برگزاری محفل انس با قرآن در محضر رهبر انقلاب + فیلم
کد خبر: 4205097
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
گزارش ایکنا از جلسه معنوی رمضان 1445 حسینیه امام خمینی(ره)

برگزاری محفل انس با قرآن در محضر رهبر انقلاب + فیلم

سنت حسنه محفل انس با قرآن کریم امروز با آغاز ماه مبارک رمضان در محضر رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، مجلسی که امسال عمری چهل‌ساله یافته است.

محفل انس با قرآن در حسینیه امام خمینیبه گزارش ایکنا، محفل انس با قرآن کریم طلیعه ماه رمضان 1445 ه‌ق امروز، 22 اسفندماه از ساعت 15:15 با دعوت از استادان، قاریان، حافظان، مربیان و فعالان قرآنی از سراسر کشور و جمعی از مسئولان امور قرآنی و فرهنگی در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی در محل حسینیه امام خمینی(ره) برپا شد.

این جلسه اجتماع نخبگان قرآنی کشور شناخته می‌شود و در سال 1402 با توجه به اینکه دو ماه مبارک رمضان داشتیم، این دومین محفل انس با قرآن در این سال در حسینیه امام خمینی(ره) محسوب می‌شود، محفلی که از زمان ریاست‌جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از سال 1362 شکل گرفته و هر ساله برپا شده است.


فیلم | تلاوت‌های محفل انس با قرآن کریم رمضان ۱۴۴۵


محفل انس با قرآن با اجرای مجید یراقبافان، مجری معارفی صدا و سیما، که چندسالی است، اجرای این محافل را به عهده دارد و با تلاوت آیاتی از سوره مبارکه هود از سوی مهدی شایق از استان یزد آغاز شد.

حمید حق‌طلب از خراسان رضوی، دومین قاری محفل امروز در حسینیه امام خمینی(ره) بود که آیاتی از سوره مبارکه نساء را تلاوت کرد.

تعدادی از نوجوانان خوش‌خوان قمی از آیه 18 سوره مبارکه اسراء در قالب گروه کریمه اهل بیت(ع) جمع‌خوانی داشتند.

در ادامه این مراسم، فضا با یاد و خاطره شهیدان به ویژه قاریان شهید معنویتی مضاعف یافت. فرازی از تلاوت شهید عبدالله مداح و احمد انصاری‌اصیل از شهدای هشت سال دفاع مقدس و نیز قاریان شهید در حادثه منا(1394 ه‌ش) حسن دانش، محسن حاجی‌حسنی‌کارگر، محمدسعید سعیدی‌زاده، امین باوی و فؤاد مشعلی پخش شد.

رمضان سال 1403

سیدپارسا انگشتان از استان مازندران نیز سوره مبارکه فتح را تلاوت کرد و گروه همخوانی منتخب استان اصفهان، تجمیع اعضای گروه‌های تواشیح بشارت، سبحان و فلق نیز برنامه خود را اجرا کردند. همچنین نوجوان قاری قرآن محمدعلی رسولیان از شهر سبزوار از آیه 38 سوره نمل به سبک قاری مصری مرحوم مصطفی اسماعیل تلاوت کرد.

حاضران در محفل با تأسی به مضامین قرآنی، شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل سر دادند و حمایت خود را از مقاومت بی‌نظیر مردم مظلوم و مقتدر غزه که حتی کودکانشان در بحبوحه جنگ خانمان‌سوز رژیم اشغالگر انس با قرآن را دارند، اعلام کردند.

سیدمحمد حسینی‌پور، رتبه اول مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، آیاتی از سوره شوری را تلاوت کرد. او نماینده کشورمان در چهل‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که اواخر سال 1403 به میزبانی مشهد مقدس برپا می‌شود.

مهدی عادلی، قاری بین‌المللی از تهران نیز تلاوت داشت.

سیدکریم موسوی، مبتهل بین‌المللی از استان خوزستان و سیدمحمد قهاری با خواندن فرازی از دعای ماه مبارک رمضان اجرا داشتند. محمود لطفی‌نیا پیشکسوت قرآنی، دعای ختم قرآن کریم را اجرا کرد.


فیلم | بیانات رهبر انقلاب در محفل انس با قرآن کریم


حسن ختام این مراسم سخنان مقام معظم رهبری بود که متن آن از نظر می‌گذرد؛

رهبر انقلاب در این مراسم در سخنانی تلاوت قرآن را «هنر مقدس» خواندند و تاکید کردند: باید هدف اصلی از این کار بسیار با ارزش، انتقال معنی و پیام قرآن به آحاد مردم و جامعه و زمینه‌سازی برای تدبر در قرآن باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اظهار خرسندی از تعداد بالای قاریان جوانِ «صحیح‌خوان» و «خوشخوان» در کشور، رشد فزاینده قاریان جوان را از نعمت‌های بزرگ انقلاب اسلامی برشمردند و افزودند: قرآن یک هنر الهی و خدایی است و مهمترین وظیفه قاری قرآن، انتقال معانی و «تصویرسازی‌های قرآن» در موضوعات مختلف، به ذهن مستمعین است، بنابراین قاریان قرآن مصداق مُبلغین رسالت‌های الهی هستند و خود را نیز باید با شرایط یک مُبلِغ رسالت‌های الهی تطبیق دهند.

ایشان در ادامه ضمن بیان چند توصیه تخصصی به قاریان قرآن، بر لزوم گسترش و تکثیر «حَلَقات و جلسات قرآنی» در مساجد و منازل تاکید کردند و گفتند: در جلسات قرآنی باید به ترجمه و تفسیر قرآن نیز توجه ویژه شود تا زمینه ارتقای سطح معارف دینی جامعه به‌وجود آید.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پخش تصاویری از غزه و تلاوت قرآن به‌وسیله نوجوانان در غزه، خاطر نشان کردند: قله استقامتی را که امروز در غزه شاهد هستیم، نتیجه فهم قرآن و عمل به آن است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شرایط غزه را از دو بُعد در «اوج» توصیف کردند و افزودند: امروز در غزه از یک طرف شاهد اوج جنایت و وحشیگری و ظلم هستیم و از طرف دیگر اوج ایستادگی و استقامت نیز مشاهده می‌شود.

ایشان جنایت‌های کم‌سابقه در غزه همچون کشتن کودکان و نوزادان از طریق گرسنگی و تشنگی را مفتضح کننده تمدن غرب خواندند و تاکید کردند: به‌رغم آنکه صهیونیست‌ها از انواع سلاح‌ها و کمک‌های آمریکا و غرب برخوردار هستند اما با صبر بی‌نظیر مردم غزه و ایستادگی رزمندگان مقاومت تاکنون دشمن هیچ غلطی نتوانسته بکند و حدود نود درصد امکانات و توانایی‌های مقاومت محفوظ است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: به لطف و فضل الهی مقاومت بینی صهیونیست‌ها را به خاک خواهد مالید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای کمک به مردم غزه را تکلیف دینی دنیای اسلام برشمردند و گفتند: هرگونه کمک به دشمن صهیونیستی حرام قطعی و جنایت واقعی است و متاسفانه برخی دولتها و کشورهای اسلامی این کار را انجام می‌دهند اما روزی پشیمان خواهند شد و ان‌شاءالله سزای این خیانت را خواهند دید.

این مراسم به صورت زنده و مستقیم از رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما و farsi.khamenei.ir پخش شد.

انتهای پیام
captcha