حاج قاسم؛ شاگرد مکتب امام(ره) و پیشگام پاکسازی قدس از صهیونیسم
کد خبر: 4111852
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
در وبینار «شهید سلیمانی؛ شهید وحدت، اقتدار امت» بیان شد؛

حاج قاسم؛ شاگرد مکتب امام(ره) و پیشگام پاکسازی قدس از صهیونیسم

سخنرانان وبینار « شهید سلیمانی؛ شهید وحدت، اقتدار امت»، حاج قاسم سلیمانی را از برجسته‌ترین فارغ‌التحصیلان مکتب امام خمینی(ره) برشمرده و تأکید کردند: مهمترین هدف این شهید، نابودی کامل صهیونیسم در غرب آسیا و پاکسازی سرزمین قدس از صهیونیسم بود.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی مجمع تقریب مذاهب اسلامی، وبینار بین‌المللی «شهید سلیمانی؛ شهید وحدت، اقتدار امت» که امروز، 13 دی‌ماه به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در این مجمع برگزار شد و شخصیت‌های داخلی و بین‌المللی در آن سخنرانی کردند.

طلال عتریسی، رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان در این وبینار اظهار کرد: آمریکایی به صراحت اعلام کردند که هرگز در عراق انتظار مقاومت در برابر خود را نداشتند، اما این مقاومت اتفاق افتاد و شهید سلیمانی و ابوالمهدی المهندس نقش مهم و اساسی در این مقاومت و اخراج نیروهای آمریکایی از عراق ایفا کردند و با اشغال عراق توسط آمریکا شاهد همکاری این دو رهبر بزرگ برای تقویت و تحکیم بنیه عراق و انتشار تفکر مقاومت علیه اشغالگری بودیم.

وی افزود: ایشان همچنین نقش مهمی در مقابله با پروژه داعش بعد از اشغال موصل ایفا کردند؛ هدف این پروژه آمریکایی _ صهیونیستی، تجزیه عراق به دولت‌ها و طوایف مختلف مذهبی بود؛ مقابله با این پروژه از سوی شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس موجب وحدت عراق شد.عراق امروز با چالشهای بزرگی مواجه است و باید بار دیگر تجربه گذشته یعنی، دفاع، فداکاری و مقاومت برای وحدت، در این کشور را به یاد آوریم.

تأکید بر وحدت محور مقاومت

عتریسی تصریح کرد: شهید سلیمانی در خارج از عراق هم اقدامات مهم و راهبردی انجام داد؛ او بر وحدت محور مقاومت بسیار تأکید داشت، به خصوص بعد از اینکه این محور با چالشهای بسیار زیادی در سوریه و لبنان روبرو شد.
رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان گفت: امروز از قلب فلسطین و از قلب مقاومت در غزه، علی رغم تفاوت گرایشها از جمله حماس و جهاد و ...از ایفای نقش شهید سلیمانی در تقویت وحدت گروههای مقاومت و توسعه شاخه های این محور در مقابله با هر پروژه صهیونیستی می‌شنویم؛ در مقابله اخیر بین نیروهای جهاد اسلامی و نیروهای اشغالگر صهیونیست، شعار جنبش جهاد اسلامی، تعبیری از دیدگاه راهبردی وحدت میادین و اتاق عملیات مشترک بود و این مرحله پیشرفته ای در محور مقاومت است.

عتریسی تأکید کرد: ایالت متحده آمریکا معتقد بود که بعد از شهادت سردار سلیمانی، وضعیت آنها نسبت به قبل بهترمی‌شود و نیروهای آمریکایی و صهیونیستی در امنیت خواهند بود، اما به اعتراف رهبران رژیم صهیونیستی، محور مقاومت بعد از سردار سلیمانی، در وضعیت بهتری به سر می برد و دشمن نمی تواند بر مقاومت فلسطین پیروز شود، چرا که مقاومت فقط در غزه نیست و این نتیجه تلاش‌های سردار سلیمانی است.

شهید سلیمانی؛ شاگرد مدرسه امام خمینی(ره)

در ادامه وبینار حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب طی سخنانی بیان کرد: شهید قاسم سلیمانی از برجسته ترین فارغ التحصیلان مدرسه امام خمینی بود و ایمان داشت که وعده خداوند تحقق می یابد، خداوند هر کس را بخواهد یاری می دهد و پرهیزگاران رستگار می‌شوند.
وی افزود: شهید سلیمانی پیوسته رضای خداوند متعال را در نظر داشت.با خدا ارتباط قوی داشت و پیوسته به تهجد، دعا و عبادت مشغول بود و استواری و ثابت قدمی و شجاعتی مثال‌زدنی داشت که از امام خمینی(ره) الهام گرفته بود.
دبیرکل مجمع تقریب تصریح کرد: جهان پیوسته شاهد مواضع او در بحران‌ها و سختی‌ها بود، در جنگ 33 روزه در قلب میدان بود و محاصره رژیم صهیونیستی را در هم شکست و همگان را غافلگیر کرد و این ثمره ایمان و در قید و بند شهرت و مقام نبودن اوست.

شهرت بیشتر پس از شهادت

«بلاسم عزیز شبیب الزاملی»، رئیس دانشکده علوم اسلامی دانشگاه کربلا نیز دیگر سخنران وبینار بود که تأکید کرد: حاج قاسم و ابومهدی المهندس از شجاعت و شهامت و فتوت و جوانمردی برخوردار بوده و گویی که اهل این دنیا نبودند، به پروردگار خود ایمان داشتند؛ علاوه بر شجاعت و مبارزه با دشمنان، از صفاتی چون سخاوت و کرامت و بخشش، مردانگی و ... حتی در برخورد با دشمن نیز برخوردار بودند و در کمک به دیگران فرقی بین مذهب و فرقه و قوم و دین از جمله مسیحی، یهودی، مسلمان، ایزدی و ... قائل نبودند و این نشان از بزرگی نفس و جوانمردی آنها داشت؛  آنها حامی مستضعفان در هر مکانی و از هر دین و مذهبی بودند.
 الزاملی تصریح کرد: این دو شهید بزرگ، توانمندی برنامه‌ریزی و تشخیص برنامه‌ها و طرح‌های دشمن و توانمندی ایجاد برنامه های راهبردی در همه ابعاد را داشتند؛ آمریکا و اسرائیل و هم پیمانانشان این دو شهید بزرگ را خطری برای خود احساس کردند، خطری که روز به روز بیشتر می‌شد و به همین دلیل دست به این ترور زدند، اما پشیمان شدند، چرا که این دو وقتی شهید شدند، ده‌ها پیروان از خود به جای گذاشتند که در مسیر آنها حرکت می‌کنند، همچنین آنها پس از شهادت بیش از پیش معروف شده و مورد توجه قرار گرفتند و بسیاری از کسانی که در خط ایشان نبودند، به حقانیت آنها در دفاع از وطن اعتراف کردند و ترور آنها از سوی آمریکا را خسارت جبران‌ناپذیری برای مؤمنین و نیروهای مقاومت برشمردند.

وی تأکید کرد: آنها نمرده‌اند و‌ ارث بزرگی  از خود به یادگار گذاشته‌اند و آن قدرتی بود که تأسیس کردند و اشخاصی که دنباله رو آنها هستند؛ هنگامی که قاسم سلیمانی شهید شد، ده‌ها قاسم سلیمانی ظاهر شدند و هنگامی که ابوالمهدی المهندس به شهادت رسید، ده‌ها المهندس دیگر ظاهر شدند که خطری بزرگتر برای دشمنان شهدای مقاومت هستند.

مسلمان حقیقی و خدمتگزار وطن

سید انفال نظام، متولی مرقد حضرت نظام الدین اولیاء در دهلی نیز بیان کرد: با گذشت سه سال از شهادت سردار سلیمانی اما همچنان می‌بینیم که قلب‌های مردم ایران برایشان زنده است. حاج قاسم یک مسلمان حقیقی و خدمتگزار کشورش بود.
وی افزود: حاج قاسم سلیمانی همواره دین را تبلیغ و از کشورش دفاع می‌کرد، امیدواریم که خداوند متعال ایشان را در اعلی علیین قرار دهد.
 متولی مرقد حضرت نظام الدین اولیاء تصریح کرد: خداوند متعال همواره در قرآن کریم از شهدا سخن گفته است و همچنین پیامبر(ص) شهدا را تمجید کرده، چرا که رتبه شهدا بسیار ارزشمند است.
سید انفال نظام تصریح کرد: پیامبر(ص) در حدیثی فرموده‌اند که هرکس به خاطر اهل بیت(ع) جان خود را از دست داد، شهید است و ما می‌بینیم که جایگاه شهدا تا چه اندازه بالاست.
وی با بیان اینکه خداوند متعال در سوره آل عمران می‌فرماید: کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند آنها را مرده تلقی نکنید. تصریح کرد: شهدا مقام والایی از خدا می‌گیرند و نعمات فراوانی بر آنها در نظر گرفته شده است.
سید انفال نظام تأکید کرد: پیامبر(ص) در حدیثی فرموده است که از بھشتیان کسی نیست که بخواھد به زمین برگردد، ھرچه به آنھا گفته شد که بروید و تمامی نعمات این زمین مال شماست، موافقت نمی‌کنند، اما این شھید است که آرزو دارد چندین مرتبه به زمین برگردد و در راہ خدا کشته شود.
وی اذعان کرد: از خداوند متعال برای خانواده شهید سردار سلیمانی صبر جمیل می‌خواهیم و امیدواریم این شهید گرانقدر با اولیاء الله محشور شود.

سردار سلیمانی شب و روز نمی‌شناخت

همچنین مولوی محمد مختار مفلح، رهبر نهضت اسلامی افغانستان گفت: شهادت یکی از آرزوها و آرمان‌های سرداران بزرگ دین اسلام بوده و هست. تردیدی نداریم که شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از محبوب‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی و نماد مبارزه با نظام سلطه، ظلم و استکبار جهانی است.
وی افزود: بزرگداشت و تکریم شهدا تلاش مقدسی است، برای اینکه پرچم آزادی، عزت و استقلال کشورهای اسلامی در اهتزاز بماند، چرا که شهادت مرگ در راه ارزشها است و نباید به سادگی از این مسئله بگذریم.
رهبر نهضت اسلامی افغانستان با تأکید براینکه زمامداران کشورهای اسلامی و مبارزان جبهه مقاومت باید در مقابل استکبار جهانی، سلیمانی‌گونه عمل کنند، تصریح کرد: سردار سلیمانی شب و روز نمی‌شناخت و حتی به فکر این مسئله نبود که برای خود کاری انجام بدهد و همواره به فکر مردم بود.
وی با بیان اینکه شهادت راهی است که تمام اهداف ما را محقق می‌سازد، اظهار کرد: به همین دلیل ما همواره باید از این شهدای والا مقام تجلیل کنیم و مبارزات، فداکاری‌ها و کارنامه کاری این بزرگان را سرمشق زندگی خود قرار دهیم.
مولوی مفلح تصریح کرد: شهید سلیمانی همه زندگی خود را صرف مقابله با ظالمان و مستکبران کرد و در نظر داشت انقلاب اسلامی را برای همه جهان اسلام عملی کند.
وی بیان کرد: حاج قاسم سلیمانی در بدترین شرایطی که افغانستان داشت و با مشکلات بی شماری دست و پنجه نرم می‌کرد، به دره پنجشیر رفت و از احمد شاه مقصود دفاع کرد. باید گفت حاج قاسم افغانستان، عراق، سوریه، فلسطین و... را کمتر از ایران دوست نداشت.
رهبر نهضت اسلامی افغانستان در پایان گفت: حاج قاسم سلیمانی شخصیتی بود که به وحدت امت مسلمان اعتقاد داشت. زمانی که قدرتهای استکباری موصل را گرفتند و داعش را به وجود آوردند اگر او در میدان حضور پیدا نمی‌کرد دیگر عراق و سوریه ای وجود نداشت.

پاکسازی قدس از صهیونیسم؛ مهم‌ترین هدف سردار

شیخ «شعیب بولی»، رئیس شورای اهل بیت آفریقای جنوبی، دیگر سخنران وبینار اظهار کرد: سردار سلیمانی از هرگونه خودخواهی به دور بود و تمام تلاش خود را می‌کرد تا زندگی را برای بشریت آسان‌تر کند.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، سردار سلیمانی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست. زمانیکه صدام حسین جنگ تحمیلی با ایران را آغاز کرد، سردار سلیمانی در رفتن به جبهه و دفاع از سرزمین مادری و مردم کشورش کوچکترین تردیدی نکرد. این سردار عالی مقام به سرعت مدارج موفقیت را کسب کرد و در سال 1377 به عنوان فرمانده سپاه قدس معرفی شد.
رئیس شورای اهل بیت آفریقای جنوبی تصریح کرد: در میان مسئولیت های بی‌شمار حاج قاسم می‌توان به حفظ و حراست از انقلاب اسلامی ایران در مقابل هر گونه کودتا اشاره کرد. نام سردار سلیمانی لرزه بر قلب و روح ظالمان طاغوت‌ها و ستمگران می‌انداخت.
وی ادامه داد: تنها سرکرده تروریسم جهانی، آمریکا، سردار سلیمانی را به عنوان تروریست و حامی آن معرفی کرد درحالی که همه ما می‌دانیم این نظام مستکبر جهانی هرگاه که لقب تروریست به فردی می‌دهد در واقع مدال افتخار را برگردن او می‌آویزد.
 رئیس شورای اهل بیت آفریقای جنوبی اظهار کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی بسیار متواضع و مردمی بود و در سالهای آخر زندگی اش به واسطه مسئولیت‌هایی که برعهده داشت در قبال وضعیت غرب آسیا بیشتر شناخته شد. او مقاومت فلسطین را پایه‌گذاری کرد و قوت بخشید و از یاران باوفای مقام معظم رهبری بود و هرگز میان مذاهب اسلامی تمایزی قائل نشد.
وی با تأکید بر این مطلب که غیرمسلمانان به ویژه مسیحیان سوریه به دلیل نجات از دست داعش و آزادی سرزمین شان از سلطه تروریست‌ها قدردان حاج قاسم سلیمانی هستند، اظهار کرد: مهمترین هدف شهید سلیمانی، نابودی کامل صهیونیسم در غرب آسیا و پاکسازی سرزمین مقدس قدس از صهیونیسم بود.

انتهای پیام
captcha