتقد بود که کسانی قرآن را می‌فهمند که روح خود را پاک کرده و اهل تزکیه باشند و در خانه اهل بیت,(ع) گدایی کرده‌ و از آن‌ها موهبتی به دست آورده‌اند یعنی علم انسان باید جهت‌دار باشد؛ ایشان می‌فرماید همانطور که از گندم، جو سبز نمی‌شود از نافرمانی خدا هم سعادت به دست نمی‌آید؛ این یک سنت الهی است و کسی نمی‌تواند این سنت را  جابجا کند.

تدریج در تربیت

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه اولویت‌دادن به مسجد و محور قراردادن آن از دیگر ویژگی‌های آیت‌الله ناصری بود، گفت: وی معتقد بود مسجد جای شخصی نیست و خانه خداست و متولی آن هم خداوند است. همچنین بر تدریج در تربیت تأکید داشتند و می‌فرمودند، سلمان و ابوذر از ابتدا مسلمان نبودند و تدریجا به این مقام رسیدند بنابراین اصل تدریج نقش مهمی در تربیت و خودسازی دارد.

رضایی افزود: ایشان معتقد بود شیعه باید دارای علائم شیعی باشد وگرنه شیعه نیست، می‌فرمود: شیخ انصاری خود را لایق بوسیدن عتبه حضرت علی(ع) نمی‌دانست و معتقد بود که سلمان و عمار باید آن را ببوسند و ما کجا و اینها کجا؟ ما با ائمه(ع) چند نوع فاصله داریم؛ اول فاصله وجودی است. فاصله دیگر، زمانی است زیرا ما با آن‌ها بیش از هزار سال فاصله زمانی داریم، فاصله دیگر فاصله زبانی است کما اینکه ما با اینکه فارسی می‌دانیم ولی نمی‌توانیم همه سعدی و حافظ را بفهمیم لذا تلاش ما باید برای کاهش این فاصله‌ها باشد که البته فاصله زمانی ممکن نیست ولی فاصله زبانی را می‌توان تا حدودی کاهش داد و فاصله وجودی را هم تا حدودی.

معاون علمی حوزه خراسان تصریح کرد: ایشان معتقد بود شبکه نظام هستی حساب و کتابی دارد و رفتار و گفتار ما بر در و دیوار مؤثر است از این رو مرحوم نراقی برای اعمال، صورت بزرخی قائل بود از این رو وقتی گناه در جایی زیاد شود قطعاً بدون تأثیر نیست. آیت‌الله ناصری می‌فرمودند: ما وقتی وارد مشاهد مشرفه مانند حرم امام علی(ع) می‌شویم، احساس خانه پدری می‌کنیم زیرا در روایت داریم: انا و علی ابواه هذا الامه.

وی با بیان اینکه آیت‌الله ناصری بر استغفار تأکید داشتند، اظهار کرد: استغفار بوی گند گناهان را از بین می‌برد، وقتی جسم متعفن شد باید استحمام و خود را معطر کنیم و اگر روح کثیف شد باید استغفار کرد، همچنین برای امر به معروف جایگاه والایی قائل بودند و تأکید داشتند اگر امر به معروف ترک شود، اثر کار بد دامن خوبان را هم خواهد گرفت.

نهج‌البلاغه؛ منشور تقوا

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ایشان نهج‌البلاغه را منشور تقوا می‌دانند، اظهار کرد: تقوا یعنی در جایی که محرمات است حاضر نباشیم و برعکس در جایی که معصیت نیست حاضر شویم؛ در کربلا عده‌ای فقط حضور داشتند و تیراندازی هم به لشکر امام(ع) نکردند ولی در زمره ظالمان هستند چون سیاهی لشکر گناهکاران بودند و ما هم باید مراقب باشیم تا سیاهی لشکر افراد گناهکار نباشیم.

وی با اشاره به تزکیه و تهذیب آیت‌الله ناصری بیان کرد: ایشان معتقد بود که شهوت در پوشش و مال و مقام و علم و جوانی باید کنترل شود و راه آن تقواست. ایشان می‌فرمود حتی کسانی که دم به دم تلفن همراه خود را عوض می‌کنند در موارد دیگر هم لغزش دارند. به تعبیر آیت‌الله حائری شیرازی، حضرت ابراهیم(ع) رگ تعلق به اسماعیل را زد تا توانست او را قربانی کند؛ البته برخی می‌گویند قربانی فقط در عالم رؤیا رخ داد ولی ایشان معتقد بود اگر انقطاع ابراهیم(ع) از اسماعیل نبود، آن مقام والا هم به ایشان نمی‌رسید زیرا تعلقات به هر چیزی از جمله مال و مقام و صندلی و فرزند... انسان را بیچاره می‌کند.

وی در پایان تأکید کرد: آیت‌الله ناصری به معنای واقعی از تعلقات دنیوی دل بریده بود و از این رو او را می‌توان عالم تراز اسلامی دانست.

انتهای پیام
captcha