آیت‌الله ناصری با توجه به علائم عمومی ظهور را نزدیک می‌دانستند
کد خبر: 4169876
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
در نشست خبری همایش «سالک الی الله» مطرح شد؛

آیت‌الله ناصری با توجه به علائم عمومی ظهور را نزدیک می‌دانستند

حجت‌الاسلام مسعود آذربایجانی در نشست خبری همایش سالک الی الله گفت: بزرگان ما با توجه به علائم عمومی و کلی که به وقوع پیوسته است، ظهور را نزدیک می‌دانستند و ایشان هم این بحث را داشتند یعنی ظهور نزدیک است به معنای استقامت در راه و امیدآفرینی است.

ارسال/ همایش «سالک الی الله» در قم و اصفهان برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمسعود معصومی لاری؛ دبیر همایش «سالک الی‌ الله»، 28 شهریور در نشست خبری این همایش، که در شهرداری قم برگزار شد، گفت: بعد از ارتحال آیت‌الله محمدعلی ناصری بر آن شدیم تا همایشی علمی و پژوهشی درباره این عالم ربانی برگزار کنیم. لذا با همراهی حوزه علمیه قم و حوزه علمیه اصفهان و بنیاد علمی و فرهنگی «هاد» و 27 نهاد علمی_ پژوهشی دیگر، که به حوزه علمیه و دانشگاه‌های سراسر کشور وابسته‌اند، ستادی تشکیل شد تا این همایش در دستور کار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه هدف از برپایی این همایش در گام نخست گسترش مباحث اخلاقی، تربیتی و مهدوی در حوزه‌های علمیه و جامعه نخبگانی است، اظهار کرد: معرفی الگوهای موفق عالمان عامل و بزرگانی که ثمره سال‌های متمادی حوزه‌های علمیه هستند هدف دوم این همایش است. لذا به این همایش نگاه پژوهشی داشتیم و سه عنوان اخلاقی، تربیتی و مهدوی مبتنی بر اندیشه و سیره آیت‌الله ناصری برای محتوای این همایش انتخاب شد. 

معصومی لاری افزود: مرحوم آیت‌الله ناصری از عالمانی بود که هم در علم و فقاهت و هم در عرصه سلوک الی الله در زمره سرآمدان سالکان بود و در عرصه اجتماعی هم با اقشار مختلف جامعه ارتباط نزدیک و صمیمی برقرار می‌کرد و فردی خودساخته و از خودگذشته بود و به همین دلیل آثار متعددی را به جا گذاشت. ایشان مبلغی موفق و عارفی عامل بود و عرفان الهی و اهل بیتی از خود به نمایش گذاشت؛ عارفی که صراط و راه سلوک خود را در بستر جامعه تعریف کرد و سیر الی الله را ادامه داد.

شخصیت آیت‌الله ناصری

وی گفت: ایشان با اخلاق و رفتاری که در زندگی و اعمال خود داشت با آراستگی به اخلاق حسنه الهی مبلغی بسیار موفق و مردی بسیار جذاب بود؛ ایشان در عین اینکه فقیه بود، معنویت حماسی را به جامعه معرفی و نیز با تکیه بر معارف مهدوی، قلوب مخاطبان خود را فتح کرد و نمونه موفق برای مبلغان و مخاطبان نخبه بود.

دبیر همایش سالک الی‌الله تصریح کرد: این همایش نگاه پژوهشی دارد، زیرا سیره آیت‌الله ناصری مشحون از پاسخ به پرسش‌ها و مسائل مبتلابه و مورد نیاز امروز جامعه در عرصه‌های تربیتی، مهدوی و اخلاقی است و از مطالب قویم و عمیق ایشان می‌توان پاسخ‌های مناسبی یافت. از این رو اندیشمندان در قدم نخست به استخراج مبانی، برنامه‌های تبلیغی و سلوکی و علمی و حتی رفتارهای خانوادگی و فردی ایشان پرداخته‌اند که تفصیل بیشتری از آن ارائه خواهد شد. این همایش در طول یک سال گذشته تلاش کرده است تا مراکز پژوهشی و حوزه‌های علمیه و مبلغان بتوانند بیش از پیش از این عالم بزرگوار بهره‌مند شوند.

سخنرانان همایش

وی بیان کرد: در همایش قم آیت‌الله کریمی جهرمی، آیت‌الله علیرضا اعرافی، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری و آیت‌الله مروی به سخنرانی خواهند پرداخت و مقالاتی ارائه می‌شود. ضمن اینکه هفت هزار نفر برای حضور در همایش اعلام آمادگی کرده‌اند که با توجه به محدودیت‌های مکانی در خدمت تعدادی از علاقه‌مندان خواهیم بود.

معصومی لاری با اشاره به اندیشه مهدوی آن مرحوم، گفت: اندیشه مهدوی ناظر به آینده‌ای درخشان است، ولی کارکرد توسل و توجه به مهدویت قبل از آینده معطوف به اکنون است. لذا ارتباط با امام(عج) برای ساختن مخاطبان و تقویت ایمان و انقلابی‌ بودن آنان از آثار بسیار مهم مهدویت است و آیت‌الله ناصری به خوبی در ارتباط با اقشار مختلف جامعه برای فعال و پویا کردن و تقویت بُعد انقلابی آنان تلاش کردند. یکی از کارکردهای مهدویت، تقویت بُعد انقلابی است و ایشان در عین اینکه بر مقوله مهدویت تأکید می‌کردند، فردی انقلابی بودند و به تحقق انقلاب اسلامی خدمت کردند و همواره مدافع اصل نظام و امامین انقلاب بودند و مخاطبان را به سمت زمینه‌سازی برای ظهور هدایت می‌کردند. در 22 نشست علمی که برگزار شد قریب به 5 هزار نفر به صورت مجازی شرکت کردند و نرم‌افزار سالک الی الله مشتمل بر آثار صوتی، تصویری و مکتوب آن مرحوم تولید شده است و در روزهای برپایی همایش توزیع خواهد شد. همچنین در روز همایش پیام مراجع عظام تقلید زینت‌بخش مجلس خواهد بود. این همایش گستره ملی دارد، زیرا قصد داریم در آینده همایش بین‌المللی برگزار کنیم و قرار نیست معرفی ایشان به یک همایش محدود شود. 

ارسال 70 مقاله به همایش

در ادامه این نشست خبری، حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و رئیس کمیته علمی همایش سالک الی الله، در سخنانی گفت: وجود عالمان ربانی مهمترین پشتوانه دینی مردم است و می‌تواند آموزه‌های دینی را در جامعه محقق کند. بعد از ارتحال آیت‌الله ناصری در شهریور سال گذشته برنامه‌ای از سوی ارادتمندان و شاگردانشان برنامه‌ریزی شد تا در قالب یک همایش سیره و اندیشه آن مرحوم به خصوص در ابعاد تربیتی، مهدوی و اخلاقی بررسی و تبیین شود. متأسفانه به سبب گسترش شبکه‌های ارتباطی مجازی ارتباط مردم با عالمان دینی کاهش یافته است و معرفی این الگوها می‌تواند تا حدی خلأ را برطرف کند و زمینه‌ساز آینده باشد.

 

ارسال/ همایش «سالک الی الله» در قم و اصفهان برگزار می‌شود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در کمیته علمی همایش و با توجه به ابعاد شخصیتی آیت‌الله ناصری در بخش سیره و اندیشه اخلاقی، اخلاق بندگی، فردی، خانوادگی و اجتماعی مورد بحث قرار می‌گیرد؛ در سیره و اندیشه تربیتی هم زیرمحورهای تربیت عبادی و معنوی، تربیت دینی_ اعتقادی، خانوادگی_ اجتماعی، علمی_ آموزشی و علمی_ عرفانی دنبال می‌شود و در بخش سیره و اندیشه مهدوی آن مرحوم فراخوانی به دانشگاه‌ها و حوزه‌ها ارسال شد و از آبان سال گذشته تاکنون حدود 70 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده که 40 مورد واجد ویژگی‌های علمی بودند که برخی از آن‌ها در همایش قم و اصفهان ارائه خواهند شد.

آذربایجانی با بیان اینکه برخی از مقالات سفارشی و برخی ارسالی بوده است، اظهار کرد: حدود 22 پیش نشست در قم، اصفهان، مشهد، تهران و تبریز برگزار شد و هر کدام بخشی از اهداف همایش را تأمین کردند. آماده‌سازی آثار مرحوم آیت‌الله ناصری از دیگر دستاوردهای این همایش بوده است و در این مدت 15 اثر آماده‌سازی شد که کتاب سخن دوست، رسم بندگی، آب حیات، در امتداد نور، جامع اسرار در شرح زیارت جامعه کبیره، در محضر قرآن، مجالس ناصری و داستان‌های ناصری از جمله آن‌هاست.

مدیر کمیته علمی این همایش با بیان اینکه پیش‌همایش‌هایی در برخی شهرها از جمله تهران برگزار شد، گفت: امیدواریم همایش پرباری را 6 مهرماه در اصفهان و 13 مهرماه در قم برپا کنیم و اصحاب رسانه به منظور معرفی ایشان اهتمام ورزند، زیرا بیش از 50 سال فعالیت دینی، علمی و اخلاقی داشتند و وظیفه همگانی است که این الگوی وارسته به حوزه و مردم معرفی شود. 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه یکی از کلیدواژه‌ها در سخنان آن مرحوم بحث مهدویت و توجه به امام زمان(عج) بود. حال برای عمومی‌سازی فرهنگ مهدویت مبتنی بر اندیشه این عالم بزرگوار چه برنامه‌ای دارید، گفت: باید سه دیدگاه در سیره و اندیشه آن مرحوم درباره مهدویت مطرح شود. دیدگاه اول که مورد تأکید ایشان بود ارتباط قلبی، عاطفی و دلی با حضرت بقیه‌الله(عج) است و تأکید بر آن پیامد منفی اجتماعی ندارد. دیدگاه دوم امیدبخشی و نوید دادن به آینده درخشان در پرتو ظهور امام زمان(عج) است؛ بزرگان ما با توجه به علائم عمومی و کلی که به وقوع پیوسته است، ظهور را نزدیک می‌دانستند و ایشان هم این بحث را داشتند یعنی ظهور نزدیک است به معنای استقامت در راه و امیدآفرینی است. دیدگاه سوم در فرمایش ایشان بحث تولد آن حضرت و زنده‌ بودن امام زمان(عج) برخلاف برخی دیدگاه‌های دیگر است. از این رو ایشان موارد یقینی و قطعی از ملاقات بزرگان با امام زمان(عج) را مطرح می‌کردند.

شخصیت ملی و فراملی آیت‌الله ناصری

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین گلستانه؛ مدیر کمیته رسانه همایش، در سخنانی گفت: شخصیت آیت‌الله ناصری ملی و حتی فراملی بود و افراد زیادی در داخل و خارج کشور متأثر از شخصیت اخلاقی و علمی ایشان بودند. لذا تلاش کردیم که تمامی پیش‌نشست‌های همایش به صورت مجازی برای مخاطبان کشور پخش شود. سایت همایش از روزهای اولیه شکل‌گیری همایش راه‌اندازی شد و همه برنامه‌ها در سایت بارگذاری و نیز در فضای مجازی کانال‌هایی را‌ه‌اندازی شده است. حدود 100 کلیپ و نماهنگ از فرمایش ایشان آماده شده است که در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

گلستانه بیان کرد: آیت‌الله ناصری محبوب قلوب بودند و به همین سبب چند مستند کوتاه درباره ایشان ساخته شد و بعد از ارتحال ایشان، درخواست‌هایی برای ساخت مستند وجود داشت که سه مستند در دست تولید داریم و امید است همزمان با برگزاری همایش این مستندها آماده و در صدا و سیما پخش شود. همچنین همایش در روزهای ششم و سیزدهم از شبکه‌های مختلف پخش خواهد شد.

انتهای پیام
captcha